Geen vergoeding hernia-operatie

maandag 07 mei 2012

Wat te doen als de pijn van een hernia je leven letterlijk op pauze zet? Dan grijp je alles aan om weer gezond te worden, ook als dat een dure ingreep in een privékliniek betreft. Of je in zo’n geval ook op je zorgverzekeraar kunt vertrouwen is echter een tweede.

Wie de pijn van deze zware rugaandoening heeft meegemaakt weet wat een opluchting het is als een behandeling die pijn snel en probleemloos wegneemt.Maar wat te doen wanneer de behandeling die uitweg biedt uit die pijn, door de zorgverzekeraar wordt geweigerd? 

80.000 hernia's
In Nederland krijgen naar schatting zo’n 80-duizend mensen per jaar een hernia in de onderrug. Een breuk in de tussenwervelschijf zorgt ervoor dat de zachte kern tegen de zenuwbaan aan komt te liggen. Het gevolg: zware pijn en zelfs verlammingsverschijnselen.

PTED-techniek
De meeste hernia’s genezen vanzelf, maar bij een kwart moet er worden geopereerd. 
Er zijn verschillende technieken om een hernia te opereren. De standaard is de open techniek, waarbij via een grote snee in de rug de hernia wordt verwijderd. De afgelopen jaren zijn daar endoscopische technieken zoals de MED en de MTD bijgekomen. Bij deze ingrepen wordt met een camera door een klein gaatje in de rug geopereerd. Bij de PTED techniek gaat dit via de zij. Hierdoor hoeft er niet gesneden te worden in belangrijke spieren en zijn ook moeilijk bereikbare - zogenoemde foraminale - hernia makkelijker te opereren. Fors nadeel van deze techniek is dat het flink duurder is dan de standaard operatie.

De PTED techniek wordt slechts door enkele chirurgen in Nederland uitgevoerd. Dat komt omdat deze techniek niet wordt vergoed in Nederland. Een groep patiënten, onder leiding van Hans Zwetsloot, is in actie gekomen om deze operatie techniek wel vergoed te krijgen.

Geen vergoeding PTED
Zwetsloot probeert er bij het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) achter te komen, waarom deze techniek niet vergoed wordt. Deze instantie bepaalt welke operaties in het basispakket voor zorgverzekeringen opgenomen worden.

Zwetsloot krijgt van het CVZ geen bevredigend antwoord. Het CVZ kan volgens Zwetsloot niet uitleggen waarom andere endoscopische technieken wel worden vergoed en PTED niet. Hij besluit daarom naar de Nationale Ombudsman te gaan. De Ombudsman geeft Zwetsloot gelijk. Het CVZ heeft de schijn van willekeur, waarom PTED niet, maar andere endoscopische technieken MED en MTD wel worden vergoed, niet heeft weggenomen.

Onbewezen volgens CVZ
Volgens het CVZ moet een operatie voldoen aan eisen om opgenomen te worden in het basispakket. In dit protocol staat dat er minimaal twee dubbelblinde studies nodig zijn om een behandeling “conform de stand van de wetenschap en de praktijkµ te beschouwen. In het geval van de PTED is er slechts één zo’n studie. Onvoldoende, aldus het CVZ. Onbegrijpelijk, zeggen patiënten die nota bene op medische indicatie bij de PTED techniek uitkomen.

Het standpunt van het CVZ lijkt helder. Onbewezen betekent niet vergoed. Maar volgens Zwetsloot meet het CVZ met twee maten. De wetenschappelijke verantwoording wordt niet gebruikt om hen in bescherming te nemen, maar om de kosten voor verzekeraars te drukken, aldus Zwetsloot. Volgens hem is het geen kwestie van kunnen, maar vooral van willen. “Naar mijn mening is het gewoon een geldkwestie geweest. Ze vonden PTED relatief duur.µ

Het nieuwe zorgstelsel
PTED werd voor 2006 wel gewoon vergoed door de zorgverzekering, maar na de invoering van het nieuwe zorgstelsel is de definitie aangepast waaraan operaties moeten voldoen om vergoed te worden. Waar eerder ‘internationaal gebruikelijk’ voldeed was dit in 2006 niet meer voldoende. PTED werd niet langer meer vergoed, omdat er onvoldoende bewijs was dat de techniek beter zou zijn dan de standaard. Andere endoscopische technieken werden nog wel vergoed. Volgens Zwetsloot zit juist daar het pijnpunt. Voor de andere technieken waren ook niet voldoende bewijzen, waarom dan toch vergoeden?

