LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BOETECLAUSULE

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door jll »

Een aspect waaraan nog nooit aandacht is besteed (of het moet in oudere topics zijn) is de contractuele verwurging in aandelenlease in de vorm van de boetebepalingen bij vervroegde aflossing.

Om deze bepalingen duidelijk te maken, volgt hier de vraagstelling op basis van de WV3D:

Hoofdsom € 31.807,-
Maandtermijn € 185,40
Aanvang 01 oktober 1998 AEX 406 (in euro)
Beëindiging 31 december 1998 AEX 538

Wat krijgt de klant uitgekeerd?

Na een aantal reacties, tijd voor het antwoord:

De klant krijgt niets uitgekeerd, maar moet naast de reeds betaalde termijnen (556 euro) aan Legio nog 2.237 euro betalen!
Laatst gewijzigd door jll op 13 sep 2004 15:01, 4 keer totaal gewijzigd.

Gvd
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 jul 2003 09:08

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Gvd »

Ik denk dat je niks krijgt uitgekeerd want de boete is 50% over de resttermijnen. Dexia noemt dit overigens 50% korting. :roll:

Aangezien het contract slechts 3 maanden liep krijg je een boete van 33 * 185.40 * 50% = 3059.10

Ik heb overigens nergens gelezen hoe de rechter oordeelt over de boetetermijnen, wel heeft de DSI geoordeeld dat boetes niet geheven mogen worden bij vroegtijdige contract beeindiging

Joshua
Berichten: 931
Lid geworden op: 01 mei 2004 11:29

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Joshua »

Kleine correctie.
De vervroegde aflossing en de daarbij toegestane " boete" is vastglegd in de WcK artikelen.
In het voorbeeld is duidelijk een situatie genoemd waarbij het contract van de aanbieder aanvechtbaar voor rechter als nietig verklaard kan worden.

Een Koop Op Afbetaling moet altijd vervroegd afgelosd kunnen worden.
De max. kosten die in rekening gebracht mogen worden staan in de WcK genoemd.
Geen van de contracten van Dexia (Legio) voldoen hieraan.
Daarom is het van het grootste belang deze WcK als kern verweer aan te melden.
Het zou goed zijn als de WcK wat duidelijker in een topic wordt uitgeschreven.
In alles op een rijtje zal hier ook aandacht worden besteedt.

Een essentieel verweer in de dagvaardiging naar Dexia zou ik menen.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Dubio »

Het enige juiste antwoord is dat je pas na 2 jaar kon stoppen. Dan was de laatste optie gelicht. Pas dan kon men uitstappen.

En nu zeggen jullie natuurlijk weer dat ik er niets van snap en onzin praat, maar ik heb nu eenmaal wel gelijk.

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Erik »

Joshua,
De vervroegde aflossing en de daarbij toegestane " boete" is vastglegd in de WcK artikelen.
Een Koop Op Afbetaling moet altijd vervroegd afgelosd kunnen worden. De max. kosten die in rekening gebracht mogen worden staan in de WcK genoemd. Geen van de contracten van Dexia (Legio) voldoen hieraan

dat is wel zeer waardevolle informatie, heb je een link naar de relevante tekst waar dit te vinden is? (ik ga zelf ook wel even zoeken)

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Erik »

Dubio,

Voor de AEX plus (pruts) contracten geldt dit in ieder geval niet. Je kan altijd stoppen maar als je stopt binnen 5 jaar betaal je een boete.

Overigens (off topic) heb je je wel eens afgevraagd waarom men biji de WvD niet binnen 3 jaar kan stoppen? Dat is vanwege de geschreven put opties die onderdeel zijn van de WvD.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door jll »

Dubio,

Bedankt voor de reactie, maar leg eens uit? Als mijn interpretatie van de voorwaarden (en vervolgens mijn berekeningen kloppen), komt het antwoord van Gvd dichter in de buurt. Graag uw commentaar.

en Erik,

u maakt een interessante opmerking over de geschreven put als onderdeel van de WV3D. Kunt u hier iets nader op ingaan?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door jll op 07 sep 2004 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Joshua
Berichten: 931
Lid geworden op: 01 mei 2004 11:29

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Joshua »

Geplaatst op 07 Sep 2004 14:20 door Dubio
--------------------------------------------------------------------------------
Het enige juiste antwoord is dat je pas na 2 jaar kon stoppen. Dan was de laatste optie gelicht. Pas dan kon men uitstappen.

