background branding

Minder vlees kopen door schokkende plaatjes? ‘Werkt bij roken ook niet’

Vleesverpakkingen

Meerdere dierenorganisaties pleiten voor schokkende teksten en plaatjes op vleesverpakkingen in de supermarkt. Bij een overgrote meerderheid zou dit geen invloed hebben op hun vleesconsumptie, blijkt uit een poll van Radar

75 procent blijft vlees kopen

Belangenorganisaties pleiten voor schokkende teksten en plaatjes op vleesverpakkingen in supermarkten (vergelijkbaar met teksten en plaatjes op sigaretten). Radar was benieuwd of dit jullie zou beïnvloeden en zette de volgende vraag online: Zou jij door zulke plaatjes en teksten minder vlees kopen in de supermarkt?

In totaal reageerden 4.285 mensen op deze poll. Een grote meerderheid van 75 procent geeft aan hierdoor niet minder supermarktvlees te kopen. 17 procent zou dit wel doen en 8 procent weet het niet. 

Werkt bij roken ook niet

De meest genoemde reden om vlees in de supermarkt te blijven kopen, is dat mensen denken dat zulke plaatjes niet werken. “Deze plaatjes ontmoedigen mij niet echt. Ik weet hoe onsmakelijk de vleesindustrie eruit ziet en dit heeft mij nog nooit weerhouden om vlees te kopen”, laat een deelnemer bijvoorbeeld weten. 

“Net als dat de meeste rokers niet ontmoedigd raken van plaatjes op hun pakje sigaretten, zou ik niet onder de indruk zijn”, vertelt een ander. “De meeste mensen weten dit al en zullen hier niet snel door stoppen.” 

Betutteling

Ook geven veel mensen aan dat ze zulke plaatjes betuttelend vinden. Zo vertelt een deelnemer: “Wil zelf weten wat ik koop en wil me niets op laten dringen door belangenorganisaties. Als ik ergens een hekel aan heb is het aan dit soort betutteling.”

“Ik vind het een vorm van betutteling en bemoeien met het feit of ik wel of niet vlees wil eten”, aldus een ander. 

Prijs van verpakkingen telt

Verder vertellen deelnemers dat ze meer naar de prijs kijken dan naar de verpakking zelf. Zo laat iemand weten: “Helaas hebben mensen met lagere inkomens niet altijd keuze tussen producten vanwege de prijzen. Diervriendelijk vlees valt vaak in een hogere prijsklasse. Ik ben overtuigd dat mensen overwegend meer diervriendelijk vlees gaan kopen, zodra dit even betaalbaar (of zelfs goedkoper) wordt als niet-diervriendelijk vlees.”

Geen supermarktvlees

Tot slot geven mensen aan dat ze überhaupt al geen supermarktvlees kopen en dat zulke plaatjes op de verpakkingen daarom geen invloed op ze zullen hebben. “Ik koop standaard mijn vlees bij de slager. Ik hoef niet dagelijks vlees te eten, maar als ik vlees eet mag dat best kwalitatief beter vlees zijn”, aldus een van de deelnemers. 

Plaatjes zijn confronterend

De mensen die aangeven dat zulke schokkende plaatjes wel invloed zouden hebben op hun vleesconsumptie, geven aan dat confrontatie werkt. “Je wordt eraan herinnerd dat een dier is doodgemaakt zodat jij vlees kan eten. Dat willen we niet weten, dus voel je je daar ongemakkelijk over”, laat een deelnemer bijvoorbeeld weten. 

“Een plaatje helpt om je op het moment van aankoop bewust te zijn van het dierenwelzijn, zodat je bewust kunt kiezen. Anders wordt dit belang al snel gewoon vergeten”, vertelt een ander. 

Twijfel of het effect heeft op anderen

Hoewel deze mensen aangeven dat de plaatjes effect op henzelf zouden hebben, twijfelen ze wel of dit ook bij anderen zo is. Zo vertelt iemand: “De plaatjes en teksten hebben geloof ik ook niet geholpen met het stoppen met roken. Het verschil is wel dat de rokers verslaafd zijn . Dus wie weet helpt het wel met het minderen van de vlees consumptie.”

“Veel mensen kijken naar de inhoud en de prijs en niet direct naar de verpakking”, concludeert een ander.