Het CVZ wil niet in onze uitzending reageren, maar stuurt ons een schriftelijke reactie. Hierin erkennen ze fouten te hebben gemaakt, zowel in de besluitvorming als de communicatie. Over het advies uit 2002 zegt het CVZ:

 “De destijds getrokken conclusie was niet gebaseerd op vergelijkend klinisch onderzoek van goede methodologische kwaliteit […] Achteraf, moeten we concluderen dat het positieve oordeel uit 2002 mede onder druk van de publieke opinie tot stand is gekomen.µ

Te licht bevonden
Het CVZ erkent dat de andere endoscopische technieken destijds ook beoordeeld hadden moeten worden, maar dit laat volgens het college onverlet dat de PTED in 2008 te licht is bevonden. Het college ziet daarom geen reden om het standpunt te herzien.

De reactie kent wel een grote verrassing. Wanneer we vragen waarom de andere endoscopische technieken dan wel worden vergoed, krijgen we te horen dat dit wat betreft het CVZ ongewenst is en dat ze zich beraadt op een nieuw standpunt. Dat zou dus betekenen dat patiënten zich alleen maar met de oude, zeer ingrijpende operatiemethode kunnen laten opereren.

Laat een reactie achter



Reacties

Melding verstuurd


De reactie is gemeld. De redactie neemt deze zo spoedig mogelijk in behandeling.

Melding versturen mislukt


De klacht kan helaas niet in behandeling genomen worden.
De reden hiervoor:


Vul het klachtenformulier volledig in, dan wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Reactie melden





  1. Geef aan waarom bovenstaande reactie ongepast is.

Meld dit bericht
Trudy Van de ven 07-05-12 20:53:

Ik schrok hiervan, omdat ik toevallig dit weekend hoorde van iemand die, op kosten van de zorgvezekering, in Zuid Afrika gaat afkicken. Nu realiseer ik mij dat dit ook als een ziekte gezien wordt, maar ooit is toch een keuze gemaakt.
Buiten dit zal dit toch ook in NL moet kunnen? Ik wil hier helemaal niet voor betalen!!! Wel voor deze menden die een hernia heben.

Meld dit bericht
Elfriede Verdonk-watson 07-05-12 21:36:

Het is een grof schandaal, dat een operatie die mensen weer gezond en mobiel maken niet vergoed wordt terwijl mensen gaan afkicken of grote borsten willen als mode. CVZ meet inderdaad met 2 maten, en discrimineerd op die manier mensen die het nodig hebben.

Meld dit bericht
Yvonne 07-05-12 21:43:

Alle bovenstaande reacties zijn heel herkenbaar. Na 3 operaties en nog een behandeling door rugpoli in Velp was de mening van de neuroloog in het UMCG Groningen op de uitslag van de laatste MRI < in mijn bezit>, dat de neurochirurgen niet meer op een volgende ingreep zaten te wachten. Wat een wijshied van zo'n snotaap. "k moest zelf om een pijnpoli vragen, maar had er geen vetrouwen meer in, 'k kom n.l. zelf uit de all-roundgezondheidszorg
nu wisselend onder de Tramadol, Morfine pleisters 25, hooguit 100 meter met een stok lopen, aangepaste scootmobiel, HH hulp en altijd een ondragelijke pijn, vraag ik mij af hoe de rechtzaak te volgen is . Mogelijk kan Radar via deze site daar iets in betekenen!

