background branding

DGB Energie stopt als energieleverancier: dit betekent het voor jou als klant

Dgb Energie

Ongeveer 20.000 klanten van DGB Energie worden overgenomen door Volti en Kikker Energie. Wat betekent dit voor jou als DGB-klant? En waarom raakte de energiemaatschappij eerder in opspraak? Radar zet het op een rij. 

DGB wordt overgenomen

DGB Energie stopt als energieleverancier, zo maakt het bedrijf vandaag bekend. Op 1 mei 2024 hangt DGB haar stroomkabels aan de wilgen en worden klanten overgenomen door het bedrijvenduo Volti en Kikker Energie. 

Wat betekent dit voor klanten?

Volti B.V. en Kikker Energie B.V. nemen de rol van de energieleverancier over. De naam van Kikker mag je meteen weer vergeten, want dat bedrijf is alleen een doorgeefluik voor stroom. Volti verkoopt de stroom vervolgens aan jou en is dus aanspreekpunt voor vragen of klachten.

Per 1 mei 2024 krijgen klanten energie dan ook geleverd van Kikker Energie, onder de naam Volti. Het bedrijf schrijft op hun eigen site dat huidige klanten niks hoeven te doen. Hun contract wordt met dezelfde voorwaarden, tarieven en einddatum overgenomen door Volti. De levering van gas en elektriciteit blijft doorlopen en eventuele voorschotbedragen worden overgenomen door Volti.  

Toch verandert er mogelijk één ding: de opzegboete die je betaalt als je na 1 mei overstapt. Opzegboetes worden namelijk anders berekend sinds 1 juni 2023. Jij betaalt een boete op basis van deze nieuwe berekening als je na 1 mei 2024 switcht van Volti naar een andere energieleverancier. Dat geldt ook als je klant bent geworden bij DGB vóór 1 juni 2023. 

Wat als je wilt overstappen?

Heb je geen zin om klant te worden bij Volti? Dan heb je tot 1 mei 2024 om over te stappen naar een ander energiebedrijf. Je betaalt geen opzegboete als je je overstap vóór die datum regelt. 

Nieuw vast energiecontract (nog) niet te krijgen bij Volti

Als je bij Volti blijft tot het einde van je huidige vaste contract, dan is het de vraag of je daarna opnieuw een vast contract bij hen kunt nemen. Op dit moment biedt Volti namelijk alleen variabele contracten en dynamische contracten aan voor nieuwe klanten. Het bedrijf wil in de toekomst ook vaste contracten aanbieden, maar weet nog niet wanneer dat geregeld is. 

Hoe riskant is de overname voor Volti en Kikker?

Sommige DGB-klanten hebben energiecontracten van drie of vijf jaar en hebben dus nog oude, zeer lage energietarieven. Hoe kan Volti die klanten overnemen en toch financieel gezond blijven? Het bedrijf zegt dat 20.000 klanten zo veel verschillende contracten en tarieven hebben, dat het een ‘acceptabel risico’ is om ze over te nemen. Volti wil als jonge speler op de markt immers groeien. 

De Autoriteit Consument en Markt (ACM), toezichthouder op energiebedrijven, houdt DGB, Volti en Kikker de komende tijd extra scherp in de gaten om te zorgen dat klanten netjes worden behandeld tijdens de overname, ‘en alle klanten van DGB een eindafrekening krijgen en teveel betaalde voorschotten krijgen terugbetaald,’ zo stelt de ACM op haar site.

Dit is waarom DGB eerder in opspraak raakte

De ACM deelde eerder een boete van 400.000 euro uit aan DGB Energie omdat het bedrijf klanten wierf met misleidende telefoontjes. Radar maakte daarvóór al een reportage over problemen bij DGB, zoals hun verkooptactieken en tegenvallende beloftes over duurzaamheid. 

Radar kreeg ook klachten binnen

Radar kreeg sinds 2015 klachten binnen over DGB Energie. De energieleverancier zou tijdens misleidende klantenwerving niet vooraf melden te bellen om een contract af te sluiten. Vaak werd pas aan het einde van het gesprek, als de overeenkomst al was gesloten, gesproken over voorwaarden.

Daarnaast zou DGB Energie energiecontracten plotseling hebben stopgezet na de sterk gestegen prijzen van gas en elektriciteit. Na onderzoek van de ACM zei DGB Energie toe drie jaar lang geen energiecontracten meer te verkopen via telefonische verkoop.