background branding

Hoe herken je een dropship-product in een webwinkel?

Dropship

Je hebt een pakketje gekocht van een Nederlandse webwinkel, maar als je het pakketje ontvangt is het duidelijk dat jouw product niet uit Nederland komt, maar uit het buitenland. Je hebt waarschijnlijk een product van een dropshipper gekocht. Hoe herken je of een product van een dropshipper komt, voordat je het koopt?

Wat is dropshipping? 

Een dropshipper heeft geen eigen voorraad van een product, maar bestelt het product pas bij de leverancier als jij het product hebt gekocht. Het product komt dan rechtstreeks van de leverancier bij jou thuis, zonder dat de dropshipper het ooit in handen heeft gehad. Een dropshipper kan zijn of haar producten verkopen via een eigen website, of via webwinkels zoals Bol. 

Waarom kan dropshipping een probleem zijn?

Hoewel een dropshipper er prima aan kan verdienen, is dropshipping voor consumenten niet altijd gunstig. De kwaliteit is namelijk vaak minder goed dan je van tevoren had verwacht en omdat het product uit het buitenland komt moet je soms weken of maanden wachten tot je pakketje eindelijk binnen is. 

Vaak is het product ook nog wat duurder. Naast de normale kosten voor het inpakken en verzenden, betaal je namelijk ook de winstmarge die de dropshipper aan de producten wilt verdienen. 

Hoe voorkom je dat je een product van een dropshipper koopt? 

In de webshop is het niet altijd meteen duidelijk of je te maken hebt met een dropshipper. Je kunt op de volgende dingen letten om te zien of het product van een dropshipper komt: 

  1. Bekijk of de levertijden die vermeld staan erg lang zijn voor een product dat zich in Nederland bevindt. Als de levertijden onduidelijk of erg lang zijn, kan dat zijn omdat het product nog niet in Nederland is. 
  2. Let op slechte vertalingen bij het product. 
  3. Als er een adres vermeld staat, kun je dit adres opzoeken op Google Maps. Als je een woning op dit adres vindt, kan het mogelijk een dropshipper zijn. 
  4. Door reviews te bekijken op meerdere reviewplatformen kun je zien welke ervaringen eerdere klanten met dit bedrijf hadden.  
  5. Maar een screenshot of een printscreen van de afbeelding die op de website staat. Deze afbeelding kun je via images.google.nl zoeken. Je kunt hiermee controleren of de afbeelding op meerdere websites staat. Als je de afbeelding ook terugvindt op andere websites (zoals AliExpress of Temu) heb je waarschijnlijk met een dropshipper te maken. 
  6. Bekijk of de webshop iets vermeldt over garantievoorwaarden en retourneren. Als het product niet bevalt kun je hier namelijk een beroep op doen. 

Toch een dropship-product te pakken 

Het kan gebeuren dat je het pakketje opent en toch baalt van de kwaliteit of er achter komt dat het product bijvoorbeeld niet werkt. Een webwinkel is verplicht om zich aan de wettelijke garantie- en retourregels te houden. Je moet je product dus binnen 14 dagen weer kunnen opsturen. 

De webwinkel mag zich niet achter de leverancier verschuilen, ook niet als er iets mis is met het product. Ook als de leverancier het product niet retour neemt, moet de webwinkel de retour wel accepteren. 

Het kan zijn dat je het product naar een niet-Nederlands retouradres moet sturen als je het wilt retourneren. De webwinkel is niet verplicht om een Nederlands retouradres te hebben. Dit moet dan wel duidelijk bij de verkoop vermeld worden. Ook als het retourneren naar een bestelling geld gaat kosten, moet dit voorafgaand duidelijk zijn vermeld.

Bron: Consumentenbond, KVK