Meld dit bericht
Rene Steutel 07-05-12 21:49:

Weet er iemand of er verzekeringen zijn die dit wel vergoeden, of is er geen één die dit vergoedt?

Meld dit bericht
anita jansen-roden 07-05-12 21:52:

ik ben zelf in 2007 in de Alpha kliniek in München aan een nek-hernia geopereerd operatie is goed verlopen maar heb hem zelf moeten betalen CZ heeft deze operatie niet vergoed,zelfs geen bijdrage in de kosten.Ik heb het laten voorkomen, maar de rechtszaak verloren .Omdat deze techniek niet in Nederland werd toegepast werd hij ook niet vergoed.Dokter Iprenburg in Heerenveen deed deze operatietechniek wel in de rug maar niet in de nek destijds.

Meld dit bericht
Cindy Slaper - van der Werff 08-05-12 01:17:

Mijn schoonvader belde mij op, om door te geven, dat bij Radar een onderwerp werd besproken over Hernia's...
Ik ging dus kijken, aangezien ik zelf een Hernia heb gehad.. En er in Februari 2005 aan geopereerd was.
Tot mijn verbazing zag ik dat het ging over de PTED-Techniek ging.
Later zag ik dat de bewuste mevrouw geopereerd zou worden door Menno Iprenburg.
Ik zij meteen.... HEEEE DAT IS MIJN ARTS !!!!
Aangezien ik zelf als 20ste patient was geopereerd door Menno Iprenbug...
Toen die tijd was hij nog werkzaam in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen.
Godzijdank is mijn operatie toen wel vergoed, omdat hij werkte vanuit een ziekenhuis.
Een jaar nadat ik geholpen was en volledig pijn vrij was en geen Mofine 10 mg hoefte te slikken, nam hij afscheid van het Wilhelmina Ziekenhuis en begon een Prive kliniek in Heerenveen.
Toen begonnen de problemen met de zorgverzekeraars !!!!
Aangezien hij een eigen privekliniek begonnen was, wilde de zorgverzekeraars niet meer zijn perfecte PTED-Techniek niet meer vergoeden !!!
Nu 7 jaar later, heb ik weer een Hernia in me rug, alleen nu aan de andere kant, zit weer volop aan de Mofine 10 mg... En niemand kan, of wil me helpen.
Ik loop nu voor voorlopig bij Bergmann Kliniek in Naarden, omdat de techniek die ik wil, niet vergoed meer wordt.
Ik moet helaas 15 kilo afvallen, omdat ik anders niet geopereerd kan worden door Bergmann kliniek in Naarden, omdat ze niet de juiste middelen beschikken, mochten er complicaties op doen.
Ik zou wel door Menno Iprenburg geholpen kunnen worden, maar dan moet ik ff 7500 euro uit mijn zak toveren... En dat heb ik niet, met een lullige Wajong uitkering !!!
Hopelijk kunnen jullie iets met dit lange verhaal !!!!
Ik zit nog steeds te hopen, dat ik toch nog geholpen kan worden, door Menno Iprenburg !!!
Deze PTED- Techniek is in 1 woord FANTASTISCH !!!!!!!!!!!!!
Ik kan het iedereen die een Hernia heeft... Aanraden....

Meld dit bericht
amj vesters 08-05-12 08:23:

Zelf (met mijn leven in de pauze-stand) behoorlijk aan de sukkel (al 5 maanden) van het kastje naar de muur gestuurd, met ellelange wachttijden en overbodige, dubbele onderzoeken...
Vraag mij af; zijn er zorgverzekeraars die de PTED-methode WÈL vergoeden ???

