LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Onderstaand concept betreft een verzoek om informatie aan Dexia op grond van de Wbp en het Algemeen Reglement BKR. Het verkrijgen van inzicht in hetgeen Dexia nu wel of niet over je heeft verzameld en wanneer en op welke wijze is van belang bij bijvoorbeeld een mogelijke vordering tegen Dexia op basis van het schenden van een zorgplicht of het op enige wijze schenden van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Verder is het van belang om te weten wat Dexia zoal gemeld heeft over je bij het BKR. Op basis van de aandelenlease overeenkomst zal er zonder meer een kredietregistratie zijn. Indien je al lange tijd niet betaald hebt aan Dexia, kan het zijn dat Dexia een achterstandsmelding heeft gedaan waarmee je een a-codering zou hebben in het BKR bestand.

Indien je de vernietiging van de overeenkomst hebt ingeroepen mag Dexia geen achterstandsmelding doen. Sterker nog, tenzij Dexia de vernietiging betwist door het instellen van een eis in rechte, dient Dexia het eerder gemelde krediet te laten verwijderen uit het BKR nu dat krediet samen met de overeenkomst vernietigd is en dus niet bestaat.

Voordat je hier wat tegen zou willen ondernemen is het zaak het verzochte registratie overzicht te verkrijgen. Vandaar dat dit onderdeel is van het verzoek om informatie.

Op grond van het Algemeen Reglement BKR is Dexia verplicht om gehoor te geven aan een informatieverzoek dat zich richt op een registratie overzicht. Op grond van de Wbp is Dexia gehouden de overige twee verzoeken in te willigen.

Dexia mag voor het overzicht en de kopien maximaal 4, 50 euro in rekening brengen. Indien het totaal aan kopien de 100 pagina's zou overstijgen, zou Dexia maximaal 22, 50 in rekening kunnen brengen, maar dit zal niet het geval zijn lijkt me.

Voor het registratieoverzicht kan waarschijnlijk nogmaals 4, 50 euro gevraagd worden. Nu dit verzoek zich richt op informatieverstrekking via Dexia door een andere verantwoordelijke.

Groet, Sara Etty



CONCEPT

AANGETEKEND



Adres afzender:..........................


Adres Dexia: ............................



Plaats / Datum: .............................

Betreft: verzoek om informatie ex artikel 35 Wbp en artikel 29 lid 1 AR BKR (contractnummer ............)




Geachte heer / mevrouw,

Op grond van artikel 35 Wbp verzoek ik u mij zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen de in de Wbp dwingend gestelde termijn van maximaal vier weken, een overzicht te sturen van alle door u over mij verwerkte gegevens, inclusief vermelding van de herkomst van die gegevens en het tijdstip waarop u deze gegevens verkreeg. In dit overzicht dient u ook melding te doen van door u aan derden verstrekte gegevens voor zover die mij betreffen.

Voorts verzoek ik u mij alle door u in mijn dossier verwerkte gegevens in kopie toe te zenden.

Tot slotte verzoek ik u mij een overzicht te doen toekomen van de op basis van uw melding(en) door het BKR over mij geregistreerde gegevens. Op grond van artikel 29 lid 1 Algemeen Reglement BKR dient u dit laatste onderdeel van mijn verzoek om informatie onmiddellijk door te zenden aan het BKR. Zodra u het registratie overzicht van het BKR heeft ontvangen dient u dit aan mij te doen toekomen.

Vertrouwend u hiermee afdoende te hebben geïnformeerd,

Hoogachtend,


.......................

Nes
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2003 09:15

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Nes »

He Sara, ik heb altijd je naam overal gehoord, en waardeer enorm je inzet voor de gedupeerden.
Ik wilde reageren op je verhaal - ik ben bang dat je ongelijk hebt

Ik heb een A codering bij BKR- een overzicht van je BKR gegevens krijg je niet via Dexia maar krijg je via je bank of direct bij BKR kun je dit overzicht voor 4.50 aanvragen. Dexia zou je alleen kunnen informeren inzake welke feiten ze over jou/over jou product aan BKR hebben opgegeven. Wat betreft de A codering en of dit nou terecht of onterecht is, daar gaat BKR niet over. Dexia bepaalt iets en geeft het door aan BKR- ze moeten zich wel houden aan de BKR reglementen. Onze contracten hebben wij wel zelf vernietigd maar deze zijn niet vernietigd door een rechter. Daarom is helaas de A codering niet weg te krijgen - Ik heb offieel een klacht ingediend tegen BKR dat ze verkeerde dingen noteren maar dat zou met Dexia en de rechter uit moeten vechten, helaas eigenlijk een beetje te begrijpen. deze codering verpest mijn leven (ik kan geen huis kopen) maar ik ben gedagvaard - dus ik ga er tegen aan.

