Budget-omafiets: barrel of buitenkansje?

maandag 09 november 2009

Radar test 5 omafietsen met een maximale prijs van ¤ 250,-.

Fietsdeskundige Arnoud Ouendag van de Tweewieler Academy van de BOVAG in Nieuwegein beoordeelt de 5 omafietsen op materiaal, constructie en veiligheid.

5 brugklassers en 3 crossfietsers hebben de fietsen getest op fietsgemak, met name bij het sturen en remmen. Na deze test heeft fietsdeskundige Ouendag wederom de fietsen beoordeeld.

Eindrapport: de top 5

1. HEMA, model On the Road, met slot, 210 euro (aanbieding. Normale prijs 250 euro)
Op nummer 1 in de Radar omafietsentest. Die van de HEMA. Een degelijk, robuust uiterlijk. Leuke details. Volledig. De winnaar van deze test.

2. Halfords, model Limit Classic 28'', zonder slot, 159,20 euro (aanbieding 199 euro)

Een 7, net als de nummer 3, maar wel een plaatsje hoger, want goedkoper dan die van ADO Bike.

3. ADO Bike, model BSP 28'', zonder slot, 199 euro

De omafiets van de keten ADO Bike gaat er vandoor met een top-3-notering. Een nette 7 voor de BSP.


4. V&D, model Highlander, met slot, 139 euro (aanbieding)

De goedkoopste in de test. De Highlander van V&D, slechts 139 euro, eindigt op plaats 4. Heeft wel een slot, maar die is niet officieel goedgekeurd.


5. Karwei, model Ranger 28'', met slot, 149 euro (aanbieding)

Deze fiets kreeg de zwaarste klappen in de test. Door de prijsoorlog is er flink bespaard op de  onderdelen. Toch ruim voldoende: 6,5.

Laat een reactie achter



Reacties

Melding verstuurd


De reactie is gemeld. De redactie neemt deze zo spoedig mogelijk in behandeling.

Melding versturen mislukt


De klacht kan helaas niet in behandeling genomen worden.
De reden hiervoor:


Vul het klachtenformulier volledig in, dan wordt deze zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.

Reactie melden





  1. Geef aan waarom bovenstaande reactie ongepast is.

Meld dit bericht
Manoevre 09-11-09 20:50:

... van nederlandse "makelaardij" zegt Antoinette Hertsenberg tot 2 keer toe in de uitzending. Kom op! Het is makelij!

Meld dit bericht
arnold 09-11-09 20:56:

Testen zijn altijd leuk, maar deze keer niet vergelijkbaar. Met name het crossen is een scheve vergelijking. Als je ze niet aan dezelfde behandeling onderwerpt, is vergelijk nutteloos. Botsende fietsen, niet allemaal, is dus nutteloos vergelijkingsmateriaal. een echte consumentenorganisatie onwaardig. ook het wel of niet aanwezig zijn van een slot onvoldoende meegewogen. Verzekeren? Als dat al kan, bovendien: als je niet uitkijkt is premie net zo duur als de fiets!

Meld dit bericht
stef 09-11-09 21:10:

Heb echt zelden zo'n waardeloze test meegemaakt!!
Ik heb zelf een fietsenwinkel en zie dagelijks de ranger voorbij komen in onze werkplaats,deze fiets krijgt hier nog een voldoende door de zgn expert die zich druk maakt over totaal onebelangrijke dingen voor de levensduur van je fiets!!!
Hij vergeet te vertellen dat het belangrijkste voor de levensduur is dat er een goede remnaaf inzit en niet een of ander imitatie china ding,ditzelfde geldt voor de trapas,zag er zelfs nog eentje inzitten die al 15jaar niet meer gebruikt wordt!
Lijkt mij toch sterk dat mensen een fiets selecteren op basis van de pedalen of de veertjes van het zadel!!(zijn delen die een paar euro kosten).
Verder had de "expert"het over de reflectie banden van een fiets waar banden met een witte lijn opzaten,een hema fiets met een alu frame dat toch echt van chinastaal is!!
Maar onze werkplaats wordt dagelijks gevuld met omafietsen,waarvan de ranger en limit de absolute barrels zijn en de bsp de betere uit deze test!
Misschien beter als radar de fietsen eens laat beoordelen door mensen uit de praktijk die er verstand van hebben en niet door een of andere leraar die nog nooit een gebruikte fiets in zijn handen heeft gehad!
(zou dit wel zo zijn dan had hij vast een heel ander oordeel gehad)
Doe ermee wat je wil,ik zou op deze test niet bouwen!!

Meld dit bericht
Steef 09-11-09 21:28:

De reactie van Stef, een man uit de dagelijkse praktijk, is voor mij duidelijk en waardevol. Wat ik graag van hem zou willen horen is, wat dan wél een goede omafiets is onder de E 250 want dat laat hij in het midden.

Meld dit bericht
Rinus 09-11-09 22:29:

Wat een test ,eenfiets testen op een crossbaan dit gaat toch nergens over,een tros radar onwaardige test,
gebruik zo'n fiets is een half jaar dan komt de kwaliteit en duurzaamheid wel naar boven,zo als nu dus niet,ik vind het ook bizar dat jullie aan zo'n test ook nog conclusies durven verbinden.

