'Misleidende verkooptruc Provea Miriale'

woensdag 19 juni 2013

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt de manier van verkopen van het ondergoedabonnement Provea Miriale misleidend. Nadat consumenten een proefzending ontvangen, volgen er automatisch vervolgzendingen. Het bedrijf is hierover onduidelijk naar hun klanten. De Consumentenbond ontving hier klachten over en diende met succes een klacht in bij RCC.

Ook op ons forum staan diverse klachten over Provea Miriale. Naast de ongewenste vervolgzendingen, zouden mensen benaderd zijn dat zij een prijs gewonnen zouden hebben. Na de ontvangst van de prijs, dikwijls een lingeriesetje of boxershort, bleven consumenten vervolgzendingen ontvangen.

De Consumentenbond adviseert consumenten niet te betalen voor ongewilde vervolgzendingen. Hoewel consumenten het ondergoed volgens de wet niet hoeven terug te sturen, is het beter dit wel te doen, aldus de bond.

De kwestie doet sterk denken aan onze uitzending over Laboratoires Rochelle. Dit bedrijf zendt na het proefpakketje echter meerdere vervolgzendingen van 60 euro zonder dat de consument daar toestemming voor heeft gegeven. Na alle aandacht die onder andere TROS Radar besteedde aan de praktijken trok het bedrijf alle claims in waardoor consumenten het openstaande bedrag van vervolgzendingen niet hoeven te betalen.

Naar aanleiding van de uitzending is een consumententip en voorbeeldbrief opgesteld die nuttig kunnen zijn bij ongevraagde vervolgzendingen.


Bron: Consumentenbond / TROS Radar

Laat een reactie achter



Reacties

Melding verstuurd


De reactie is gemeld. De redactie neemt deze zo spoedig mogelijk in behandeling.

Melding versturen mislukt


De klacht kan helaas niet in behandeling genomen worden.
De reden hiervoor:


Vul het klachtenformulier volledig in, dan wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Reactie melden





  1. Geef aan waarom bovenstaande reactie ongepast is.

Meld dit bericht
Nel 19-06-13 15:01:

De mensen moeten eens ophouden met het bestellen van "gratis"proefpakketjes. Dan zijn die problemen verholpen.

Meld dit bericht
meid43 19-06-13 15:08:

wil hier ff op reageren dat ik daar ook mee geconfronteerd ben.heb ze meteen een mail gestuurd dat ik daar niet van gediend ben.
maar Tono doet hetzelfde .ook kan je de zending niet terug sturen of je moet het zelf betalen. Er staat n.l geen antwoordnr op. dusss is het gratis??

Meld dit bericht
M.Janssen 19-06-13 15:12:

Er staat heel duidlijk vermeld hoe je een vervolg zending kont stoppen, snap ech niet dat mesen zo dom kunnen zijn om dat niet te lezen, het enige wat ze kunnen is blijkbaar alles gratis aanvragen.

Voor ik het vergeet,

Ik heb dus zelf ook nooit klachten over Provea zels als its mis was met het product werd het ntjes verholpen.

Vriendelijke groet,

M.Janssen

Meld dit bericht
sueellen 19-06-13 15:19:

Ik heb hier ook last van gehad. Na veel bellen en zeuren gingen ze overstag en kreeg ik een antwoordnummer. Overigens is Tono ook van miriale provea. Mensen denken een gratis pakket of het wat is. Maar bij miriale kloppen heel de maten niet. Je borsten vallen er zo uit zo klein worden de cups gemaakt, al heb je je eigen maat besteld!

Meld dit bericht
henk 19-06-13 15:36:

Sorry dat ik het zeg ik heb nooit problemen maar mensen lezen niet goed : er staat duidelijk als u geen vervolgzendingen wilt even een mailtje en dat moet je dan doen en geen probleem,sterker nog je krijgt keurig een bevestigingsmailtje terug!! nooit problemen.
Niet zo snel klagen!

Meld dit bericht
Men 19-06-13 15:45:

Nooit iets besteld, wel zomaar een zending. Retour gedaan. Toch een rekening en aanmaningen, dreiging deurwaarders. Gebeld, bewijs van bestelling hadden ze niet. Ze zouden het stopzetten. Half jaar later weer een zending, inclusief rekeningen en aanmaningen. Uiteindelijk 2 aangetekende brieven verstuurd naar Zwitserland en naar postadres in Nederland. We hopen nu dat het klaar is!
Wat een verschrikkelijk bedrijf!

Meld dit bericht
Joke v d Bijl 19-06-13 15:52:

hallo L,S,ik heb verschillende jaren geleden ook bij Provea alias marielle alias tono{is allemaal het zelfde bedrijf] gekocht,maar na verlop van tijd had ik zoveel voorraad dat ik er van af wou,was geen enkel probleem,er zit een spciale bon bij het pakje om het af te bestellen,ze moeten goed kijken ,dan zien ze het vanzelf.ik word af en toe wel gebeld of ik het kosteloze pakketje wil ontvangen maar dat sla ik af,niets aan de hand.

Meld dit bericht
Peter Wessels 19-06-13 16:49:

Ik vind de reactie van de Consumentenbond overtrokken. Ik heb eerder ook zo'n (gratis) proefzending aangevraagd en ontvangen (tegen betaling verzerndkosten). Daarover was het bedrijf op de website heel duidelijk. Op de ontvangen documenten bij de proefzending staat duidelijk aangegeven dat er periodiek vervolgzendingen komen, tenzij je via e-mail of schriftelijk laat weten daar geen prijs op te stellen. Na mijn stopzetting per e-mail ontving ik netjes een bevestiging daarvan en ontving géén vervolgzending. Naar mijn mening alles volgens de regels. Maar ................ de klanten moeten wel de documenten goed lezen. Alleen wanneer een klant niets laat weten komt er een vervolgzending! Beter lezen dus. En niet eens in de zg. kleine lettertjes, maar in de gewone leveringsvoorwaarden. Sommige klanten zeuren overal over, maar in dit geval is het gewoon volgens de leveringsvoorwaarden!!!

Meld dit bericht
Martien 19-06-13 19:04:

Sorry dat ik het zeg ik heb nooit problemen maar mensen lezen niet goed : er staat duidelijk als u geen vervolgzendingen wilt even een mailtje en dat moet je dan doen en geen probleem,sterker nog je krijgt keurig een bevestigingsmailtje terug!!
!

Meld dit bericht
Josephine 19-06-13 19:31:

Ik ben al jaren klant van Provea. Iedere bestelling kun je via telefoon of via de website afzeggen, zodat je geen nieuwe bestelling ontvangt. Na 3 maanden krijg ik eerst een folder toegestuurd met een aanbieding. Je kunt de aanbieding laten komen of afzeggen binnen 4 weken.