Fragment: DGB Energie stopt met telefonische klantenwerving

DGB Energie zal de komende drie jaar geen energiecontracten verkopen via telefonische verkoop. Dat heeft DGB Energie toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM heeft een besluit genomen waarin de toezegging bindend is verklaard. Aanleiding voor deze toezegging is onderzoek van de ACM vanwege meldingen van consumenten over misleiding bij de telefonische verkoop van contracten van DGB Energie. De ACM hoopt op brede navolging bij energieleveranciers om te stoppen met telefonische klantenwerving. 

Misleidende telefoonverkoop

In een onderzoek van de ACM zijn aanwijzingen gevonden dat er bij de telefonische werving van klanten namens DGB sprake is geweest van misleiding. Zo hoorde de ACM in opnames van gesprekken die door wervingspartijen namens DGB zijn gevoerd dat consumenten aan het begin van het gesprek niet werd verteld dat werd gebeld om een nieuw contract af te sluiten.

 In plaats daarvan werd bijvoorbeeld gezegd dat het ging om een check van de tarieven of om een administratieve aanpassing vanwege het wijzigen van de hoofdleverancier. Ook werd meestal pas aan het einde van het gesprek (de voicelog), nadat de overeenkomst was gesloten, gesproken over voorwaarden en tarieven. Omdat DGB Energie als leverancier verantwoordelijk is voor het afsluiten van de contracten spreekt de ACM DGB Energie hier op aan. 

Opzeggen contract

Met deze toezegging stopt DGB Energie met telefonische klantenwerving. Daarnaast heeft DGB Energie toegezegd dat klanten die in de periode 1 augustus 2021 tot en met 1 juli 2023 via telefonische werving een contract hebben afgesloten, hun contract tussentijds kunnen opzeggen zonder opzegvergoeding. DGB Energie informeert de betreffende klanten hier actief over. Ook zegt DGB Energie toe dat een externe adviseur voortaan bij toekomstige wervingsactiviteiten zal toetsen of deze voldoen aan de regels die consumenten beschermen.
 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is een goede zaak dat DGB Energie heeft besloten in ieder geval 3 jaar te stoppen met telefonische verkoop van energiecontracten. Het afsluiten van een nieuw energiecontract is een belangrijke aankoop. Daar moet je rustig over kunnen nadenken en je moet de tijd nemen om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Het zou goed zijn als andere leveranciers dit voorbeeld volgen en ook stoppen met telefonische verkoop.” 

ACM-onderzoek

Omdat DGB Energie nu heeft toegezegd de komende 3 jaar helemaal te stoppen met telefonische werving, heeft de ACM haar onderzoek niet verder voortgezet. De ACM controleert of DGB Energie zich aan deze toezegging houdt. Als DGB Energie de toezegging niet naleeft, zal de ACM alsnog verder handhavend optreden. 

Adviezen voor consumenten 

Veel mensen vinden het vervelend als bedrijven of organisaties ze ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop. Bedrijven mogen consumenten alleen bellen om iets te verkopen als die daarvoor toestemming hebben gegeven of klant zijn (geweest). Op consumentenloket ACM ConsuWijzer staan meer informatie en tips voor mensen die toch ongewenst worden gebeld. 

Accepteer aanbod niet direct

De ACM wijst consumenten er ook op dat een energiecontract dat via ongevraagde telefonische verkoop wordt aangeboden lang niet altijd de beste keuze is voor consumenten. Daarom adviseert de ACM consumenten om een aanbod voor een nieuw contract niet tijdens het verkoopgesprek te accepteren maar altijd eerst de aangepaste tarieven goed te bestuderen en te vergelijken met het huidige contract en het aanbod van andere aanbieders.

Meer over