LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
miguel_72
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2003 22:40

Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door miguel_72 »

Net kwam ik dit artikel in het FD tegen

De Arnhemse rechtbank heeft in de zaak van een effectenleasebelegger een uitspraak gedaan met mogelijk verstrekkende gevolgen. Op basis van dit tussenvonnis dreigt Dexia alle 'Winstverdriedubbelaar'-contracten te moeten terugdraaien.

Volgens het tussenvonnis is dit verreweg meest populaire aandelenleaseproduct van Dexia een vorm van kredietverlening. Dit betekent dat de Wet op het ConsumentenKrediet (WCK) van toepassing is.

De Winstverdriedubbelaar kan volgens advocaat Wilma Tonckens nietig verklaard worden, omdat deze in strijd is met de WCK. Als dit inderdaad het geval is, dreigt een miljardenstrop voor Dexia omdat het de schulden van beleggers zou moeten kwijtschelden en de gehele inleg zou moeten teruggegeven.

Zie ook:

* Dossier:Legio-klachten
* Het vonnis van de Arnhemse rechtbank

De bank, die nog kan reageren op dit oordeel, denkt niet dat het zo ver komt. 'Het is een nieuw standpunt dat we aanvechten', zegt een woordvoerder. Volgens Dexia deed de Rotterdamse rechtbank eerder een tegengestelde uitspraak.

De rechtbank heeft via de oorspronkelijk Europese richtlijn onderzocht of de WCK van toepassing is op de Winstverdriedubbelaar. Het voorlopige oordeel uit Arnem luidt dat dit zo is. Minister van Financiën Gerrit Zalm zei in 1998 dat effectenleaseconstructies niet onder de WCK vallen. Volgens de rechtbank heeft de minister het bij het verkeerde eind.

In een collectieve procedure leden ruim 90.000 beleggers onlangs nog een zware nederlaag. Deze zaak is gebaseerd op vermeende misleiding door Dexia.

Gerben van der Marel

Copyright (c) 2004 Het Financieele Dagblad


zie ook het volledige vonnis op :

http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/fra ... i_id=63113

ant
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jul 2003 09:36

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door ant »

waar is die uitspraak van Rotterdam terug te vinden?

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door JH »

Vraag het aan Chris G. of kijk eens op de site van Payback, ant :wink:

ant
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jul 2003 09:36

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door ant »

Op de site van Payback staat het niet,is een andere uitspraak.

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door Chris G »

De uitspraak van Rotterdam is helaas (nog) niet gepubliceerd! !

ant
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jul 2003 09:36

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door ant »

Bedankt Chris,jammer dat het nog niet gepubliceerd is.Wat duurt dat toch altijd lang.

Gr.Ant

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door peewee »

het is een nieuw standpunt dat we aanvechten
Dat zegt de woordvoerder van Dexia. Volgens mij -en ik heb gecheckt- is dit gespeelde naiëviteit van deze woordvoerder. Juristen van de Vereniging Consument en Geldzaken gebruiken de WCK-rechtsgrond al een jaartje of anderhalf à twee. Ook tegen Dexia in individuele interventies die Consument en Geldzaken voor haar leden uitvoert.
Het is volgens mij ook een jurist (Mr. Weenink) van Consument & Geldzaken geweest die eind 2002 al eerste vaststelde dat de aanbieders van aandelenlease zich niet aan de WCK hebben gehouden en dat de WCK door de Nederlandse overheid niet conform de Europese Richtlijn is toegepast.

ant
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 jul 2003 09:36

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door ant »

Dexia kreeg pas een WCK. vergunning (van AFM)op 12 mei 2003.Ik snap dit niet.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door JH »

je hoeft ook niet alles te snappen ant daarom ben je toch gedupeerd ? :roll: :wink:

honshu
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2003 21:45

Re: Artikel in FD over vonnis tegen Dexia

Ongelezen bericht door honshu »

het is nu voor het eerst dat het aandeel dexia negatief reageert op een persbericht en dat zegt volgens mij wel wat......

ben hier een tijdje weg geweest, maar niet veel veranderd, iedereen scheldt nog steeds iedereen de huid vol. leuk (maar niet echt)

Gesloten