LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
lhardeman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door lhardeman »

Ik was te fanatiek Janneke maar dat komt, omdat je hier helemaal afgemaakt wordt !! Excuus aan de betrokkenen.
Brussel zo moeilijk is het voor Ton niet om te weten wie brussel is. En Ton is zeker geen pluutje, ik had je hoger ingeschat. Doe nu echt wat je hier boven schreef en maak een ander ook niet af.

Gr. Anne. :wink:
Laatst gewijzigd door lhardeman op 08 jan 2005 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

brussel
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:52

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door brussel »

Nee alleen als ik er niet meer ben zucht........pffffffffffff. het is heel moeilijk, dat Dexia gedoe. En dat andere ook.

Anne je hebt gelijk laat maar ik ben stout. :lol:
Laatst gewijzigd door brussel op 08 jan 2005 02:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

o neeeeee.. niet dat weer..

is er een uitspraak (Den Haag) waar wat meningen over gegeven worden, gaat TROS RADAR er morgen een slotje op zetten wanwege een ***#$^@#^#! mafketel, ja dat is het juiste woord.
Laatst gewijzigd door Ikwaseenbeetjedom op 08 jan 2005 02:47, 2 keer totaal gewijzigd.

brussel
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:52

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door brussel »

Niet relevant meer.
Laatst gewijzigd door brussel op 08 jan 2005 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

lhardeman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door lhardeman »

Brussel het siert je dat je mij gelijk geeft :wink:

Anne.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Ik hoop dat TROS RADAR tenminste de eerste twee pagina's van dit topic laat staan.

brussel
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:52

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door brussel »

Niets siert mij wat me pijn doet , zijn de slachtoffers in Azië en dan zijn wij geen gedupeerden.

Ik ben wel trots op het feit, dat gisteren bewezen is, dat we nog solidair kunnen zijn. Vergeleken bij dat leed zijn we klagers.

Dexia maken we klein met zijn allen. Bedankt voor de aandacht en geluk gewenst voor iedereen.

Ad je bent een fijn mens :wink: Maar mijn verhaal is 100% waar.

NN

Anne je hebt je verhaal weggehaald, vergeet één ding niet, oordeel pas als je het hele verhaal kent !! Dat vertel ik je ooit weleens. !!

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Ik geloof dat er een beetje drank en feest in het spel is.

Prima.


Ik ga slapen welterusten allemaal.



Lfs Ad

Gast

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Kennelijk begrijpen jullie de uitspraak niet.

Dexia vordert nakoming van de overeenkomst en dat is dus de eindafrekening. De overeenkomst blijft in stand omdat er geen sprake is van dwaling en de betrokkene kennelijk niet getrouwd is en dus ook geen toestemming van zijn echtgenoot/partner nodig had en dus moet de klant de afrekening in beginsel betalen.

Echter, door toedoen van Dexia heeft de klant schade. Die schade bestaat voor de klant uit de afrekening en de maandbetalingen. Van die bedragen komt 55% voor rekening van Dexia. Vervolgens wordt deze schadevergoeding die Dexia moet betalen in mindering gebracht op de eindafrekening die de klant moet betalen.

Kortom, Dexia vordert geen schade en krijgt dus ook geen schade vergoed.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Janny »

Gerard. P

Ik begrijp het, ik heb gisteravond het hele proces uitgevlooit.

Helaas is het pijnlijk in eigen vlees te snijden..

Maar het begrijpen wil nog niet zeggen dat ik de uitspraak als eerlijk ervaar.

Hopenlijk rest mij een beter lot. egaleaser.
ik heb gisteren een overpeinzing geschreven naar??????????????

volgd hieronder.

Ik noteer overpeinzing. hetgeen inhoud , steeds maar overdenken.

Het feit dat Dexia weerspreekt verantwoordelijk te zijn voor zorgplicht, gaf me de volgende gedachte.

Als een persoon van bepaalde zaken geen verstand heeft, is het verstandig om mensen in te zetten die daarvan wel verstand hebben.
In mijn geval : ik ben geen jurist, en daarom vraag ik om voor mij op te treden , ,,,,,,,,,,,,,,,,,
mocht hij mij ten bate van eigen gewin niet de gewenste informatie geven, en onvoldoende voor mij opkomen, dan voldoet hij niet aan de te mogen verwachten zorgplicht.

