Zes niet-toegekende claims over Q10

maandag 15 november 2010

De zes claims over Q10 die zijn ingediend bij de Europese Commissie en niet zijn toegekend door de European Food Safety Authority (EFSA):

  1. Contribution to normal energy-yielding metabolism
    - Energieverhogend; het zorgt ervoor dat uit de stofwisseling meer energie gehaald wordt.
  2. Maintenance of normal blood pressure
    - Behoud van normale bloeddruk.
  3. Protector of DNA, proteins and lipids from oxidative damage
    - Beschermen van het DNA en de eiwitten en vetten tegen oxidatieve schade. Oxidatieve schade betekent dat DNA, eiwitten en vetten in het lichaam worden beschadigd door zogenaamde ‘vrije radicalen’. Q10 zou volgens de bewering werken als een anti-oxidant en de vrije radicalen binden, zodat ze geen schade kunnen aanrichten.
  4. Contribution to normal cognitive function
    - Bijdrage aan normale cognitieve functie. Dit betekent dat de kennis- en geheugenfunctie van de hersenen op normaal niveau blijft.
  5. Maintenance of normal blood cholesterol concentrations
    - Behoud van normale concentratie van cholesterol in het bloed. Dus Q10 zou ervoor zorgen dat je cholesterol in balans blijft.
  6. Increase in endurance capacity and/or endurance performance
    - Stijging uithoudingsvermogen bij actieve mensen.

Nogmaals: Al deze beweringen zijn niet toegekend. Dat wil dus zeggen dat Q10 geen bijdrage levert aan bovenstaande claims. Volgens Prof. dr. Hans Verhagen doet Q10 eigenlijk niks in het lichaam en ook niks voor de gezondheid.

Laat een reactie achter



Reacties

Melding verstuurd


De reactie is gemeld. De redactie neemt deze zo spoedig mogelijk in behandeling.

Melding versturen mislukt


De klacht kan helaas niet in behandeling genomen worden.
De reden hiervoor:


Vul het klachtenformulier volledig in, dan wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Reactie melden





  1. Geef aan waarom bovenstaande reactie ongepast is.

Meld dit bericht
Peter 15-11-10 21:27:

" Volgens Prof. dr. Hans Verhagen doet Q10 eigenlijk niks in het lichaam en ook niks voor de gezondheid ".
En daarom wordt Q10 aangemaakt in je lichaam ? In het begin van de uitzending vertelt die Hans wat Q10 doet en dan later in de uitzending doet Q10 niets ?
Zeer ongeloofwaardig. Q10 wordt tijdens je leven al minder aangemaakt. Wordt ook niet verteld. Dus als je op leeftijd bent is het niet verkeerd om Q10 een beetje op peil te houden. Zelfs bij het innemen van bepaalde medicijnen wordt Q10 totaal afgebroken.. Denk hierbij aan het gebruik van Lipitor. En wat heeft colportage nu met het middel Q10 te maken ? En waarom stopt Nivea Q10 bij haar zalf in ? Koop het bij het Kruidvat, baadt het niet, het schaadt ook niet !!

Meld dit bericht
Leo 15-11-10 22:23:

L.S.
Graag wil ik reageren op dit onderwerp. Afgezien van het feit dat het een goede zaak is om kwaliteitsonderzoeken te doen ligt de zaak wat gecompliceerder dan men in uw uitzending doet vermoeden.
De "prof.dr"die een "wetenschappelijk"praatje houdt over het ontbreken van bewijs over de werkzaamheid van Q10 en daarmee vindt dat dat niet geclaimd mag worden zou als wetenschapper moeten weten dat het ontbreken van bewijs uit een bijeengeraapt antal onderzoeken nog niet inhoudt dat dat dan dus een bewijs is van het tegendeel!
De EFSA speelt hierin overigens vaak een erg dubieuze rol, zoals in de recente procedure om bepaalde producten (bv omega-3/glucosamine) uit de markt te krijgen. In mei jl. nog is de FDA ( de Amerikaanse evenknie van de EFSA) door de rechter teruggefloten vanwege een soortgelijke actie m.b.t. selenium .
Deze redeneertrant is erg kenmerkend voor de manier waarop er een door de farmacie geïnitieerde heksenjacht is ontketend om alle voedingssupplementen en andere natuurlijke middelen, die als geneesmiddel zouden kunnen dienen bij de wet te gaan verbieden. De plannen om de Codex Alimentarius hiertoe te herzien zijn in een gevorderd stadium. Dit houdt in dat als de farmacie dit plan er door krijgt alle vormen van geneeskunde, waarbij men gebruik maakt van geneesmiddelen op natuurlijke basis, zoals homeopathie, fytotherapie, ayur vedische middelen en ook de chinese geneeskundige kruiden een doodssteek is toegebracht.
Hiermee is de keuzevrijheid van de individuele patiënt om te kiezen voor andere vormen van geneeskunde dan de allopatische onmogelijk geworden.
Het hoeft niet te verwonderen als ook de heer Verhagen zich heeft laten inhuren om een bepaald verhaal te vertellen. Er zijn vaker door de farmacie wetenschappers van het RIVM ingehuurd om door die industrie opgezette "wetenschappelijke "commissies te bemannen.
Het zou de objectiviteit van uw programma ten goede komen als deze kant van de zaak ook onder de aandacht zou komen.
Voor meer informatie over dit onderwerp en artikelen met verwijzing naar bronnen etc. kan ik u verwijzen naar de redactie van het blad Medisch Dossier(www.medischdossier.org)

