LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitspraak rechtbank Maastricht

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Math
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2003 13:08

Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Math »

Ik lees net in het Limburs Dagblad dat er deze week een uitspraak is geweest in een Eegalease zaak van een echtpaar uit Meerssen waar de rechtbank Dexia veroordeelde in inleg terug en restschuld weg. Is dit de eerste zaak na de bemiddelingspoging van Wim? Pal probeer dit bij jullie uitspraken te zetten op jullie site. Gr. Math

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Math,

Is het mogelijk dit artikel in te scannen en op te sturen?
Het staat niet op de site van De Limburger.

Groeten,
Piet

Brabander
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 jul 2004 23:17

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Brabander »

Ik haal het vandaag wel van de site van De Limburger en stuur het op.

Hoezo bemiddeling, rechtspraak is beter !!!!!!!!!!

Math
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2003 13:08

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Math »

Brabander bedankt want ik heb de mogelijkheid niet, denk alleen mee en signaleer. Succes. Math

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Piet »

Gedupeerd Limburgs echtpaar krijgt Dexia-inleg terug

Het Limburgs Dagblad 14 mei 2005

MAASTRICHT

VAN ONZE VERSLAGGEVER

Dexia moet een echtpaar uit Meerssen de inleg terugbetalen van een jaren geleden afgesloten aandelenlease-contract. Het gaat om ruim 4000 euro. Dat heeft de Maastrichtse rechtbank beslist. Volgens de Maastrichtse advocaat Alex van Uden is het voor zover bekend de eerste keer dat een rechtbank Dexia veroordeelt tot het terugbetalen van de totale inleg van een klant. Hij sluit dan ook niet uit dat Dexia in beroep gaat tegen het vonnis van de Maastrichtse rechtbank.
Van Uden spande namens het echtpaar een rechtszaak aan tegen Dexia, omdat het afgesloten contract niet zou deugen.
Zo ontbrak onder het contract één van de twee handtekeningen, hoewel dat bij het bewuste document -een zogeheten egalease -wel voorgeschreven is.
Daardoor was het volgens Van Uden niet rechtsgelding.
De rechtbank heeft die redering gevolgd en de overeenkomt daarom vernietigd. Dexia is volgens Van Uden niet alleen veroordeeld tot het terugbetalen van het ingelegde bedrag, maar moet op straffe van een dwangsom ook de registratie van het echtpaar bij het Bureau Kredietregistratie (BKR)in Tiel ongedaan maken. Tevens hoeft het echtpaar ook de nog openstaande restschuld aan Dexia niet te betalen. De Dexia-zaak kreeg onlangs een onverwachte wending doordat de bank een schikking trof met partijen die opkomen voor de duizenden gedupeerden in deze zaak. Dit gebeurde dankzij bemiddeling van voormalig president Wim Duisenberg van de Europese Centrale Bank. Hoofdlijn van dat akkoord is dat tweederde van de schuld wordt kwijtgescholden. Als dit akkoord door de gedupeerde beleggers wordt overgenomen, dan staken diverse partijen de collectieve rechterlijke proceduces tegen Dexia. Gedupeerden moeten dan individuele rechtzaken tegen Dexia aanspannen.
Aandelenlease-contracten waren eind jaren negentig erg populair. Beleggers konden aandelen kopen met geleend geld en die aandelen tevens gebruiken als onderpand voor de lening.

Copyright Het Limburgs Dagblad


Met dank aan Basje

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door aert0001 »

Basje, dank je wel, :) wil er nog iemand schikken?

Ton :lol:

marcel23
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 mar 2005 13:46

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door marcel23 »

Dit is goed nieuws.

dexia, Zalm, Duisenberg en de rest kunnen het wel weer vergeten. Als ze echt zo snel van de aandelenlease affaire af willen moeten ze de rechtzaken maar versneld afhandelen i.p.v. rekken.

Wij, de gedupeerden, blijven doorprocederen !!!

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Piet »

Dit is een doorbraak in Limburg!

Dexia vriend rechter Kluin heeft altijd volgehouden dat het geen huurkoop was.
Kortgeleden heeft hij toch zijn nederlaag toegegeven en zaken doorgestuurd naar de sector Kanton.
Nu deze uitspraak van de rechtbank Maastricht waardoor de huurkoop strijd gestreden is en er jurisprudentie ligt voor de andere zaken in Limburg.
In het artikel staat:
Hij sluit dan ook niet uit dat Dexia in beroep gaat tegen het vonnis van de Maastrichtse rechtbank.
Als dit gebeurt dan heeft Dexia een uitdaging want dan komt dit voor bij het Gerechtshof in Den Bosch.........en dit Gerechtshof heeft in februari als in een uitspraak gezegd dat het huurkoop is!

Dit geeft veel gedupeerden weer moed en maakt de gang naar de rechter voor veel eegaleasers een stuk aantrekkelijker.