Als ik onvoldoende kennis heb van effecten, ga ik naar een financiele instelling. in dit geval Dexia ofwel haar voorganger.
En daar mag ik in alle eerlijkheid verwachten , dat zij mij ,de mij ontbrekende kennis verschaffen. (uiteraard tegen betaling.)
Ik mag verwachten dat mijn belang gedient wordt. en niet het eigen belang van de verstrekker voorop staat. Mijn doel was niet Dexia verrijken, maar mijn onkunde van effecten/aandelen erkennen en hulp zoeken.
Dan is het toch afschuwelijk te moeten vaststellen dat niet mijn finacieeël welzijn , maar de ongebreidelde geldzucht van de bank de overhand heeft.
Uiteraardt weet ik dat een bank met winst oogmerk werkt, doet niet iedereen dat die arbeid? Maar dat betekend niet ten koste van de cliënt. Maar ten dienste van de cliënt., zij hadden hoe dan ook alle noodzakelijke kennis moeten verschaffen om een goed product te kunnen leveren.
Had ik voldoende kennis en ervaring gehad, dan had ik zo mogenlijk zelfstandig aandelen aangeschaft.

Janny

Gast

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Janny,

Je hebt helemaal gelijk en dat is dan ook de reden dat Dexia 55% van de schade van de klant moet betalen

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Janny »

Weer een uitspraak. vanaf rechtspraak.nl

LJN: AR8788,Sector kanton Rechtbank 's-Gravenhage, 429793 \ CV EXPL 2402

Datum uitspraak: 09-12-2004
Datum publicatie: 05-01-2005
Rechtsgebied: Handelszaak
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: In de onderhavige zaak is een geslaagd beroep gedaan op vernietiging van de lease-overeenkomst tussen gedaagde en de naamloze vennootschap Dexia Bank Nederland N.V. door de echtgenote wegens het ontbreken van haar schriftelijke toestemming. Verder wordt de betekenis van de uitdrukking 'ten dienste staan' in artikel 3:52 lid 1 aanhef en onder d BW in het kader van de beoordeling van een beroep op verjaring aan de orde gesteld.


toptop
Uitspraak
RECHTBANK 'S-GRAVENHAGE
Sector Kanton - locatie Gouda

hc\Zaaknummer 429793 \ CV EXPL 04-2402

VONNIS in de zaak:

de naamloze vennootschap Dexia Bank Nederland N.V.,
gevestigd te Amsterdam, als rechtsopvolgster onder algemene titel van Bank Labouchere N.V., gevestigd te Amsterdam, eveneens h.o.d.n. Legio en op haar beurt rechtsopvolgster van Legio Lease B.V.,
eisende partij bij dagvaarding in conventie, verwerende partij in reconventie,
gemachtigde W.C. van Westen-Biever Gerechtsdeurwaarder;

tegen

[gedaagde],
wonende te [woonplaats],
gedaagde partij in conventie, eisende partij in reconventie,
procederende in persoon

1. Het verloop van de procedure

De kantonrechter heeft acht geslagen op de volgende stukken:
- dagvaarding + producties;
- conclusie van antwoord tevens eis in reconventie + producties;
- conclusie van repliek in conventie tevens antwoord in reconventie tevens houdende akte vermindering van eis tevens houdende akte voorwaardelijke wijziging van eis + producties;
- conclusie van dupliek in conventie tevens repliek in reconventie + producties;
- conclusie van dupliek in reconventie + producties;
- akte uitlaten producties aan zijde van gedaagde partij in conventie, eisende partij in reconventie.

2. Overwegingen

2.1 Tussen partijen - verder te noemen Dexia en [gedaagde] - staat, mede gelet op de door partijen overgelegde producties, als niet dan wel onvoldoende weersproken, het volgende vast:
a. Dexia is de rechtsopvolgster onder algemene titel van de Bank Labouchere N.V. (hierna Labouchere), op haar beurt rechtsopvolgster van Legio Lease B.V. (hierna Legio Lease).
b. Op 28 januari 2000 heeft [gedaagde] met Legio Lease een lease-overeenkomst gesloten onder nummer 74480500 onder de naam "Winstverdriedubbelaar" (hierna : de overeenkomst WVD). De overeenkomst heeft een looptijd van 36 maanden waarbij [gedaagde] van Legio Lease een door hem in drie tranches gekocht pakket aandelen/effecten met een aankoopbedrag van € 7.835,10 least voor een leasesom van € 9.479,22. Deze leasesom is opgebouwd uit het voormelde aankoopbedrag en een bedrag van € 1.644,12 aan rente.

( gedeelte weggelaten)

3 De beslissing

De kantonrechter:

In conventie

wijst de vordering af.

In voorwaardelijke conventie

wijst de vordering af.

In reconventie

veroordeelt Dexia om tegen bewijs van kwijting aan [gedaagde] te betalen de som van € 7.143,50 met de wettelijke rente daarover vanaf 25 maart 2004 tot de dag van algehele voldoening;verklaart voor recht dat [gedaagde] uit hoofde van de vernietigde overeenkomsten WVD en KK niets aan Dexia verschuldigd is;

gelast Dexia om de registratie van [gedaagde] bij het BKR, indien en voor zover deze verband houdt met de vernietigde overeenkomsten WVD en KK, door te doen halen;

verklaart dit vonnis uitvoerbaarheid bij voorraad;

In conventie en in reconventie

veroordeelt Dexia in de proceskosten aan de zijde van [gedaagde] begroot op nihil;

verklaart dit vonnis uitvoerbaar bij voorraad;


Dit vonnis is gewezen door mr. G.P. van Ham, kantonrechter, en bij vervroeging uitgesproken ter openbare civiele terechtzitting van 9 december 2004.