Meld dit bericht
stef 09-11-09 22:48:

hallo steef,kijk bij het kopen naar dingen zoals een originele shimano remnaaf,bracketas met kogellagers,Hard plastic gesloten kettingkast,goed gespaakte wielen!
En vergeet nooit dat een fiets in deze prijsklasse niet de beste is die je kan kopen,maar er zijn wel fietsen die technisch goed in orde zijn en dus vele malen beter zijn als de rangers,limits,redy's en meer van dat soort barrels!
Koop je fiets bij een branchevreemde shop en je zal altijd problemen hebben!!
Alles valt of staat met goed afmonteren en de juiste nazorg,en dat zie ik de dame achter de kassa bij de hema toch niet doen!
Minimaal 1 gratis servicebeurt na een week of8 lijkt me heel redelijk!
(wij geven er zelfs 3 gratis)
mvg Stef

Meld dit bericht
ad 10-11-09 06:48:

Uit deze test blijkt maar weer eens dat radar een inhoudsloos amusementsprogramma is tot meerdere eer en glorie van mekkertrut hertsenberg.

Meld dit bericht
maaike 10-11-09 22:08:

Beste Stef. Volgens mij ben jij juist het toon beeld van een jaloerse fietsen maker die alleen maar afgeven op de slechte punten van Halfords ipv juist zelf te proberen ze te verslaan door je goede service die je van een fietsspecialist verwachten mag. 1 op de 5 op de 9 omafietsen zijn van limit, dus ja krijg je veel repa's, maar dat zegt ook wel wat. Wat betreft de test ze hebben meerdere modellen omafietsen, die niet genoemd zijn in de test, van een budget tot een a merk (met slot zijstandaard en snelbinders). Ze monteren de fietsen af in hun eigen werkplaatsen alwaar ze ook repa's doen. Ook na 6 tot 9 weken mag je terug komen met je fiets voor een beurt, en met een extra service pakket zelf 3 x en krijg je levenslang garantie op je frame en voorvork en een jaar lang 10% korting op fietsacc en een jaar lang bandenplak service (lijkt mij perfecte service voor 50 euro waar je dan ook nog eens een poetssetje voor krijgt). Bovendien zijn de trapassen gebuste assen dus beter kan haast niet. voor de niet kenners zijn gesloten assen die nagenoeg onderhoudsvrij zijn en eigenlijk nooit uit het ashuis lopen. En ze krijgen regelmatig geweldige complimenten over de (niet verwachte) service en garantie die ze bij menig fietsen maker niet krijgen omdat die simpel weg op geld belust zijn, wat ook blijkt uit de belachelijk hoge prijzen voor fietsen die precies het zelfde afgemonteerd zijn als bijv union (immers shimano is shimano en men maakt echt voor halfords geen goedkopere slechtere lijn). Merken waar ook de frame's uit china komen (ontken maar niet, anders moet je op discovery channels maar eens what's about kijken). Over het niet hebben van een slot is het antwoord simpel, dit is om de klant zelf de keuze te geven. Ze verkopen sloten van 9.99 tot 24.99 wat de prijs bepaald van een fiets dus de klant kan zelf bepalen wat hij wilt uitgeven. En over het china verhaal nog 1 dingetje: Waar komt shimano ook alweer vandan ??? Niet uit nederland volgens mij, maar ..... china!

Meld dit bericht
Erwin 10-11-09 22:30:

Ik ben zelf fietsemaker in Amsterdam en moet zeggen dat deze "test" erg weinig voorsteld. Ook over de zogenaamde expert heb ik mijn twijfels als hij een wit lijntje op de band reflectie noemt. Ze moeten de fietsen eens wat langer testen, wij krijgen de ene na de andere Limit en Ranger binnen waar alle spaken in het achterwiel er uit liggen met brekende velgen als gevolg. Meestal is de garantie dan net verlopen. Laats kwam er een dame bij ons waar de pedalen los liepen van haar pas bij de Hema gekochte fiets. De linker en de rechter pedaal waren omgewisseld. Gezien dat links en rechts verschillend schroefdraad hebben, waren beide cranks naar de knoppen. Ook al iemand met een nieuwe Hema fiets gehad waar de remblokjes verkeerd om en los zaten. Echt een prima adres om je fiets te kopen ! Als je je fiets bij een bouwmarkt, Hema o.i.d. koopt ben je van een ding zeker, hij is niet door vakbekwaam personeel in elkaar gezet. Een (gratis) servivebeurt kan je ook op je buik schrijven. Voor de rest kan ik alleen nog zeggen dat mijn ervaring is dat van de fietsen uit deze test de BSP een van de betere is en Maaike Shimano is Japans.

Meld dit bericht
maaike 10-11-09 22:35:

ok touché maar nog steeds niet nederlands. En ja ik ben het ééns dat je je fiets beter niet bij een bouwmarkt of hema kunt kopens. Zeker niet als er bordjes bij staan dat je voor het fietsen eerst alle boutjes aan moet draaien voor je eigen veiligheid zoals ik laatst bij praxis zag, beetje raar niet .