Geld verloren bij Bunq bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5608
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
03 mei 2024 17:02
Was er onlangs niet een topic over een overschrijvingskaart waarop bedrag en rekeningnummer waren aangepast?

ING heeft sinds kort zelfs een knop “Belt ING? Check het gesprek!” In de app, nog voor het inloggen. Eerlijk gezegd vind ik het knap dat een bank zijn processen zodanig kan inrichten dat dit mogelijk is.

Aan de andere kant hoop ik nog steeds op een appje van een van de kinderen “Hoi pap, mijn telefoon is in het water gevallen, dit is mijn tijdelijke nummer.” Ik zou me daar kostelijk mee vermaken.
ING heeft nog een beveiliging ingebouwd. Kwam ik achter toen ik mijn daglimiet wilde verhogen. Je krijgt 3 vragen

- een ING medewerker vraagt me dit te doen
- ik verwacht dat ik meer ga uitgeven
- iemand die ik niet ken vraagt me om dit te doen

Eén vraag zou er nog bij kunnen: krijg een appje van mijn kind dat zijn mobiel is gestolen en hij in geldnood zit.

peter17111962
Berichten: 598
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als iedere webwinkel nu eens op de afschrijving op het bank afschrift gaan vermelden naar welk
adres een bestelling is verzonden, Dan is direct duidelijk wie er illegaal iets heeft besteld.

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Radar »

Bunq stuurt fraudeslachtoffer wel 80 nieuwe betaalpassen, maar grijpt niet in als haar rekening geplunderd wordt: https://youtu.be/iUoxZrVxvzw

Nijogeth
Berichten: 10095
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, is er ook gekeken of die telefonische optie voor het bevriezen van de rekening mogelijk is? Eindigen met 'Bunq zegt dat er telefonisch de optie is om de rekening te bevriezen, maar Carla zegt dat ze alle opties heeft geprobeerd', dat is gewoon slecht onderzoek. Een echte journalist zou nu zelf hebben gekeken, maar waarschijnlijk is die optie er gewoon en dan was het item natuurlijk nutteloos geweest en had men Bunq niet in een kwaad daglicht kunnen zetten.

Thijs124
Berichten: 818
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ze zullen wel goedkoper, gratis zijn.
Ik had bij mijn dure SNS bank gelukkig wel meteen iemand aan de telefoon van de fraude afdeling na een poging van onverlaten om mijn rekeningen frauduleus leeg te maken. Meteen een uur aan de telefoon met iemand die van wanten weet. Zeer prettig opgelost zonder risico's of kosten voor mij.

Lowieze
Berichten: 6658
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
10 mei 2024 08:58
Maar, is er ook gekeken of die telefonische optie voor het bevriezen van de rekening mogelijk is? Eindigen met 'Bunq zegt dat er telefonisch de optie is om de rekening te bevriezen, maar Carla zegt dat ze alle opties heeft geprobeerd', dat is gewoon slecht onderzoek. Een echte journalist zou nu zelf hebben gekeken, maar waarschijnlijk is die optie er gewoon en dan was het item natuurlijk nutteloos geweest en had men Bunq niet in een kwaad daglicht kunnen zetten.
Volgens Bunq zit het iets anders in elkaar:
“Vijf dagen nadat de toegang verleend was, nam mevrouw voor het eerst zelf contact met ons op. Zij deed dit per telefoon, maar koos vervolgens niet voor de SOS-optie in het keuzemenu (voor de beeldvorming: zij koos in het menu niet voor ‘heb je dringend hulp nodig’ of ‘vermoed je dat je gehackt bent’), maar koos voor de enige optie in het menu waar SOS-support niet getriggerd wordt (‘heb je een andere vraag?’). Als gevolg van deze keuze werd de rekening niet meteen bevroren. Het had in dit geval echter niets uitgemaakt, omdat er zoveel tijd overheen was gegaan, was het geld al geruime tijd weggeboekt.”

De optie is er dus wel, maar mevrouw heeft daar geen gebruik van gemaakt.
Het is bij Radar al vaker zo gepresenteerd dat het bedrijf sowieso schuldig is, wat de klant ook verkeerd heeft gedaan.

