LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
evt
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 aug 2003 09:38

Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door evt »

Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease
Publicatiedatum: 15/9/2004
VAN ONZE REDACTEUREN


AMSTERDAM - In de eerste Nederlandse rechtszaak waarin het ongedaan maken van een miljardenovername wordt geëist, ontkende Aegon gisteren dat het Dexia heeft bedrogen bij de verkoop van Legio-Lease in 2000.


Volgens verzekeraar Aegon zijn er aanwijzingen dat het Belgische Dexia voor de aankoop wist van gebreken bij Legio-Lease, een aanbieder van aandelenleaseproducten. Na een boekenonderzoek in maart 2000 vroeg Dexia extra garanties van Aegon over de rechtmatigheid van het reclamemateriaal van deze producten. Hoewel Aegon de garanties weigerde, bleef Dexia geïnteresseerd. In augustus 2000 kocht Dexia voor ruim euro900 mln het moederbedrijf van LegioLease, Labouchere.


Aegon en Dexia stonden gisteren tegenover elkaar in de rechtbank. De Belgen beschuldigen Aegon van 'bedrog'. De verzekeraar zou geweten hebben dat het een 'tikkende tijdbom' verkocht. Om Dexia te misleiden zou tijdens het boekenonderzoek informatie zijn achtergehouden, waaronder brandbrieven van de Amsterdamse beurs, toezichthouder AFM en Laboucheres interne juristen.


Tegenover de Amsterdamse rechtbank ontkende Aegon gisteren de aantijgingen. Volgens de advocaat van Aegon had Dexia bij de aankoop de thans verweten gebreken al ontdekt. Aegon eist van Dexia dat het de resultaten van haar boekenonderzoek openbaart, omdat dit duidelijk zal maken welke risico's Dexia toentertijd al zag. 'Dexia was op dat moment een professionele overnamemachine, die uitgebreid onderzoek kon doen.'


Dexia erkent dat het extra garanties vroeg, maar stelt dat dit een standaardverzoek is. 'Ook al denk je niet dat er iets mis is, dan vraag je bij overnames toch garanties. Wij wisten niet dat wij een bedrijf kochten waaraan Dexia Nederland te gronde zou gaan.'


Copyright (c) 2004 Het Financieele Dagblad

evt
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 aug 2003 09:38

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door evt »

'Bedrog bij transactie Labouchere'
Van onze verslaggever Douwe Douwes
© de Volkskrant

AMSTERDAM - Dexia beschuldigt Aegon van bedrog bij de verkoop van dochter Labouchere in 2000. Dat bleek gisteren in de eerste zaak waarbij de twee financiële dienstverleners voor de rechter stonden.



Dexia wil leasestrop bij Aegon leggen



Volgens Jacob Cornegoor, de advocaat van Dexia, was intern bij Aegon al vaker gewaarschuwd voor de mogelijkheid van collectieve actie tegen Labouchere, dat aandelenleaseproducten verkocht. Bij de onderhandelingen over de verkoop van de bank is Dexia daar niet op gewezen.


Dexia, dat Labouchere in de vroege zomer van 2000 van Aegon kocht, raakte later in dergelijke rechtszaken verwikkeld.

'Ik sluit niet uit dat er intern binnen een bedrijf als Labouchere vast wel een briefje of een mailtje kan hebben rondgeslingerd', riposteert een woordvoerder van Aegon. 'Waar het echter om gaat is dat het onderzoek naar Labouchere buitengewoon zorgvuldig is gedaan.'

Labouchere verkocht via zijn dochter Legiolease aandelenleaseproducten, waarbij met geleend geld aandelen worden gekocht. Toen de beurzen na de zomer van 2000 aan een duikvlucht begonnen, bleven veel klanten van Legiolease met grote schulden achter. Velen van hen begonen via de stichting Leaseverlies gezamenlijke acties, waarvan er in ieder geval een succes lijkt te boeken.

Dexia probeert de koop van Labouchere terug te draaien, zodat Aegon met de rest van de schade van het leasedrama blijft zitten. Volgens Dexia heeft Aegon zich schuldig gemaakt aan bedrog: de bedrijfsleiding van de verzekeraar was ten tijde van de verkoop al lang en breed op de hoogte van de gevaren die aan het product aandelenlease kleefden, zo stelt de Belgische bank.

Dexia's advocaat Cornegoor verwijt Aegon onder meer dat de verzekeraar een brief van George Möller aan Legiolease achter de hand heeft gehouden. Daarin uitte de beursbestuurder zijn bedenkingen over de onrealistische rendementen die het bedrijf zijn klanten voorspiegelde. Ook waarschuwingen van de financiële toezichthouder AFM zouden onvermeld zijn gebleven. De naam Dexia is door de affaire inmiddels zo besmeurd geraakt, dat de bank zich uit Nederland terugtrekt.

De woordvoerder van Aegon stelt dat Dexia bij de transactie zelf al de nodige twijfels had. 'Waarom zouden ze anders om bepaalde garanties hebben gevraagd, die wij overigens niet hebben gegeven?'

Tot dusver speelde de zaak tussen de twee kemphanen zich vooral op het briefpapier van hun advocatenkantoren af. De zitting van dinsdag was een eerste confrontatie in de zaak en draaide om een verzoek van Aegon om bepaalde interne stukken van Dexia in te mogen zien.

