Hoge naheffingen door te grote meter

maandag 19 maart 2012

Ineens ligt er een rekening op uw mat. Een naheffing van energienetbeheerder  Liander. Of u even ¤500,- wilt betalen... Het overkwam zo’n 6000 huishoudens in Nederland. Van de een op de ander dag moeten ze betalen voor de grootte van hun gasmeter. Een meter die er in veel gevallen al jaren zit.

Gasmeters bestaan in verschillende formaten. De grootte wordt bepaald door de capaciteit van de gasmeter. De capaciteit geeft aan hoeveel kubieke meter gas er per uur kan worden doorgelaten. In sommige situaties wordt er meer capaciteit van het gasnetwerk gevraagd, bijvoorbeeld voor bedrijven. Zij vragen meer gas en hebben dan ook een grotere gasmeter nodig. De grootte wordt aangegeven door middel van de letter G en een cijfer. De meeste huishoudens in Nederland hebben een G4 of G6 gasmeter.

Tot zover is er niets aan de hand. Maar wanneer je een grotere meter hebt, G10 bijvoorbeeld of G16, dan moet je extra betalen, omdat deze meter meer gas zou kunnen doorlaten.

Zo ontving meneer Rüter een naheffing van Liander vanwege zijn grotere gasmeter. Liander is transporteur van ons gas en brengt het gas naar de huishoudens en bedrijven. Ze brengen hiervoor transportkosten in rekening en sinds 2009 ook kosten voor de capaciteit van de meter.

Meneer Rüter wist niet eens dat hij een grotere gasmeter had. In 2009 werd zijn gasmeter vervangen door Liander. Hij kreeg toen een G10-gasmeter, zonder dat hem daarover iets werd gevraagd. Niet voordat ze de meter plaatste, niet tijdens het plaatsen, niet nadat ze hem plaatsten. Volgens meneer Rüter had Liander toen aan hem moeten vragen wat de capaciteit van zijn gasmeter is, zodat de meter daarop kan worden aangepast.

Ook Bart Govaerts ontving een naheffing voor zijn grote gasmeter en ook hij wist niet dat hij een grote meter had. Sterker nog, toen hij de rekening binnen kreeg, dacht hij dat het om een spookfactuur ging.
Pas toen Bart contact opnam met Liander werd hem duidelijk dat het hier niet om een spookfactuur ging en dat hij, zonder dat hij het wist, een grote gasmeter heeft en daarvoor dient te betalen. Bart verbruikt op jaarbasis 3400 kub gas. Dat is op dag basis 10m3. Stel dat er in de winter twee keer zoveel verbruikt wordt dan in de zomer, hij verbruikt dan op een dag maximaal 20m3. In dit geval zou Bart meer dan genoeg hebben aan een G4-gasmeter.

In de brief aan Bart doet Liander een coulancevoorstel, de rekening wordt kwijtgescholden als Bart Govaerts zijn meter laat verkleinen. Liander wijst er nog wel even op dat aan dat verkleinen kosten verbonden zijn. Meneer Rüter heeft inmiddels vernomen dat het verkleinen van de meter ¤500,- kost. Inderdaad dat is net zo hoog als de naheffing.

Meneer Rüter is niet van plan de rekening te betalen. Volgens hem ligt de fout duidelijk bij Liander. Meneer Rüter is hoogleraar strafrechtwetenschappen.
Volgens hem is er geen enkele rechtsbasis voor de rekening. “Als hier een procedure van komt gaan ze die verliezen,µ aldus meneer Rüter. Hij betaalt in ieder geval niet.

In de studio is Carlo van der Borgt, van Liander om tekst en uitleg te geven. Hij zegt toe dat de energietransporteur alle kosten voor de ombouw van meters voor zijn eigen rekening neemt en niet zal afwentelen op zijn klanten. De naheffingen worden kwijtgescholden.

Laat een reactie achter



Reacties

Melding verstuurd


De reactie is gemeld. De redactie neemt deze zo spoedig mogelijk in behandeling.

Melding versturen mislukt


De klacht kan helaas niet in behandeling genomen worden.
De reden hiervoor:


Vul het klachtenformulier volledig in, dan wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Reactie melden





  1. Geef aan waarom bovenstaande reactie ongepast is.

Meld dit bericht
Ron van Berkel 19-03-12 20:57:

Is het niet beter dat de consument nu eens Huur gaat vragen voor de ruimte die beschikbaar wordt gesteld voor het plaatsen van de meters,(die behoorlijke ruimte innemen in de gang)

Meld dit bericht
Harry van de Pol 19-03-12 21:13:

Dit is mij bij Essent/Enexis ook overkomen en ze willen het geld niet terug betalen!!!

Meld dit bericht
johan korten 19-03-12 21:16:

ben zzp er en huur ruimte, pas onlangs kwam ik erachter dat mijn meter voor electra ook veel te groot was. Rekening voor verlagen 120 euro maar wel ruim 1 jaar veel te veel betaald. Zijn wij kleine zzp ers weer de klos of krijgen wij ook terug?

