LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Concept: Reactie op keuzeformulier

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Basje
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2003 17:15

Concept: Reactie op keuzeformulier

Ongelezen bericht door Basje »

Als reactie op het keuzeformulier dat ik ontvangen heb, heb ik de volgend brief verstuurd.
De brief is een samenspel van knip en plakwerk en verder heb ik nog hulp gehad hierbij van Sara (waarvoor nogmaals dank).

Groeten en succes ermee

Basje

>CONCEPT<


Dexia
Afdeling Correspondentie
Postbus 808
1000 AV Amsterdam


>Plaats, dag maand jaar<

BETREFT: - Contractnummer XXXXXXXX
- Uw brief van >dag maand jaar<
- Uw brief van >dag maand jaar<
- Onze brief van >dag maand jaar<

Geachte heer / mevrouw,

Naar aanleiding van uw schrijven >dag maand jaar< het volgende.

Op >dag maand jaar< heeft mijn echtgenote,>naam echtgenote< bij aangetekend schrijven de vernietiging ingeroepen van de tussen Legio en mij gesloten overeenkomst, gezien de door de wetgever vereiste schriftelijke toestemming van haar ontbreekt (artikel 1:88 juncto 1:89 juncto 3:50 BW).

U stelt in uw reactie dat deze voorwaarde niet geldt voor de betreffende overeenkomst nu het niet zou gaan om roerende zaken. U beroept zich hierbij op de adviezen van uw juridisch adviseurs. Inmiddels heeft ook een onafhankelijke jurist zich over het vraagstuk gebogen. En met volstrekt andere conclusies.

Volgens Mr. Breedveld-De Voogd van de Universiteit van Leiden is aandelenlease een vorm van huurkoop: koop op afbetaling. “Of je het nu leasen of huren noemt, de aandelen worden pas eigendom als de laatste betaling is verricht.” Daarmee zouden de genoemde gezinsbeschermende bepalingen dus wél van toepassing zijn. Verder beoogde de wetgever met artikel 1:88 BW het gezin te beschermen tegen de ernstige nadelige gevolgen zoals die zich ook in deze constructie hebben voorgedaan. Dat de wetgever bij de totstandkoming van artikel 1:88 BW mogelijk overeenkomsten als de onderhavige niet uitdrukkelijk heeft meegenomen laat onverlet dat de wetgever het oogmerk heeft gehad het gezin ook voor deze overeenkomsten door één van de partners te behoeden. De wetgever was bij de totstandkoming van artikel 1:88 BW zich niet bewust van deze nieuwe praktijken. De rechter zal een grote rol spelen bij de uiteindelijke beoordeling in de komende procedures die de stichting Eegalease ook namens mijn vrouw, >naam echtgenote<, tegen U voert. Het is immers aan de rechter om te beoordelen wiens mening rechtens juist is.

U ontving naar eigen zeggen de vernietiging van mijn vrouw, >naam echtgenote< op >dag maand jaar<. Vanaf dat moment kan er dan ook niet langer gesproken worden van een bestaande overeenkomst. Mijn vrouw, >naam echtgenote<, heeft u inmiddels eerder verzocht het onverschuldigd door mij aan u overgemaakte geld te retourneren. U bent tot op heden in gebreken gebleven. Ik verzoek u nogmaals nadrukkelijk op korte termijn deze vordering te voldoen.

Indien U de houdbaarheid van de vernietiging wenst te betwisten, staat het U vrij om op grond van artikel 3:302 BW de rechter te vragen om een verklaring van recht aangaande de rechtsverhouding. Dan wel in rechte nakoming te vorderen en zo de vernietiging betwisten. Blijkens het wettelijk stelsel kunt U de buiten rechte ingeroepen vernietiging enkel in rechte betwisten.

Om bovenstaande reden zal ik er dan ook maar vanuit gaan dat Dexia mij dus per ongeluk een keuzeformulier heeft toegezonden. Het is immers onmogelijk om keuzes te maken m.b.t. een contract dat niet bestaat en geacht wordt nooit bestaan te hebben gezien de ingeroepen vernietiging.
Ik zou U daarom dan ook willen vragen om Uw administratie bij te werken m.b.t. deze wijzigingen zodat eventuele soortgelijke fouten in de toekomst voorkomen kunnen worden.


