Wegenbelasting voor buitenlandse auto's

maandag 29 april 2013

Voor auto's met een buitenlands kenteken die langdurig in ons land verblijven, moet straks motorrijtuigenbelasting worden betaald. Dat zei staatssecretaris Frans Weekers van Financiƫn zaterdag in het radioprogramma TROS Autoshow.

Op dit moment hoeft voor deze auto's geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald als ze korter dan een jaar in ons land zijn, omdat ervan wordt uitgegaan dat dat al in het land van herkomst wordt betaald. Maar Weekers wil van deze regel af.

'Wat mij mateloos stoort, is dat er veel Oost-Europees gekentekende auto's op de Nederlandse wegen rijden. Kijk als die mensen hier op vakantie komen, is dat geen enkel probleem. Maar als ze hier werken en ze verblijven hier langer, zullen ze wat mij betreft ook motorrijtuigenbelasting moeten betalen', zei Weekers. Het is volgens hem 'fair' dat ze betalen als ze veel gebruik maken van de wegen.

Weekers werkt aan een 'heel pakket maatregelen'. Hij zal in mei of juni hierover een brief naar de Tweede Kamer sturen.

Bron: ANP

Laat een reactie achter



Reacties

Melding verstuurd


De reactie is gemeld. De redactie neemt deze zo spoedig mogelijk in behandeling.

Melding versturen mislukt


De klacht kan helaas niet in behandeling genomen worden.
De reden hiervoor:


Vul het klachtenformulier volledig in, dan wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Reactie melden





  1. Geef aan waarom bovenstaande reactie ongepast is.

Meld dit bericht
Theo 29-04-13 16:47:

Een kennis van ons heeft vorig jaar al een navordering gehad voor mrb met terugwerkende kracht tot 2011. Niet zo heel erg, ware het niet dat de man ook een forse boete kreeg voor het feit dat hij hier rond reed met een buitenlands kenteken. Over kwijtschelding van de boete was niet te praten met de Belastingdienst. Schande hoe hardwerkende eerlijke mensen door de belastingdienst worden behandeld.

Meld dit bericht
Smeets 29-04-13 16:48:

Het word tijd dat hier wat aan gedaan in het buiten land moet ik ook tol betalen.

Meld dit bericht
Margot 29-04-13 17:34:

Naast ons is een huis wat bewoond wordt door polen, er staan soms 5 auto's waar we last van hebben want staan voor onze deur en kunnen er dan zelf niet eens langs en als je vraagt of ze hem willen verplaatsen omdat ik eraf moet zeggen ze rustig, jaja five minits, maar betalen geen wegenbelasting en werken op de bloemenveiling wij moeten wel betalen en hun niet vindt dit een super iets dat ook hun moeten betalen hoor en allemaal dikke bmw etc.

Meld dit bericht
jorlan 29-04-13 18:15:

het is toch makkelijker om in alle eu landen het zelfde te doen als in duitsland. iedereen een eigen kenteken en geen wegenbelasting de brandstof is al duur genoeg. wie veel rijd betaald de prijs iemand die weinig rijd bespaart geld is simpel.

Meld dit bericht
Nicolaas12 29-04-13 18:16:

Hij kan beter de bedrijven die hun wagenpark onder hebben gebracht in die landen met onderbetaalde en ongediplomeerde chauffeurs aanpakken!
Dat is minder kostbaar om te innen en kan via de belasting geregeld worden je moet eens zien hoeveel van die vracht en bestelauto's je tegenwoordig op de Nederlandse wegen tegen komt!
Deze bedrijven zijn nog steeds hetzelfde met dezelfde opdracht gevers maar met een papieren brievenbus firma in het buitenland en zij betalen geen Wegenbelasting geen BTW geen Sociale lasten maar hebben wel de verdiensten uit Nederland op hun bankrekeningen en een dikke auto voor de directieleden + Aandeelhouders op rekening van de Nederlandse belasting betaler in de vorm van btw en teruggaven van belastingen van het deel dat nog wel van het bedrijf in Nederland geregistreerd is dat meestal net een kleine winst maken om hiermee de orders binnen te halen!
Dan kunnen de buitenlanders die hier werken en ingeschreven staan via de belasting heffing op hun loon ook hier een aantal % aanslag krijgen voor de kosten die elke inwoner in Nederland moet betalen mee betalen, daar ook zij gebruik maken van alle voorzieningen die via de belasting betalers in stand gehouden worden!
Wel zo Eerlijk tegen over de wel betalende burgers zelf heb ik ook in het buitenland gewerkt en moest daar via het huren er belasting betalen

Meld dit bericht
Adje 29-04-13 18:17:

Deze regeling is zeer welkom.

Meld dit bericht
R.van Zwieten 29-04-13 18:20:

Ik vind dat hij helemaal gelijk heefd,omleggende landen willen dat je een vignet neemt neem belgie maar wat die van plan is maar de belgen zelf hoeven niet.

Meld dit bericht
Adriaan 29-04-13 18:42:

Voor zover ik mij herinner, maar wetten etc veranderen soms sneller dan de snelheid van het licht, mag een "stranger" met zijn buitenlandskenteken hier rondrijden als toerist. Zodra de stranger zich hier vestigt of verblijft voor werkzaamheden moet de auto worden ingevoerd. Ik moest vanwege mijn werkzaamheden vaak een buitenlandse auto "om-rijden", waarvoor ik een speciale vergunning bij de douane moest halen. Maar wie controleert heden ten dage nog? Hier in mijn woon-omgeving in Bergen op Zoom zie ik steeds meer belgische kentekens van turken en marokkanen die hier wel "feitelijk" wonen. Die maken handig gebruik van de minimale controles. Ook wonen hier zat polen die blijven rondrijden op hun pools kenteken. Sterker nog, sommige kopen een nederlandse auto en monteren daar hun poolse kenteken op. Er is nog zat werk voor de belastingdienst/douane op de Haagse pot op orde te brengen. Als nederlander mag je definitief niet met een buitenlands kenteken rondrijden en loop je het risiko om alsnog bpm/btw en een boete te moeten betalen. Je mag er wel in rijden als de eigenaar ook in de auto zit.

Meld dit bericht
B 29-04-13 18:46:

wegenbelasting bij de benzine , gas en diesel op , dan betaalt iedereen die tankt in nederland

Meld dit bericht
bonny 29-04-13 18:53:

Ik ben het er mee eens dat buiten de vacantiegangers iedereen wegenbelasting moet betalen. Vele Oost-Europese kentekenplaten zijn meegebracht uit het land van herkomst en dan word hier een auto gekocht,platen erop en karren maar, BELASTINGVRIJ ! Laat ze maar betalen.