Meld dit bericht
lya hut-van der hurk 15-11-10 22:42:

Al Jaren geleden had ik bloedend en terugtrekkend tandvlees.Zó erg dat de tandarts een operatie voorstelde! Mijn kapster raadde mij toen Bio-Quinon Q10 Super aan, omdat bij haar man een loszittende kies weer vast ging zitten! Ik heb het toen gekocht en de pijn en het jeuken van het tandvlees hielden gelijdelijk op. Bij de volgende contrôle was mijn tandarts érg verbaasd over de conditie van mijn tandvlees en vroeg zich af hoe dat kon? Ik vertelde hem dat ik Q 10 was gaan gebruiken, maar hij zei dat het duur was en wilde het eigenlijk niet zo geloven. Nu begrijp ik wel dat tandvleesontstekingen een bron van inkomsten zijn voor de goede man! Na verloop van tijd bouwde ik het innemen af naar ongeveer 4 keer per week en dat bleef ook goed gaan. Maar omdat het nogal duur is probeerde ik ook Q10 van de Hema uit, maar bij de contrôle bleek dat het weer niet goed was met mijn tandvlees en moest ik naar de mondhygiëniste. Mijn gebit werd helemaal onderhanden genomen (akelig!). Daarna ben ik weer snel de Bio-Quinon versie gaan kopen van Pharma. Sinds die tijd probeerde ik nog wel eens te minderen en te stoppen, maar al na een weekje begon mijn tandvlees weer te jeuken en bloeden! Nu slik ik het dagelijks en mijn tandvlees is stabiel en in orde en durf ik er eigenlijk niet meer mee te stoppen, gezien mijn
ervaringen. Ook mijn broer had dezelfde klachten en is er door het gebruik van Q10 nu vanaf! Verder zijn er ook een aantal kennissen, die het nu ook gebruiken en er zéér tevreden over zijn! Ik kan me niet voorstellen dat het niet werkt, want mijn ervaringen met Bio-Quinon van Pharma Nord zijn zéér positief en dat wilde ik graag even melden! Met vriendelijke groet,
Lya

Meld dit bericht
Irene 17-11-10 11:13:

Ik vind het prima dat de praktijken van die verkopers worden aangepakt. Het zijn dieven die kwetsbare mensen het geld uit de zak kloppen. Maar ik ben wel verontrust over het feit dat die deskundige zo stellig beweerd dat Q10 waardeloos is. Er worden wel degelijk studies gedaan en resultaten gepubliceerd. Dat het deze meneer niet overtuigd zegt niets. Ik verwijs hierbij naar de website van een objectieve website voor alternatieve geneeskunde: http://www.iocob.nl/Supplementen.html

Meld dit bericht
George ter Heege 17-11-10 13:01:

Ik vond dit op zich een prima uitzending, althans wat betreft het aanpakken van dit soort malafide personen en hun '' snoep'' reisjes.
Wat betreft de werking van het middel q10 ook wel Coenzym q10 genoemd vond ik de door jullie aangedragen slechte werking totaal niet aansluiten met de door mij persoonlijk ervaren gunstige resultaten.
Ik heb een aantal jaren geleden een viervoudige bypass operatie + mitraalklep vervanging moeten ondergaan, daarom slik ik nu al weer een paar jaar ondermeer Simvastatine 40 en nog wat lekker spul... in het kort: om mijn conditie weer een beetje op pijl te brengen ben ik bijna iedere dag een uur lang aan het wandelen, een jaar geleden kreeg ik hierdoor veel last van mijn gewrichten (pijn lijkend op reuma en voelde op een moment zelfs aan of alles los kwam te zitten) op zoek gegaan via het InterNet ,ook omdat ik wist door een eerdere uitzending van RADAR dat er wel meer problemen waren met die Simvastatine zoals de eerder beschreven pijnen, kwam toen uit op de volgende site: http://www.spacedoc.net/peter_langsjoen , waar zeer veel docu over met name die simvastatine problematiek en Q10 te lezen is, wat bleek ? na slechts drie dagen slikken van 200 Mg Q10 (potje van het Kruidvat, geen aandelen hoor) was de pijn totaal verdwenen!
Nu een jaar en enkele potjes verder ( slik dus 200 mg /dag) wandelt deze 52 jarige ''oudere jongere'' niet alleen, ik loop nu zelfs regelmatig te joggen!
P.S
Laat regelmatig mijn cholesterol bij de huisarts testen en die waarden zijn op dit moment uitstekend (HDL=1mmol/L LDL 1.6mmol/L
Dus, mijn advies is ga wat meer onderzoek vanuit RADAR plegen naar die relatie Q10 versus Simvastatine en andere door de WHO voorgeschreven medicijnen,Maaltijd schijf van vijf, lifestyles etc ,
zou volgen mij een mooi programma kunnen worden.