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Hi Nes,

Hetgeen ik stel over het opvragen van een overzicht van BKR registraties baseer ik op het Algemeen Reglement van het BKR dat ik voor me heb liggen en de afgelopen dagen grondig heb bestudeerd. Afgezien daarvan kun je inderdaad bij je bank, en Dexia is ook je bank uiteraard die gegevens opvragen. Ook kun je op grond van artikel 35 Wbp direct bij het BKR aankloppen. Maar op de BKR site staat geloof ik dat je voor inzage in je dossier bij het BKR naar Tiel moet komen met een legitimatiebewijs, vind ik wat omslachtig persoonlijk. Kwestie van smaak.

Wat je zegt met betrekking tot registratie van onjuiste gegevens en de mogelijkheid van correctie durf ik te betwisten en daar zal ik binnenkort wat meer over uitwijden. Indien je zelf bezig bent met een poging om een onterechte a-codering te herstellen kun je contact opnemen via mijn e-mail.

Groet, Sara

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Het enige wat niet duidelijk wordt uit artikel 29 lid 1 AR BKR is of hetgeen op deze manier wordt opgevraagd direct naar betrokkene wordt verzonden door BKR of dat BKR het overzicht aan de deelnemer stuurt zodat die het aan betrokkene kan geven. Ik heb met het oog op de laatste situatie in het concept gezegd dat wanneer Dexia het overzicht zou ontvangen, ze dit direct aan betrokkene moet doen toekomen.

Voordeel van het verzoek verwerken in het Wbp inzage verzoek aan Dexia, is dat je maar een brief hoeft te schrijven waarmee je de zaken regelt. Op grond van het AR BKR moet Dexia het verzoek doorsturen aan het BKR en krijg je wat je moet hebben via één brief.

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Nes,

Je zegt dat het contract eerder buiten rechte werd vernietigd. Je zegt verder dat je bent gedagvaard. Op grond van welke vernietigingsgrond is het contract vernietigd?

Gast

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb je een email verstuurd - dank voor je hulp

Gast

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom mogen wij dat niet weten Nes ? Het is in ons aller belang!

William
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:32

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door William »

Hoi,

Ik ben naar mijn bank ( de Postbank) geweest en heb een aanvraag ingediend tot inzage van de bkr registratie, ik betaalde 4,50 en kreeg het enkele dagen later op mijn thuisadres toegestuurd.
Je moet het wel zelf opvragen, alleen jij bent bevoegd en de aangesloten instanties. ook kun je opvragen wie informatie over je ingewonnen heeft.Het word dus direkt naar de betrokkene gestuurd volgens mij.
Groet William

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Klopt, je vraagt een overzicht aan een BKR deelnemer (bijvoorbeeld Dexia, gaat mooi in een moeite door met de verzoeken om informatie aan Dexia zelf), die moet het verzoek op grond van het AR BKR direct doorsturen naar het BKR en dan krijg je het registratie overzicht vanzelf thuis.

Spannend aspect is natuurlijk in hoeverre Dexia zich gedraagt naar de reglementen van het BKR. Indien dit niet het geval blijkt komt Dexia daarmee wel behoorlijk in de problemen bij het BKR.

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Daar ik inmiddels ook het BKR Privacy Reglement heb ontvangen nog even een verbeterde versie van het hiervoor geplaatste concept. Niets belangrijks gewijzigd, enkel nog een artikel toegevoegd op basis waarvan Dexia verplicht is om het verzoek om een registratie overzicht direct door te zenden naar het BKR. Blijkens artikel 7 BKR privacy Reglement stuurt het BKR de gegevens vervolgens binnen vier weken naar je toe.

Een verzoek via Dexia om een BKR registratie overzicht is de gebruikelijke wijze van opvragen op basis van de BKR reglementen. Het kan zijn dat Dexia zegt dat je een aanvraag formulier moet invullen en ondertekenen en een kopie moet overleggen van je legitimatiebewijs. In elk geval is het verstandig om een kopie van je legitimatiebewijs aan je verzoekschrift te hechten.

Groet, Sara


CONCEPT:

AANGETEKEND


Adres afzender:..........................


Adres Dexia: ............................



Plaats / Datum: .............................

Betreft: verzoek om informatie ex artikel 35 Wbp en artikel 29 lid 1 AR BKR juncto artikel 7 Privacy Reglement BKR (contractnummer ............)

Bijlage: Kopie legitimatiebewijs betrokkene.




Geachte heer / mevrouw,

Op grond van artikel 35 Wbp verzoek ik u mij zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen de in de Wbp dwingend gestelde termijn van maximaal vier weken, een overzicht te sturen van alle door u over mij verwerkte gegevens, inclusief vermelding van de herkomst van die gegevens en het tijdstip waarop u deze gegevens verkreeg. In dit overzicht dient u ook melding te doen van door u aan derden verstrekte gegevens voor zover die mij betreffen.

Voorts verzoek ik u mij alle door u in mijn dossier verwerkte gegevens in kopie toe te zenden.

