LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Ongelezen bericht door kweenie »

Van tevoren 960 euro betalen klinkt mij niet echt in de oren als no cure no pay...

Geinteresseerd
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 sep 2009 13:48

Re: Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Ongelezen bericht door Geinteresseerd »

'Natuurlijk ben ik puur commercieel bezig'
13 november 2009 | Het Financieele Dagblad
Door: Bos, J.; Geest, E. van der
No cure, no pay-jurist Ger van Dijk zoekt naar avontuur en ondernemerschap
Jeroen Bos, Ester van der Geest
Amsterdam
Jurist Ger van Dijk is boven alles ondernemer. En zoals een goede ondernemer betaamt, zoekt hij, zoals hij dat zelf noemt 'de krenten uit de pap'. En dan het liefst zaken met een behoorlijk financieel belang.

Als gedupeerden van Dexia de ex-advocaat benaderen, is hij dan ook niet direct enthousiast. Zij zijn niet bepaald de vermogende particulieren waar Van Dijk zich tot dan toe voor inspant. Hun zaken zijn te klein, te ingewikkeld: Van Dijk verwijst ze door naar collega's.

Tot hij merkt dat het om een grote groep mensen gaat, met vergelijkbare claims. Daar zit geld in, want kennis uit de ene zaak kan hij gebruiken in andere zaken.

Pionierend met een no cure, no pay-model haalt hij zijn klanten binnen. Gedupeerden hoeven pas te betalen als de jurist resultaat haalt. Die krijgt dan een percentage van de uitgekeerde vergoeding.

Voor wie zeker van zijn zaak is en dit percentage te hoog vindt, biedt Van Dijk het alternatief wel een instapbedrag te betalen. Wordt de claim gehonoreerd, dan is het percentage voor Van Dijk kleiner. De keuze is aan de klant. Griffiekosten voor de rechtbank worden overigens door iedereen vooraf afgerekend.

Namens Leaseproces behartigt Van Dijk de belangen van duizenden Dexia-gedupeerden. DSB-hypotheekhouders kunnen zich melden bij zijn nieuwste organisatie Consumentenclaim.

Van Dijks werkwijze is regelmatig mikpunt van kritiek. In zijn jacht op klandizie zou de jurist zaken te mooi voorstellen. Zijn oproep aan Dexia-gedupeerden om niet akkoord te gaan met de zogenoemde Duisenbergregeling, viel slecht bij advocaten die betrokken waren bij de totstandkoming van die regeling.

Zo verweet advocaat Jurjen Lemstra Van Dijk eerder in deze krant dat hij alle gedupeerden adviseerde om van de regeling af te zien, terwijl die in Lemstra's ogen prima was voor mensen met een relatief kleine schuld.

Verkoopt u uw clienten valse hoop?
'In de Dexia-zaak dreigde een grote groep mensen met een kluitje het riet in gestuurd te worden. De Duisenbergregeling staat niet in verhouding tot wat gedupeerden verloren. Het is schokkend hoe snel advocaten als Lemstra, maar ook de consumentenbond, hun handtekening onder de regeling hebben gezet.'

U heeft zich uitgeschreven als advocaat, bent nu een vrije jongen, die niet meer onder het tuchtrecht valt. Waarom kiest u daarvoor?

'Als advocaat hield ik mij bezig met faillissementsrecht. Bedrijven met een claim kunnen vaak moeilijk de afloop van een zaak inschatten. Ze moeten maar vertrouwen op de inschatting van de advocaat die ze in de arm nemen.'

Dat wilde u anders doen.
'Ik wilde volgens no cure, no pay werken. Maar in Nederland mogen advocaten dat niet. Daarom heb ik mij laten uitschrijven.'

U had een gezond bedrijf. Waarom nam u het risico om te gaan pionieren met no cure, no pay?
'Het avontuur trok me aan. En ik wilde graag meer gaan ondernemen. Met dat idee ben ik ook ooit rechten gaan studeren. Ik wilde de advocatuur niet in, maar hoopte dat die studie een goede ondergrond zou zijn voor de internationale handel. Na mijn studie begon ik bij een exportbedrijf. En nu heb ik een eigen bedrijf.'