Meld dit bericht
Piet 17-11-10 20:43:

Even een reactie op de uitzending van de snoepreisjes van uw laatste uitzending .
Wat erg jammer is dat Q10 er erg slecht uitkomt . Mijn man heeft door statine gebruik veel afgescheurde spieren en kon daardoor bijna niet meer lopen . Door het gebruik van Q10 zijn zijn spieren die nog over zijn weer wat sterker en gaat het lopen een stuk beter . In onze omgeving zijn er veel mensen die Q10 gebruiken bij de cholesterrol verlagers en hebben er echt baat bij . Jammer als er mensen gan twijfelen door zo,n uitzending , volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn . Ook mijn advies is doe eens een oproep via Radar hoeveel mensen er baat bij hebben .Het is n.l. zo dat de statines de Q10 die in de lever aangemaakt wordt afbreken . En juist die Q10 is nodig als voeding van de spieren en daarom zo belangrijk voor heel veel mensen . Met vriendelijke groeten Reina .

Meld dit bericht
ab Jagersma 17-11-10 22:28:

Sinds een jaar of 12 gebruik ik al Q10. Waarom ik dit gebruik is het volgende. Als scheidsrechter was ik na een wedstrijd fluiten moe en had spierpijn. Ik lag de dag er op op de bank uit te rusten. Nadat ik een collega trof die aan zijn hart was geopereerd en nu weer floot, zij hij dat hij op aanraden van de Chirurg, Q10 is gaan gebruiken. Niet de dure van Pharma, Bio... maar gewoon een potje van Kruidvat. Nu ben ik 63 jaar en heb geen spierpijn meer en heb veel energie. Maar zoals zoveel andere middelen, er moet een goed onderzoek naar gedaan moeten worden. Niet via bus reizen e.d. , daar kan een op zich goed product een slechte naam van krijgen. Wat dat betreft sta ik achter de uitzending.

Meld dit bericht
Els van willigenburg 20-06-11 11:13:

Wat ik zo jammer vind van deze uitzending. Het ging over de oplichting van deze al jaren gaande agressieve verkooppraktijken. De mensen dachten een gewonnen geldprijs in handen te krijgen maar het ging om agressieve verkoop. Er worden veel te dure Q-10 tabletten aangesmeerd voor 1500 euro, in de winkel voor minder dan 100 euro te koop. Hans Verhagen, hoofd voeding en gezondheid gaf hier over uitleg. Daar wordt uitgebreid op gereageerd maar over de oplichting wordt niet meer gesproken. De mensen kwamen uiteindelijk voor de (zgn gewonnen prijzen en andere valse beloftes.
Landelijk gaat deze agressieve verkoop nog steeds door, er worden duizenden mensen als het ware gehersenspoeld tot het kopen van dure matrassen, voedingssupplementen, reizen, etc.
De reisburaus' s Nord-West-Touristik en Holiday1 zijn zelfs niet aangesloten bij de ANVR en SGR
Thuisgekomen bemerken deze mensen hoe zij opgelicht zijn en kunnen niet meer van deze producten af. Ze nemen niets terug want dan gaat het volgens hen om een afgeprijsd product.
De politie heeft al deze zaken uitgezocht, legt het neer onder een civiel verkoopgeschil. De mensen moeten zelf naar een rechter stappen. Wij hebben Tros-Radar uitgebreid opnieuw ingelicht, tevens Consumentenautoriteit, reclamecodecommissie, Omroep Max en tientallen zaalverhuurders proberen wij te waarschuwen.
Dagelijks vallen er weer tientallen slachtoffers. Werkelijk niemand doet hier wat aan. Dit kan toch zo niet doorgaan? Het ging met de uitzending niet alleen om de Q-10 tabletten en of deze wel of niet een goede werking heeft maar het ging om de agressieve verkooppraktijken en de veel te dure prijzen die ze hiervoor vragen. Ook uiteraard dat die mevrouw totaal verkeerde voorlichting gaf en zelfs durfde te zeggen dat het aantal medicijnen hier gehalveerd door kan worden.
Deze oplichters strijken duizenden euro' s onterecht op, lachen om alle autoriteiten en het leed geschiedt nog dagelijks.
Veel oude mensen, die wij aan de telefoon hebben gehad, zijn zowel geestelijk als financieel zeer geraakt.
Nu komen deze oplichters nog dagelijks door het gehele land in zalen. Op 7 juni jl. was er in Concordia Purmerend een uitzetting door politie. Maar wel omdat de zaalverhuurder hier opdracht voor gaf. Hier is via google een filmpje van te vinden.
De oplichters kwamen er weer mee weg omdat er verder alleen maar over de werking van de Q-10 tabletten wordt gesproken!