Uit deze uitspraak blijkt ook weer dat de Stichting Leaseverlies en Eegalease verschrikkelijk aan het blunderen zijn geweest tijdens de zogenaamde "onderhandelingen" met Dexia.

Waarom zou je als eegaleaser schikken als je via een gerechtelijke procedure al je geld kan terugkrijgen????

Groeten,
Piet

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door aert0001 »

:D De mogelijkheden voor Dexia beginnen op te geraken, Limburgers ga je centen halen!

Ton

Math
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2003 13:08

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Math »

Deze Limburger gaat door en mijn zaak waar zou gevonnist worden op 16 maart en door de rechtbank Maastricht op 2 november is gezet wil ik proberen via mijn advocaat naar voren te halen als dat gaat tenminste. Dit geeft de burger moed en men kan bijna niet anders dan de zaken die komen gaan in het voordeel van de gedupeerden beslissen. Mensen ga ook proberen jullie zaak die ook verschoven is naar voren te halen. Gr. Math

Aard van Ton
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 mei 2005 16:45

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Aard van Ton »

Bedankt allemaal voor dit geweldige bericht, wij gaan nu zeker een advocaat zoeken.


Hoera voor Limburg :)

Aard

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Elias »

Recht gaat en zal zegenvieren !

Wij zullen doorgaan...... (liedje Andre van Duin)

Groet,
Elias.[/b]

Julika
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 nov 2003 18:50

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Julika »

Math,
Natuurlijk gaat dit. Mijn zaak was teruggezet tot 2006. Mijn advocat heeft berijkt dat het weer op de rol werd gezet. Nu is de uiteindelijke
uitspraak op 25 mai.

LG Julika

Aard van Ton
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 mei 2005 16:45

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Aard van Ton »

Hou je er dan rekening mee dat Dexia ook nog in hoger beroep kan ?

Aard

Julika
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 nov 2003 18:50

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Julika »

‘Ik hou er altijd op een bepaalde manier rekening mee dat het alleen maar de restschuld en het rekensommetje van de opbrengst van de aandelen wordt.(800 Euro).
Hou bovendien ook rekening met dingen waarvan je niet wilt dat ze gebeuren. ...
omdat Dexia niet alleen maar met mij te maken heeft maar met 18.000
Eegaleasers en 100.000 LeaseVerliesers.

LG Julika

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Hans A »

Volgens de Maastrichtse advocaat Alex van Uden is het voor zover bekend de eerste keer dat een rechtbank Dexia veroordeelt tot het terugbetalen van de totale inleg van een klant. Hij sluit dan ook niet uit dat Dexia in beroep gaat tegen het vonnis van de Maastrichtse rechtbank.
Hoe deze advocaat er bij komt dit te beweren is voor mij een raadsel. Er zijn al verschillende van deze uitspraken.
Met dat hoger beroep zal het dus wel los lopen.
In ieder geval weer eens écht goed nieuws op het forum.
Nu nog hopen dat genoeg mensen dit lezen en overtuigd raken dat het beter is om tegen de schikking te stemmen.

Groeten Hans A

piano
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 mei 2005 15:46

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door piano »

Dexia gaat hiertegen echt niet in beroep.
Dan komt het weer in de krant, en dat willen ze niet.
Ze weten al lang dat ze de eegaleasezaak verloren hebben.
Daarom is het ook onbegrijpelijk wat de stichting eegalease flikt.

evelien
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2003 11:53

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door evelien »

Zij hebben twee weken de tijd om me uit te schrijven bij BKR.
Anders wordt dexia veroordeeld met een boete.
Binnen drie maanden moeten ze terugbetalen aan de advocaat.
Dit allemaal in naam der Koningin......
Maar ik geloof het pas als ik het zie op de bank.
Ik zal het jullie wel mailen als het zover is..
Vecht door allemaal... want het kan,zie je wel.

Aard van Ton
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 mei 2005 16:45

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Aard van Ton »

Er waren toch een paar zaken over huurkoop waar Dexia in beroep ging ? Of ben ik in de war met die zaak in Den Bosch, waar het hof wel huurkoop vonniste ?

Gaat Dexia tegen die zaak in cassatie, dat zou geweldig zijn voor huurkoop.

Aard

Mup
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jul 2003 19:03

Re: Uitspraak rechtbank Maastricht

Ongelezen bericht door Mup »

Evelien van harte gefeliciteerd!
Deze uitspraak geeft weer heel veel hoop voor degene, waaronder ik, die al 1,5 jaar bezig zijn met een gerechtelijke procedure en de eindschuld niet hebben betaald. Onze zaak (ook eegalease) zal in juni weer voorkomen en zal blij zijn als het dan allemaal definitief afgelopen zou zijn.

Groeten,
Mup

Gesloten