16again
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
10 mei 2024 10:31
De optie is er dus wel, maar mevrouw heeft daar geen gebruik van gemaakt.
Het is bij Radar al vaker zo gepresenteerd dat het bedrijf sowieso schuldig is, wat de klant ook verkeerd heeft gedaan.
Als het bedrijf dan naar de uitzending komt, dan kan dat weerwoord direct in de uitzending.
De standaard reactie "op individuele gevallen kunnen we niet ingaan" draagt hier natuurlijk aan bij.

Lowieze
Berichten: 6658
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
10 mei 2024 10:34
Lowieze schreef:
10 mei 2024 10:31
De optie is er dus wel, maar mevrouw heeft daar geen gebruik van gemaakt.
Het is bij Radar al vaker zo gepresenteerd dat het bedrijf sowieso schuldig is, wat de klant ook verkeerd heeft gedaan.
Als het bedrijf dan naar de uitzending komt, dan kan dat weerwoord direct in de uitzending.
De standaard reactie "op individuele gevallen kunnen we niet ingaan" draagt hier natuurlijk aan bij.
Dit was de reactie van Bunq https://radar.avrotros.nl/artikel/react ... zaak-60559.

rwolters
Berichten: 1621
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door rwolters »

peter17111962 schreef:
03 mei 2024 18:26
Als iedere webwinkel nu eens op de afschrijving op het bank afschrift gaan vermelden naar welk
adres een bestelling is verzonden, Dan is direct duidelijk wie er illegaal iets heeft besteld.
Zoals met veel simpele oplossingen zitten daar ook nadelen aan. Als een webwinkel gebruik maakt van een payment broker, dan moet de winkel jouw NAW gegevens delen met de payment broker. Ik zit daar niet op te wachten. Bovendien zal de winkel daar expliciet toestemming voor moeten vragen. En wat als je dat als klant niet wilt?

JFMLinssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2024 20:15

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door JFMLinssen »

Bunq // Oplichting/fishing
Vrijdag 24-03-2024 werd ik gebeld door een "medewerker van Bunq". Er werd mij verteld dat iemand had geprobeerd om € 1200. van mijn rekening af te schrijven. Ik zei toen dat dat niet kon want de limiet stond op € 200. . Er werd mij verteld dat ze de rekening extra gingen beveiligen maar helaas na ongeveer 30 min. zag ik dat de rekening geplunderd was € 47000. verdwenen. Geprobeerd om contact te krijgen met Bunq, telefonisch en via mail. Maar helaas zoals ik diezelfde avond op NOS Nieuws zag als zovelen.
Helaas waren dit de spaarcentjes voor mijn oude dag.

alfatrion
Berichten: 21937
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door alfatrion »

PR stunt. Per mail, je weet wel dat inherent, onveilig medium ontvangen.
Belangrijk bericht

Beste mede-bunqer,

Natuurlijk hebben ook wij de recente media-ophef meegekregen. We vinden het ongelofelijk pijnlijk dat er onschuldige slachtoffers vallen door kwaadwillende criminelen en doen er oprecht alles aan om iedereen zo veilig mogelijk te houden.

Graag geven we je daarom een overzicht van alle veiligheidsmaatregelen die jou en je geld beschermen. Het is daarbij goed om te weten dat beveiliging bij bunq sinds jaar en dag de hoogste prioriteit heeft en we een schoon track-record hebben: nog nooit heeft iemand ook maar een cent verloren door een veiligheidskwestie bij bunq.

We beschermen jou en je geld o.a. door:

- Meerlaagse beveiliging (2-factor authentication/multi-factor authentication)
- Biometrische beveiliging
- Een modern software platform dat ontwikkeld is met security-first principes in de architectuur
- Gebruik van de allerlaatste technieken, zoals bijvoorbeeld AI, voor het monitoren van je rekeningen
- Je 24/7 de mogelijkheid geven om zelf direct de toegang tot je rekening(en) te beheren, zonder dat je daarbij afhankelijk bent van een accountmanager of een helpdesk
- Realtime notificaties waardoor je altijd direct op de hoogte bent van wat er gebeurt en in kan grijpen indien nodig

bunq’s veiligheidssysteem is moderner, en gaat op veel punten verder dan die van veel traditionele banken. De enige manier waarop je ten prooi kan vallen aan de kwade intenties van misdadigers, is door misleid te worden en je persoonlijke én biometrische gegevens af te staan. Wanneer je deze gegevens aan slinkse kwaadwillenden overhandigt, worden de beveiligingsmaatregelen ongewild buitenspel gezet.