Gast

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Janny,

Deze persoon was getrouwd en zijn vrouw had geen schriftelijke toestemming gegeven, dat is dus een ander geval. Hier gaat het niet om schadevergoeding, maar om een (op tijd) vernietigde overeenkomst, waardoor er sprake is van onverschuldigde betaling.

Zelfde rechtbank, andere rechter, andere feiten en dus een andere uitspraak. Ook dit is een prima uitspraak. De rechters in Gouda spreken recht van kwaliteit volgens mij.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Janny »

Gerard p

Was niet bedoeld als: zie maar een andere uitspraak in eenzelfde zaak.

maar als opmerking van een bepaalde trend in vergelijkbare zaken
inderdaad in dus ega verweer.

Janny

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Geplaatst op 08 Jan 2005 12:29 door gerardp

Kennelijk begrijpen jullie de uitspraak niet.

Dexia vordert nakoming van de overeenkomst en dat is dus de eindafrekening. De overeenkomst blijft in stand omdat er geen sprake is van dwaling en de betrokkene kennelijk niet getrouwd is en dus ook geen toestemming van zijn echtgenoot/partner nodig had en dus moet de klant de afrekening in beginsel betalen.
Ok, geen schade voor dexia dus, (dat wist ik al) maar ze sturen wel een (eindaf)rekening. Maar is die rekening dan wel terecht? Is er iets voor geleverd i.p.v. alleen wat cijfertjes op papier? Wie kontroleert, of kan kontroleren of dexa de boel niet belazert? Gelooft de rechter die (eindaf)rekening dan zo maar, zonder enig bewijs dat er ook daadwerkelijk iets (aankoop van aandelen die geleased zouden zijn) geleverd is? Daar gaat het mij om, dexia mag blijkbaar zo maar een rekening sturen, maar of ze er ook iets voor gedaan hebben dan alleen maar wat cijfertjes op papier zetten hoeft blijkbaar niet bewezen te worden. Zij hoeven dus niet te bewijzen dat zij zich zelf wel aan het contract hebben gehouden dus dat ze de aandelen ook daadwerkelijk op de Amsterdamse beurs hebben gekocht. Daar gaat het mij om, dat dexia dus zo maar iets kan beweren voor de rechtbank zonder enig bewijs en dat de rechtbank dat dan zomaar gelooft!

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Janny »

Ikwaseenbeetjedom,

Je bedoelt, er heeft nog steeds geen uitspraak en inzage plaatsgevonden over het hoe en werkelijk gekocht zijn van de aandelen.
is dat correct?

wie weet hier zo maar de feiten van uitspraken uit de mouw te schudden. Ik herinner me dat er eens iets is geweest. maar niet wanneer.en waar

Ik voel met u mee, maar dat verzacht niet.

Janny

stephanus
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 jan 2005 00:57

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door stephanus »

Waarom laten jullie dit niet in je dagvaarding of in het verweerschrift van je advocaat opnemen !!

Dexia heeft wel degelijk een plicht om aan- en verkoopnota's te overleggen.

Groet,

Stef

hari
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 sep 2004 00:58

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door hari »

De zaak Arnhem i.c. daadwerkelijk aankoop van aandelen is in december uitgesteld. De definitieve datum is nog niet bekend.

Met vriendelijke groeten,
Stefan.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Geplaatst op 08 Jan 2005 17:15 door stephanus

Waarom laten jullie dit niet in je dagvaarding of in het verweerschrift van je advocaat opnemen !!

Dexia heeft wel degelijk een plicht om aan- en verkoopnota's te overleggen.
Ik denk dat stephanus hier een punt maakt Dit geldt dus voor iedere rechtzaak en niet alleen maar die ene zaak in Arnhem die steeds maar weer wordt uitgesteld. Ik geloof er namelijk niets van dat dexia zich zelf wel aan het contract heeft gehouden en dan zou het contract dus ongeldig zijn gemaakt door dexia zelf. Dus niks geen 45 % of zo.
Laatst gewijzigd door Ikwaseenbeetjedom op 08 jan 2005 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: Uitspraak 06-01-05 Den Haag - Zorgplicht

Ongelezen bericht door Gast »

Als er geen verweer is gevoerd tegen de afrekening zelf, dan moet de rechter er vanuit gaan dat die afrekening juist is. Dat is geregeld in het Wetboek van Rechtsvordering

Gesloten