Uw bedrijfsmodel draait om grote hoeveelheden gelijksoortige zaken. Hoe haalt u die binnen?
'Toen de Duisenbergregeling bekend werd, hebben we roadshows georganiseerd in Van der Valk-restaurants. Daar zijn destijds 50.000 mensen op af gekomen. Met al die mensen zijn we anderhalf uur gaan zitten om hun zaak door te nemen. We huurden toen veel jonge juristen in om al die zaken te beoordelen.'

U heeft dus veel moeten investeren. Betaalt zich dat uit?
'Niet zo lang geleden liep het water ons nog over de voeten. Pas nu de Dexia-claims worden toegewezen, verdienen we de miljoenen terug die we in die duizenden zaken hebben geïnvesteerd.'

U verdient aan andermans wanhoop. Heeft u daar moeite mee?
'Wij hebben een puur commerciële insteek, dat heb ik nooit verzwegen. Maar als je zo veel gedupeerden langs ziet komen, krijg je wel enig gevoel voor menselijk leed. Het zijn vaak mensen uit de lagere klassen die gouden bergen zijn beloofd. Maar zonder ons hadden zij niets of veel minder gekregen.'

Heeft u mensen wel eens iets voorgespiegeld dat u niet kon waarmaken?
'Ja, dat gebeurde bij mensen die met Dexia de afspraak hadden hun restschuld in termijnen af te lossen. Als ze akkoord gingen met die regeling, dan deden ze afstand van hun recht om te kunnen procederen. Wij dachten dat de rechter daar niet in zou trappen en die afstand van recht niet zou honoreren. Dat hebben wij toen verkeerd ingeschat. Het ging om 5000 zaken, heel vervelend.'

Ger van Dijk
Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad

Procesvoerder
Berichten: 689
Lid geworden op: 12 jul 2006 12:26

Re: Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Ongelezen bericht door Procesvoerder »

Je kunt wel merken dat Sinterklaas er weer aankomt: dit "nieuws" is zo oud als de baard van deze goedheiligman.

Wat een flutartikel, ze hadden bij het FD zeker een gaatje dat moest worden opgevuld met een nog op de plank liggende "vuller".

Leaseproces i.c. Mr. Ger van Dijk is bezig kapitalen voor de gedupeerden van Dexia los te peuteren en wint slag na slag. Dat het langzaam gaat, ligt aan de stortvloed van zaken en vooral de traagheid van de rechtspraak.

Overigens heel vreemd dat het artikeltje eindigt met de naam Ger van Dijk, nu lijkt het wel of die het zelf heeft geschreven, hetgeen ik sterk betwijfel.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Ongelezen bericht door croosjes »

Als je het bericht uit de fin.dagblad leest waar staat PAL nog in het werven van gedupeerden ?,dus toch en het komt weer uit ""DE GROTE VIS MET HET GROTE NET"" Ik maak nij zorgen over de balans PAL/Leaseproces.

Gr.Andre

Procesvoerder
Berichten: 689
Lid geworden op: 12 jul 2006 12:26

Re: Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Ongelezen bericht door Procesvoerder »

Jij zou toch ondertussen beter moeten weten, André! PAL heeft nog nooit gedupeerden "geworven" doch alleen gesteund en eventueel doorverwezen naar advocaten en andere belangenbehartigers, waaronder Leaseproces.

bjorrie
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 sep 2004 20:05

Re: Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Ongelezen bericht door bjorrie »

Heeft er al iemand iets gehoord van leaseproces??

John D.
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2006 21:46

Re: Hoe betrouwbaar is Leaseproces?

Ongelezen bericht door John D. »

Ik heb wat van Leaseproces vernomen: Ze sluiten het dossier omdat ze geen mogelijkheden zien vanwege het Dexia-Aanbod dat door mij en mijn echtgenote ondertekend werd (contracten alleen door mij). Leaseproces ziet geen heil in het voeren van een cassatieprocedure. Voor mij nooit meer financiële produkten zoals Legiolease/Dexia, Koersplan, Zwitserleven beleggingspolis; ik heb mijn lesje geleerd en zal iedereen ook afraden om er ooit aan te beginnen!

Gesloten