En nu zeggen jullie natuurlijk weer dat ik er niets van snap en onzin praat, maar ik heb nu eenmaal wel gelijk.
Aan allen Zoek in contract de bepaling vervroegd aflossen.
Er staat soms hilarisch korting bij vroegtijdige beendiging.
>>>>>>
Voor Twijfelaar.
Zoek het eerst eens op in de archieven van je werkgever.
Volgens mijn informatie is dit per product bepaald.
Captital Effect pas na 5 jaar boete vrij aflosbaar.
Proffit effect nooit boete vrij aflosbaar
WvD ......
gelijk hebben is niet van belang, gelijk vragen is dubieus.
half gelijk schept slechts verwarring
>>>>>>
Dexia heeft met de boete regeling volledig de Wet voor koop op afbetaling uitgewerkt in de WcK met voeten getreden.

Eind september 2004 (deze maand) zal op voorzet van een verzoek van de Arnhemsche Rechtbank (o.a. Hr. Nijhuis) Dexia mogen uitleggen waarom haar contracten niet onder de WcK zouden vallen.

Het wordt nog een lange warme nazomer voor de medewerkers van D.
Gelukkig kunnen wij van het mooie weer opgelucht genieten.
Letsdoit.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Dubio »

Het recht èn de plicht maakte het niet mogelijk om eerder dan na 2 jaar te stoppen. Het feit dat je je contractueel vastlegde voor deze 2 opties (na 1 en 2 jaar) zorgt ervoor dat je daarvoor niet kan stoppen.

Daarna was het bij mijn triple-effect dat je inderdaad een korting van 5% kreeg op de resterende maandtermijnen, je kunt ook zeggen een boete van 95%.Bij de WV3D is deze al teruggebracht naar 50%, maar toen stonden de contracten al onder water, was er al sprake van restschulden.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door jll »

Dubio,

Voor mij ligt een WV3D van 2001, met de door u genoemde 'korting' van 5%, ofwel de eveneens door u genoemde boete van 95% (en niet 50%)
Als u zich werkelijk bewust zou zijn geweest van een dergelijke verwurging, zou u dan zo'n contract hebben afgesloten?

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Erik »

Dubio, ik hoor je niet ontkennen dat er bij de WvD gebruik is gemaakt van geschreven put opties.


Bovendien
...zorgt ervoor dat je daarvoor niet kan stoppen.
Dit conflicteert dus met wat er in de WCK staat volgens Joshua en ik ben toch echt geneigd om Joshua te geloven. Ik ga wel even googlen en anders horen we het binnenkot wel van Mr. Nijhuis.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Dubio »

jll,

Als iedereen het van tevoren had geweten dan had niemand de contracten afgesloten. Bij deze telt deskundigheid of onervarenheid echter niet. Want als Dexia het van tevoren had geweten (wat ze aan de hand van een contractje lezen en daarbij een krach indenken hadden kunnen inzien) dan had Dexia nooit de hele toko van Aegon overgenomen.
Dus zelfs de deskundigen hadden het niet aan zien komen, het geloof in de beurs was te groot.
En kan iemand om z'n geloof veroordeeld worden? Stel dat ***** en God straks ook niet in de hemel zijn, maar een ander figuur die zegt zo nu moet je de schuld betalen omdat je het verkeerde geloof hebt gehad.
Daar moet je het ongeveer mee vergelijken: en die figuur in de hemel staat dan net zo sterk als Dexia met de dichtgetimmerde contracten aangezien hij er dan gewoon is, en de gehoopte/geloofde God en ***** niet.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door jll »

De vraag lijkt mij vrij eenvoudig. Om een concreet antwoord in euro te krijgen, mogen wat mij betreft andere filosofische bespiegelingen achterwege blijven. Blijft de vraag over:

Wat krijgt de klant uitgekeerd nadat in dit uitzonderlijke geval in drie maanden tijd koersen met 32% zijn gestegen?