Meld dit bericht
Sabine Wilmink 08-05-12 08:35:

Ben zelf voor 5 jaar terug geopereerd aan een nekhernia in de Alpha Klinik in Munchen met de techniek die helaas niet vergoedt wordt. In dec 2004 begonnen de klachten in het ziekenhuis in Deventer heb ik diverse onderzoeken gehad, zoals epilepsie, MS, daar ik uitval had en soms zo wegviel. Reden hiervoor is in Nederland nooit gevonden, moest er maar mee leren leven, dan val je al gauw onder whipplash syndroom. Van december 2004 t/m mei 2007 ging het steeds slechter met mij. Voor mij gelukkig achteraf ben ik verhuisd naar Duitsland, en de huisarts aldaar vertrouwde het niet en ben ik wederom in het medisch circuit gekomen. Veel spuiten en pijnstillers, uitval en wat al niet meer verder, is er in het Ziekenhuis van Rheine geconstateerd dat ik een 3-voudige nekhernia had. Maar opereren op deze plek was en is zeer gevaarlijk. Uiteindelijk ben ik op advies van een hoge pief verbonden aan het ziekenhuis in Hardenberg, Ned., naar Munchen afgereisd. En aldaar bleek, was ook in Rheine al bekend, dat ik ongeveer nog een half jaar zou hebben totdat ik verlamd zou worden vanaf de nek. Voor de operatie heb ik af moeten tekenen, maar wonder boven wonder is alles goed gegaan. Het eerste wat ik zei toe ik bijkwam is dat ik geen pijn meer had. Leefde al vanaf 2004 met enorm veel pijn en medicatie. Vrijdagsochtend geopereerd en zaterdagochend weer naar huis. De hele autorit van 8 uur als mede pasagier meegemaakt. De grootste hernia die weggehaald is was 1.8 cm, en deze heeft op de zenuwbanen gedrukt en alle problemen veroorzaakt. Ben ong 1/2 weken thuis geweest, ook hoofdzakelijk wegens de medicatie, autorijden niet toegestaan. Ben daarna weer normaal aan het werk gegaan, 38 uur. En een half jaar na de operatie ben ik zelfs weer begonnen met paardrijden, springsport, hetgeen mijn grootste hobby was voor het ongeval. Wel frappant dat het een en ander na 5 jaar, mei 2007 ben ik geopereerd, weer zo opspeelt. Kan alleen maar zeggen, ondanks de kosten die ik zelf heb moeten betalen, dat ik zeer gelukkig ben dat ik in de mogelijkheid ben ik geweest om deze operatie te laten uitvoeren. Was dit niet het geval geweest had ik hier vandaag misschien niet eens meer gezeten, maar had ik in een rolstoel gezeten verlamgd vanaf mijn nek. Welke kosten had het ziekenfonds dan wel niet gehad.
Snap nog steeds niet waarom deze operaties die toch een duidelijk effect hebben niet vergoedt worden.

Meld dit bericht
Jenny Rabs 08-05-12 08:44:

Verdrietig en moe ben ik momenteel en wanhopig van de pijn, het slechte slapen, het niet kunnen zorgen zoor mijn gezin met man en 3 kinderen. Uitgeschakeld en op pauze inderdaad. Gisteren naar doktersdienst geweest, had zoveel gruwelijke pijn en moeite met plassen. Reflexen waren verminderd, maar omdat ik nog WEL kon plassen en alleen maar pijn heb (!!!!) ben ik weer naar huis gestuurd met morfine, want Tramadol helpt niet meer voldoende. Donderdag 10 mei word ik door de MRI scan gehaald. 22 mei (!!!) nb mag ik bij gratie op consult bij de neuroloog. Voor mijzelf hoef ik niet zo nodig een operatie, maar ik wil zo ontzettende graag van de pijn af, dat ik daar alles voor over zou hebben. Ik heb alleen onvoldoende geld/inkomen ook voor een PTED, dus dat zit er niet in. Verder wens ik al mijn lotgenoten heel veel sterkte in de hel die hernia heet.

Groetjes Jenny

Meld dit bericht
Elly 08-05-12 12:30:

Is die PTED methode niet dezelfde methode die uitgevoerd werd door dr. Dekkers uit de Alphakliniek in Duitsland? Er waren toen 6 mensen die een rechtszaak tegen hem indienden. Overigens gingen al de andere operaties wel goed