Paspoort straks 10 jaar geldig

vrijdag 28 september 2012

Het Nederlandse paspoort is straks voor iedereen van 18 jaar en ouder 10 jaar geldig. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. De maatregel was eerder al aangekondigd.

De geldigheid van een paspoort is nu nog 5 jaar. Naar verwachting geldt de langere geldigheidsduur niet eerder dan vanaf oktober volgend jaar.

Verder is besloten dat bij de aanvraag voor de identiteitskaart geen vingerafdrukken meer worden afgenomen. Ook de geldigheidsduur van die kaart wordt verlengd tot 10 jaar. Omdat de identiteitskaart in de Paspoortwet niet langer als reisdocument aangemerkt wordt, zijn vingerafdrukken niet meer nodig.

Bron: ANP

Laat een reactie achter



Reacties

Melding verstuurd


De reactie is gemeld. De redactie neemt deze zo spoedig mogelijk in behandeling.

Melding versturen mislukt


De klacht kan helaas niet in behandeling genomen worden.
De reden hiervoor:


Vul het klachtenformulier volledig in, dan wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Reactie melden





  1. Geef aan waarom bovenstaande reactie ongepast is.

Meld dit bericht
Edwin Grabijn 28-09-12 15:43:

Als de id kaart geen reisdocument meer is dat wordt je gedwongen een paspoort te nemen en die zijn veel duurder dan een id kaart en als je maar 1 keer per jaar op vakantie gaat naar het buitenland is dit een duren grap.

Meld dit bericht
Naam 28-09-12 16:33:

Als je id kaart geen reisdocument meer is en je persee 'n paspoort moet nemen, als je naar het buitenland wilt, dan wordt dat voor veel mensen, héél moeilijk, om bijvoorbeeld op familiebezoek te gaan in Belgie, als ze geen geld hebben om 'n paspoort te kopen. De regering, haalt dan die familie uit elkaar.

Meld dit bericht
M.van Asten 28-09-12 16:40:

Hoi Hoi ,dacht ik in eerste instantie dat is beter, maar nee hoor ,er is een addertje onder het gras !!
Nu moeten we een paspoort hebben en wat gaat die kosten ?????
Daarbij een Identiteitskaart ?? ,en wat gaat die kosten ????
Nou nou , ze weten wel hoe ze de
pot kunnen spekken :( :(

Meld dit bericht
Charles de Beer 28-09-12 16:54:

waarom kan de geldigheidsduur van 10 jaar niet ingaan op datum van afgfite? Moet toch een jaar lang de gemeentelijke\overheidskas gespekt worden om over 5 jaar weer duur te betalen voor een nieuw paspoort?
Volgens de Paspoortwet is de ID-kaart geen reisdocument meer, maar kan men wel met een ID-kaart naar Spanje? Die duidelijkheid wordt niet gegeven.
Als berichten worden verspreid doe het dan goed en niet half. Immers dat roipt steeds vragen op. ga in deze de overheid niet achterna.

Meld dit bericht
jm v d valk 28-09-12 16:55:

Waarom kan dat morgen niet ingaan

Meld dit bericht
Ben 28-09-12 16:56:

Als de andere landen, zaosl Belgied, Duitsland, maar ook Turkije onze identiteitskaart gewoon WEL als grensoverschrijdingsdocument erkennen, is er niets aan de hand. Wie weet daar wat over te vertellen? want tot nu toe je met een ID-kaart wel naar veel landen reizen.

Meld dit bericht
de Jong 28-09-12 17:20:

Prima maatregel.
Toch nog een opmerking in het verleden mocht een paspoort 5 jaar verlopen zijn ,vooral voor ouderen weer invoeren !

Meld dit bericht
Lezer 28-09-12 18:47:

ID wordt niet als reisdocument aangemerkt, omdat je binnen de schengenlanden niet "reist"??? (geen douane controlle).
Dus kan je gewoon zoals voorheen gebruik maken van je ID kaart.

Meld dit bericht
Manuel Lucas 28-09-12 19:33:

Dus het word mogelijk om een identiteits kaart te beziten naast een paspoort?