Vertrouwend op een spoedige afwikkeling,

Hoogachtend,



>naam<

Gast

Re: Concept: Reactie op keuzeformulier

Ongelezen bericht door Gast »

Mooie brief Bas als je nou niet wint , weet ik het niet meer.

Hans

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Concept: Reactie op keuzeformulier

Ongelezen bericht door Hans2 »

Bedankt voor het denkwerk bij het knippen en plakken om zo
aan Dexia je standpunt, cq mening te verwoorden.
Een goede voorbeeldbrief.Ik dub nog steeds of ik deze brief binnenkort overneem en eenzelfde eensluidende brief naar Dexia verstuur.

Helaas in mijn gevalen in de situatie van anderen, na correspondentie met Dexia, blijft Dexia zich keihard vast houden aan haar eigen standpunt.

Gevolg van dit standpunt is de verkoop van de aandelen op de dag van afloop die op het contract staat.
Na enige tijd volgt er dan een brief van GGN (een incassobureau) dat zich ook schaart achter het juridisch het standpunt van Dexia.
Ggn pikt met" hun inschatting van de kans dat Dexa"gaat winnen een graantje mee.
Het zijn behoorlijke bedragen die zij opleggen, dit alles onder het toeziend oog van oud minister Korthals Altes nu werkzaam bij GGN.
Deze bedragen komen nog eens boven op de restschuld

Helaas zet ondanks de ingeroepen commisie geschillen aandelenlease
Dexia haar incassoprocedures gewoon door.

Ik ,in mijn geval, heb nu bijna iets van ondanks dat de vernietiging is ingeroepen door mijn echtgenoot ,ik er toch overdenk, om al de aandelen over te nemen, ik zie dan wel over...10 jaar wat ze waard zijn.

Tegelijk bevestigt deze overname waarbij ik... door een bedrag in een keer te betalen na afloop van het contract .. het feit dat het toch een vorm van huurkoop is geweest.!!!!

Daarnaast kan het feit dat ik de ingeroepen vernietiging door mijn vrouw, die ik dan nu naast mij neer leg, uitgelegd worden als speculeren.
De uitkomst bevalt mij niet dus roep ik vernietiging in.
Dit is dan een argument die ook gebruikt wordt door Dexia in
een vorm van chantage, ik word vooral aangemoedigd als ik dat kan de aandelen over te nemen.
Volgend de mijnheer van Dexia die ik aan de telefoon had de verstandigste keuze die ik op dit moment kan maken.
Vertelt werd dat niet afgeweken werd van de nu gekozen procedures.
Dexia heeft niet gevraagd om de commissie aandelen lease

mechelina
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:17

Re: Concept: Reactie op keuzeformulier

Ongelezen bericht door mechelina »

Heeft er ook iemand of staat die hier al ergens een voorbeeldbrief, hoe je kunt reageren als ze je die aanbieding blijven sturen dat je of kunt betalen of doorgaan?
Ik moet voor half november reageren. Heb al vele keren die hele zooi gehad maar het steeds maar weg gelegd in de hoop dat er voor die tijd een oplossing was.
Maar nu gaat het toch wel dringen. Heb er nog nooit op gereageerd niet schriftelijk en ook niet telefonische.

Wat kan ik nu de laatste datum echt in zicht is??
Groetjes Mechelina

rob v.d.
Berichten: 69
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:19

Re: Concept: Reactie op keuzeformulier

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Het haalt echt helemaal niks uit ...... Dexia geeft een nietszeggend antwoord en blijft op haar standpunt staan. En ik kan het weten want ik heb zo'n zelfde brief - alleen veel uitgebreider, 4 kantjes tekst - ook gestuurd.

michell

Re: Concept: Reactie op keuzeformulier

Ongelezen bericht door michell »

verlies ik mijn rechten op de uitspraak van de rechter als ik de aandelen overneem?????????

p.s.ik maak geen aanspraak op egalease

Gesloten