Let op: wij bellen nóóit

Telefoon- en e-mailverkeer is inherent onveilig. Juist daarom hebben we bij bunq vanaf lancering gezegd: we bellen je nooit. In tegenstelling tot oudere banken kan je bij bunq álles via de app regelen. Onveilig telefonisch contact is dus nooit nodig. We zullen je nooit om gevoelige informatie vragen en alle gevoelige communicatie verloopt uitsluitend via de beveiligde app-omgeving. Als iemand je belt en beweert een medewerker van bunq te zijn, hang direct op en meld het via https://bunq.com/report.

Wat als een derde toch per ongeluk toegang krijgt?

+ Blokkeer onmiddellijk de toegang door een van deze stappen te nemen:
- Reageer op het waarschuwingsbericht dat je krijgt elke keer dat een nieuw apparaat inlogt; door 1 druk op de knop breng je jezelf in veiligheid en blokkeer je alle ongewilde toegang en apparaten
- Of, ga naar de app en blokkeer toegang van derden, zie hier hoe: Together
- Lukt dit om welke reden dan ook niet, dan kan je contact opnemen met ons noodnummer: +31208083666. Hierna wordt de rekening onmiddellijk geblokkeerd
- Mocht dit ook niet lukken, dan kan je contact opnemen met SOS-support, waar je binnen 10 minuten wordt geholpen
+ Vul dit formulier in. Wij zetten vervolgens alles op alles en proberen de reeds gedane overboekingen te blokkeren of terug te halen. We zijn daarvoor wel afhankelijk van de medewerking van andere banken.
+ Nadat dit proces is voltooid, kijken we bij eventuele restschade of je mogelijk in aanmerking komt voor een coulancevergoeding. Voor het vaststellen hiervan gebruiken we dezelfde criteria als vele andere banken, en laten ons leiden door de wet en de richtlijnen van de NVB.

Nazorg

We kiezen er al sinds het begin van bunq bewust voor om niet te bellen - juist omdat phishing via telefoongesprekken plaatsvindt. We zijn ons er echter van bewust dat op sommige momenten een menselijke stem van grote waarde is. We zijn dan ook aan het kijken hoe we kunnen verbeteren, zonder afbreuk te doen aan jouw veiligheid.
Bovendien zijn we bezig met andere verbeteringen, zoals het aannemen van meer Nederlands sprekende collega’s, om minder afhankelijk te zijn van de Engelse taal.

Voorkomen

Online fraude neemt al jaren toe. In 2023 werd maar liefst een op de zes Nederlanders - zo’n 3 miljoen mensen (!) - slachtoffer van een online delict. Al jaren zet bunq zich in om deze trend te keren. Dit kan alleen door samenwerking: tussen banken, telecom (die de telefoontjes en smsjes faciliteren), hosting partijen (waar de illegale sites staan) en de politie. Want als daders vrijuit gaan loont misdaad. En dat zou niet zo moeten zijn.

Stay safe,
bunq
bank of The Free

witte angora
Berichten: 30963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
25 mei 2024 23:56
Bovendien zijn we bezig met andere verbeteringen, zoals het aannemen van meer Nederlands sprekende collega’s, om minder afhankelijk te zijn van de Engelse taal.
:shock:

16again
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
10 mei 2024 10:37
16again schreef:
10 mei 2024 10:34
Lowieze schreef:
10 mei 2024 10:31
De optie is er dus wel, maar mevrouw heeft daar geen gebruik van gemaakt.
Het is bij Radar al vaker zo gepresenteerd dat het bedrijf sowieso schuldig is, wat de klant ook verkeerd heeft gedaan.
Als het bedrijf dan naar de uitzending komt, dan kan dat weerwoord direct in de uitzending.
De standaard reactie "op individuele gevallen kunnen we niet ingaan" draagt hier natuurlijk aan bij.
Dit was de reactie van Bunq https://radar.avrotros.nl/artikel/react ... zaak-60559.
En volgens de uitzending van Ma 20 mei 20:25 vergoedt Bunq "ineens" wel 80%
https://npo.nl/start/serie/radar/seizoe ... 9/afspelen

alfatrion
Berichten: 21937
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
26 mei 2024 08:05
alfatrion schreef:
25 mei 2024 23:56
Bovendien zijn we bezig met andere verbeteringen, zoals het aannemen van meer Nederlands sprekende collega’s, om minder afhankelijk te zijn van de Engelse taal.
:shock:
Even goed de quotes in de gaten houden. Dat heb ik niet geschreven, vriend!