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Dubio »

Als in de volgende 19 maanden daarna de beurs meer dan 32% daalt krijgt hij ten eerste de boete (95 of 50% van de nog te betalen 12 termijnen) en ten tweede de restschuld te betalen.
De eerste 3 maanden zijn dan dus niet relevant.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door jll »

Tijd voor het bewuste artikel uit de Bijzondere Voorwaarden WinstVerDriedubbelaar:

11. In geval van tussentijdse beëindiging door lessee zal de vordering van lessee bestaan in een bedrag gelijk aan de verkoopwaarde van de waarden verminderd met een bedrag gelijk aan de contante waarde van het onbetaalde restant van de totaal overeengekomen leasesom, tenzij anders is overeengekomen. De contacte waarde wordt berekend overeenkomstig het bepaalde in artikel 7A: art. 1576e lid 2 BW. Een eventueel tekort zal alsdan door lessee binnen 14 dagen na dagtekening van de afrekening moeten worden voldaan.

In gewoon Nederlands: volgens desbetreffend art. 1576e uit de huurkoopwetgeving (!) krijg je een korting van 5% per jaar per nog te betalen termijn, ofwel hij/zij mag maximaal worden verplicht om 95% te betalen. (binnen de Wck is een dergelijke 'verwurging' overigens niet toegestaan)

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Dubio »

Uit deze voorwaarden begrijp ik dat je dus wel kan stoppen na 3 maanden echter dan moet je de GEHELE leasesom nog voldoen dus hoofdsom plus maandtermijnen (korting alleen in laatste jaar geldig omdat dan alle opties gelicht zijn). Maar, wat krijg je dan: de aandelen, of opbrengst, van de eerste tranche en 2 opties, plus bijbehorende kosten van premie, die gelicht MOETEN worden op de vaststaande datum tegen de vaststaande prijs. Dat moet omdat er contractuele afspraken over gemaakt zijn. Als men zich in de optiehandel niet aan afspraken houdt hoef ik mijn huur ook niet meer te betalen.

Joshua
Berichten: 931
Lid geworden op: 01 mei 2004 11:29

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Joshua »

Nu heb je de spijker op de kop geslagen Twijfelaar.
Als men zich in de optiehandel niet aan afspraken houdt hoef ik mijn huur ook niet meer te betalen.
Als mijn huurcontract in strijd is met de regels in de optiehandel, had de consumenten kediet verstrekking niet mogen plaatsvinden.

De rechter zal hiervan smullen. Door eisen van het product moesten de wettelijke regels voor krediet verstrekking om zeep worden geholpen.

Dank Dubio
Duizend maal dank.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door jll »

Dubio,

Bijna goed. In het eerste jaar heeft Legio een betalingsverplichting bij een stijging boven de 1e tranche van 10.602 euro + boete. In de 12e maand is de (dalende) boete nog ca. 4.000 euro, ofwel 38% van diezelfde 1e tranche. Legio hoeft bij tussentijdse beëindiging dus pas te betalen als de koersstijging meer dan 38% bedraagt. De klant heeft vanwege de reeds betaalde termijnen voor positief rendement daarnaast nog meer dan 20% extra stijging nodig om netto winst te behalen...

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door Hans A »

Ik snap niet dat jullie zolang nodig om hier uit te komen!!
Volgens sommige rechters bleek uit de folder duidelijk wat de risico's waren. Dus met de voorwaarde uit het contract moet het helemaaaaal een peule schilletje zijn.
(kwam even bij mij op, niet vervelend bedoeld)

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE

Ongelezen bericht door jll »

Hans A,

Met alle respect voor eigen meningen, gezien de commentaren van Dubio was het voor hem/haar zonneklaar: stom om een contract aan te gaan, maar je had kunnen weten waar je aan begon. Echter, zodra contractvoorwaarden moeten worden ontleed, komt ook een Dubio er niet meer helemaal uit. Laat staan mensen die in het geheel geen kaas hebben gegeten van dergelijke 'kleine lettertjes' en toch in goed vertrouwen zijn gaan 'sparen'...

Gesloten