Tot slotte verzoek ik u mij een overzicht te doen toekomen van de op basis van uw melding(en) door het BKR over mij geregistreerde gegevens. Op grond van artikel 29 lid 1 Algemeen Reglement BKR juncto artikel 7 Privacy Reglement BKR dient u dit laatste onderdeel van mijn verzoek om informatie onmiddellijk door te zenden aan het BKR.

Vertrouwend u hiermee afdoende te hebben geïnformeerd,


Hoogachtend,


(Naam betrokkene)

Gast

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Gast »

Wedrom bedankt voor uw brief.

ricardo
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:02

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door ricardo »

Dag Sara,
aangezien jij veel weet over het BKR zou ik je graag wat willen vragen
mijn registratie bij het BKR m.b.t. legio lease, is plotsseling verhoogt van 6500 euro naar 14500 euro, en mijn vraag is is dit normaal kan dat zomaar? ik heb zelf het BKR gebelt en die zeggen dat zij alleen maar registreren wat de instelling hun doorgeeft en vervogens heb ik dexia gebelt en die hadden een heel vreemd verhaal dat het lease kotrakt inderdaad 6500 euro is alleen waren zij verplicht om alle bedragen wat ik tot nu toe heb betaalt erbij te berekennen en dat door te geven aan het BKR.
Even voor de duidelijkheid ik had een half jaar geleden gegevens opgevraagt bij het BKR toen was die huurkoop 6500 euro en onlangs ben ik naar de bank gestapt en bleek in eens 6500 euro in 14500 euro te zijn veranderd en dit betekent voor mij dat ik absoluut geen lening meer kan afsluiten bij de bank en dus in grote problemen terecht ben gekomen. ik hoop dat je me verder kan helpen. groetjes Ricardo

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Hi Ricardo,

De kredietregistratie bij het BKR stamt van enkele weken (ik geloof maximaal vier) na het afsluiten van de overeenkomst tussen jou en Dexia. Jij zegt dat sindsdien de omvang van het geregistreerde bedrag hoger is geworden? Sorry, maar ik begrijp je verhaal dus niet helemaal en hoop dat je dit kunt toelichten. Want als ik je wel goed begrijp is er toen een krediet geregistreerd bij het BKR dat naderhand veranderd is? Of dacht je dat de registratie om een lager bedrag ging, het bedrag dat je (aan rente al dan niet vooruit) betaalde aan Dexia? Want in dat geval is uiteraard dat bedrag niet relevant voor de registratie, dat is immers enkel de betaalde rente over het krediet. En het krediet betreft uiteraard een hoger bedrag en dat is wat het BKR op melding van Dexia heeft geregistreerd.

Groet, Sara

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Karin »

Hi Sara,

Een verzoek om inzage in de persoonsgegevens heb ik al in augustus aan Dexia gericht, echter zonder resultaat, ook niet na een tweede verzoek.
Het enige antwoord was dat mijn brief ontvangen is.

Wat is volgens jou de volgende stap?

Groet,
Karin

onnozel
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 okt 2003 22:41

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door onnozel »

Redelijke onnozele vraag van wie ja van Karin. Geeft verder niet.

onnozel

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Hi Karin,

Op dit moment heb ik enkel concepten in situaties waarin er uiteindelijk wel wat verstrekt is aan informatie maar dus volstrekt onvolledig. Indien jij werkelijk behoudens ontvangst bevestigingen niets kreeg kun je mij mailen om dit verder toe te lichten en zal ik n.a.v. hetgeen is voorgevallen voor jou een concept kunnen opstellen. Er zijn in beginsel middelen om zonder rechter tot een oplossing te komen in gevallen als deze.

Groet, Sara

onnozel
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 okt 2003 22:41

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door onnozel »

Zo Karin je mag Sara zo maar mailen :!: :!: Vraagje waarom vraag je dit allemaal aan Sara :?: :?: Rompelberg is toch jouw advocaat en niet Sara :!: :!: :!: Of ben je niet zeker van je advocaat en wil je van 2 walletjes eten :!: :!: :!: :idea: :idea: Lijkt me redelijk onnozel van Sara als ze erin trapt.

onnozel.

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Onnozel? Om mee te denken, dat is onnozel? Jeetje....

onnozel
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 okt 2003 22:41

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door onnozel »

Ik geef alleen maar weer wat jij altijd adviseerde. Ga naar een advocaat en aangezien het nu de tijd is om dat te doen, schrijf ik het voor de mensen. Jouw adviezen hebben hun langste tijd gehad. Is dat nou zo onnozel of ???????

onnozel

Sara Etty
Berichten: 654
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:34

Re: Concept: verzoek ex art. 35 Wbp / art. 29 lid 1 AR BKR

Ongelezen bericht door Sara Etty »

Kennelijk meen jij dat jij dat kunt bepalen.

Gesloten