Meld dit bericht
Tonny Seevinck 19-03-12 21:22:

Als ze dit ook gaan doen met elektriciteitmeters dan ben ik bang dat we dan in het stadsverwarmingsgebied ook een naheffing krijgen ook al weet ik niet welke meter ik heb. We hebben geen gad en dus verbruik je ook meer elektriciteit en dus zullen wij wel zo'n grote meter hebben. Ik heb al gekeken in de meterkast maar ik weet niet wat ik moet en of hoeik het kan zien. En ja huur vragen is mogelijk een idee.

Meld dit bericht
Hanneke Bruins 19-03-12 21:34:

Dank voor de uitzending dd 20 maart betr. Liander
Ik vertrouwde Liander al voor geen cent. Meteropnemers langs sturen in een tijdperk van metergegevens op internet plaatsen? Sterker nog de meteropnemer kwam aan het eind van de dag weer langs en was blijkbaar woedend dat ik niet open deed, een harde slag op mijn voordeur volgde na 2x aanbellen.
Het riekt naar hard cold calling...

Meld dit bericht
Deni 19-03-12 21:35:

Voor 2009 betaalde iedereen een vastrecht, aansluitbijdrage en een volumeafhankelijke bijdrage (werkelijk gasverbruik). Ons kabinet heeft dit in een nieuwe gaswet veranderd en moeten de netbeheerders afrekenen op de capaciteit van de meter (wat kan er door). Volume is des leverancier.
Vanaf 2009 betaal je dus een vastrecht, aansluitbijdrage en een capaciteitsbijdrage. Dit alles is dus weer opgeklopt. Liander had voor 2009 hun klanten moeten inlichten wat er zou gaan veranderen en te grote meters op verzoek kosteloos moeten vervangen. Bij geen reactie klant na 2009 vervanging kosten klant. Na 2009 de juiste meter moeten plaatsen. Moraal van het verhaal. Van iedere Nederlander word verwacht de (gas)wet te kennen.

Meld dit bericht
Sven 19-03-12 21:58:

Gaat het hier om huurders en mensen met een eigen huis, of alleen de huizenbezitters?
Graag had ik hier wat meer duidelijkheid in gezien.
"Dit riekt naar mafia praktijken" is mijn eerste indruk.

Meld dit bericht
Peter 20-03-12 00:12:

@Deni
Gedeeltelijk waar. Voor gas was het grootste deel echter al "naar capaciteit" gerekend voor 2009, en slechts voor "een klein deel" een volumeafhankelijke component.

Liander 2e helft 2008 (uniek, in dat jaar is twee keer deel van de tariefcomponenten gewijzigd):

capaciteit transport
tm G6 / tot 500 kuub/jaar 3,18 EUR/mnd incl. BTW
idem 500-7.500 kuub/jaar 5,09 EUR/mnd
idem >7.500 kuub/jaar 7,64 EUR/mnd

Volgende staffel was een G10 gas meter (die geweldenaar uit de uitzending), 12,73 EUR/mnd

Daarnaast bestond toen nog "Volume transport", een gerige 1,33 Eurocent per kuub incl. BTW, tot en met 31 december 2008.

Dus een mix van "veel vastrecht voor capaciteit" en nog een beetje gebruiksafhankelijk tarief. Dat laatste is per 1-1-2009 echter overboord gegooid (naast de meest dramatische wijziging: een nagelneu gigantisch capaciteitstarief voor elektra, met andere diep ingrijpende wijzigingen in de belastingheffing en teruggavepost).

Per 1 jan. 2009 is het voor gas geworden:

"Capaciteitsvergoeding"

tm G6 tot 500 kuub/jaar 3,4464 EUR/mnd incl. BTW (kookgas categorie, maar ook huishoudens met bijv. warmtepomp, zonneboilers, die onder die 500 per jaar komen)
idem 500-4.000 kuub/jaar 6,8927 EUR/mnd
idem >4.000 kuub/jaar 13,7856 EUR/mnd

G10 toen al 22,9759 EUR/mnd

Bij elektra is het allemaal nog veel erger geworden, en de pest is dat er groepen mensen zijn die fysiek niet "kunnen" verlichten (lager dan 3x35 Ampère aansluiting), en dus per jaar een gigantisch cadeau met mooie strik ter waarde van 659 Euro t.o.v. een "standaard 3x 25 Ampère" aansluiting cadeau gaan doen aan de grootste netbeheerder van Nederland (huidige tariefstelling). Zelfs nadat ze evt. van een te zware naar een lichter aansluiting "op kosten van Liander" zijn doorgeschoven, maar niet onder die beruchte 3x35 Amp. grens kunnen komen.

Zie ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/37885332#37885332

Meld dit bericht
B Bleijinga 20-03-12 09:50:

Geachte heer/mevrouw

Dit probleem heb ik ook met Enexis. Ze hebben me al jaren( vanaf 2002 had ik nog rekeningen) aangeslagen voor een G25 meter i.p.v een G4. Ik ben er achter gekomen doordat ik naar een andere leverancier ging. Het gaat om een enkele duizenden ¤. Gelukkig heb ik een rechtsbijstand verzekering die dit nu voor ons behartigd, dus ik hoop dat het ons gaat lukken.

Mvg B.Bleijinga

Meld dit bericht
gerrie 20-03-12 10:14:

Het is maar goed dat er een programma zoals radar is. Dan moeten ook de grote oplichters op hun hoede zijn. Prima, ga zo door.