ZeerPrivé
Berichten: 5608
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
26 mei 2024 14:44
witte angora schreef:
26 mei 2024 08:05
alfatrion schreef:
25 mei 2024 23:56
Bovendien zijn we bezig met andere verbeteringen, zoals het aannemen van meer Nederlands sprekende collega’s, om minder afhankelijk te zijn van de Engelse taal.
:shock:
Even goed de quotes in de gaten houden. Dat heb ik niet geschreven, vriend!
Verder gaat het wel goed met je?

kuklos
Berichten: 9835
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door kuklos »

JFMLinssen schreef:
25 mei 2024 20:31
Bunq // Oplichting/fishing
Vrijdag 24-03-2024 werd ik gebeld door een "medewerker van Bunq". Er werd mij verteld dat iemand had geprobeerd om € 1200. van mijn rekening af te schrijven. Ik zei toen dat dat niet kon want de limiet stond op € 200. . Er werd mij verteld dat ze de rekening extra gingen beveiligen maar helaas na ongeveer 30 min. zag ik dat de rekening geplunderd was € 47000. verdwenen. Geprobeerd om contact te krijgen met Bunq, telefonisch en via mail. Maar helaas zoals ik diezelfde avond op NOS Nieuws zag als zovelen.
Helaas waren dit de spaarcentjes voor mijn oude dag.
Maar, hoe kwamen ze dan bij je inloggegevens?

kuklos
Berichten: 9835
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
26 mei 2024 14:44
witte angora schreef:
26 mei 2024 08:05
alfatrion schreef:
25 mei 2024 23:56
Bovendien zijn we bezig met andere verbeteringen, zoals het aannemen van meer Nederlands sprekende collega’s, om minder afhankelijk te zijn van de Engelse taal.
:shock:
Even goed de quotes in de gaten houden. Dat heb ik niet geschreven, vriend!
Nee, dat heeft bunq geschreven, maar is door jou gepost hier op het forum, dus door te quoten komt jouw naam erbij te staan.

witte angora
Berichten: 30963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
26 mei 2024 16:11
alfatrion schreef:
26 mei 2024 14:44
witte angora schreef:
26 mei 2024 08:05
:shock:
Even goed de quotes in de gaten houden. Dat heb ik niet geschreven, vriend!
Nee, dat heeft bunq geschreven, maar is door jou gepost hier op het forum, dus door te quoten komt jouw naam erbij te staan.
Exact dat is gebeurd.

ZeerPrivé
Berichten: 5608
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je mag er toch vanuit gaan dat Alfatrion wel weet hoe het hier werkt. Niet bepaald een nieuwkomer.

Moneyman
Berichten: 30283
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld verloren bij Bunq bank

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
26 mei 2024 16:11
alfatrion schreef:
26 mei 2024 14:44
witte angora schreef:
26 mei 2024 08:05
:shock:
Even goed de quotes in de gaten houden. Dat heb ik niet geschreven, vriend!
Nee, dat heeft bunq geschreven, maar is door jou gepost hier op het forum, dus door te quoten komt jouw naam erbij te staan.
Onjuist. Alfatrion heeft het als een quote in zijn bericht opgenomen. Die quote-tags zijn echter niet overgenomen, waardoor het nu ineens Alfatrion is die het zegt.

De constatering van Alfatrion is dus terecht: er is onjuist gebruik gemaakt van quotes.
witte angora schreef:
26 mei 2024 18:33
kuklos schreef:
26 mei 2024 16:11
Nee, dat heeft bunq geschreven, maar is door jou gepost hier op het forum, dus door te quoten komt jouw naam erbij te staan.
Exact dat is gebeurd.
Toch niet. Probeer het nog maar eens :wink:

Je hebt (waarschijnlijk onbewust) de quote-tags in het bericht van Alfatrion verwijderd.

Plaats reactie