Aegon stelt dat het die informatie nodig heeft om zich te verweren tegen de aantijgingen van Dexia. 'Wij proberen te achterhalen wat Dexia wél wist.'

Volgens advocaat Cornegoor van Dexia is het verzoek van Aegon een 'fishing expedition', het opvragen van heel veel informatie in de hoop relevante feiten te ontdekken. De belangrijkste overweging is om de rechtszaak van Dexia tegen Aegon te vertragen, vermoedt Cornegoor.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door jll »

Dexia,
Gooi de handdoek maar in de ring, in plaats van een keurig bedrijf als Aegon te belasteren:
AEGON wederom in kopgroep duurzame bedrijven
Ook in 2004/2005 wordt AEGON opgenomen in de Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI). Opname in deze toonaangevende index is voorbehouden aan bedrijven met de beste totaalscore op zowel het economische, maatschappelijke als sociale vlak.

willy59
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 feb 2004 17:49

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door willy59 »

he inzagirl ken je deze uitspraken die kan je toch niet vergeten zijn
getuigt er in ieder geval van dat je echt moeite doet om eruit te komen.
maar niet heus
Verder ben ik vandaag bij me nieuwe baan begonnen. Aardige collega's heb ik. Is maar voor 1,5 uur elke avond. Maar wil ook niet meer overdag werken

Hoop echt dat me vriend morgen aan word genomen dan ga ik ook 3 ochtendjes in de week bij werken. Niet 's middags dan wil ik lekker vrij zijn kan ik nog iets leuks doen

Als het uitzendburo belt dan ga ik wel werken mits het me aanstaat he
willy

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door Piet »

Waar hadden wij het ook al weer over?

O ja, de rechtszaak tussen Dexia en Aegon.

Leuk als achtergrond informatie over de advocaten van Dexia en Aegon.

Dexia:
Mr. JMKP Cornegoor van Spigthoff. Hier werken slechts 23 advocaten.
Mr. DF Lunsingh Scheurleer van Nauta Dutilh NV. Hier werken wereldwijd (Amsterdam, Rotterdam, Brussel. Londen, New York) 327 advocaten.
Prof. WAK Rank is ook één van de 327.

Aegon:
Mr. WH van Baren van Allen en Overy. Hier werken 163 advocaten.

Bron: www.advocatenorde.nl

Groeten,
Piet

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door aert0001 »

Kwantiteit, aantallen zijn te verwaarlozen, is er ook kwaliteit?

Ton

pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door pimmy »

Aegon is natuurlijk verantwoordelijk voor de kontracten die niet deugen,als iets onder de wet huurkoop valt, hadden hun ,moeten zorgen dat er een tweede hantekening op stond
Aan de andere kant zou een bank als DEXIA toch de kennis in huis moeten hebben om dergelijke toestanden voor een koop te moeten ontdekken,beetje laks zo zou ik denken.Maar ja een gemiddelde consument had alles al moeten snappen volgens een rechter.
Als DEXIA die rechter zou krijgen in hun zaak tegen AEGON dan zou het volgens mij een spannende uitspraak kunnen worden.
Er kloppen gewoon heel veel kontracten niet op een heleboel punten,zorgplicht noem maar op.
Aegon is gestart met die rotzooi,ik vind dat DEXIA inderdaad de koop terug moet kunnen draaien,alhoewel ik de houding van DEXIA asociaal vindt met hun incasso buro`s,en hun dagvaardigen want wie er gaat betalen weet ik niet maar de mensen krijgen gewoon hun centen terug en dan knokken ze maar lekker samen verder.


groetjes PIMMY

Joyce
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 okt 2003 12:15

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door Joyce »

In de Haagsche Courant van gisteren 915 sept.) staat geschreven dat de
de uitspraak Eagon versus Dexia ergens op 20 oktober is.

Brabander
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 jul 2004 23:17

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door Brabander »

Arme DEXIANEN

Na de overname zijn de DEXIANEN op een hele agressieve wijze gewoon doorgegaan deze producten te verkopen.
Dus niet janken jullie waren echt degene die met een investering van 900 miljoen ongeveer 5 miljard wilden ophalen.

Dat lukt nu niet want naast deze investering moeten jullie ons 5 miljard terugbetalen.

Wie kon er niet lezen ???????????????????

studex
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jul 2004 19:35

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door studex »

Dexia voelt zich bedrogen door aegon.....het spelletje begint weer opnieuw.Dat betekent weer vertaging in rechtszaken.
Dexia en aegon..ga direkt naar de gevangenis en ga niet langs
`start `, je ontvangt geen rooie cent.

Volgens oordeel van mijn advocaat , als ik dexia zou dagvaardigen ( op grond van dat mijn partner niet heeft meegetekend en op advies van de advocaat de betalingen aan dexia te stoppen ) dan zou mijnoverwinning minimaal zijn op dexia......
Rarara , als dat zou is..dat betekent dat ik mijn geld aan de advocaat kwijt ben+3 jaar lang betaald aan dexia+inleggeld.
Dexia moet gewoon meewerken naar het zoeken van een oplosing.

anoniem1
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 sep 2004 12:18

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door anoniem1 »

Neem nou van mij aan dat Dexia op de hoogte was van het nieuwe belastingstelsel 2001, dat het moeilijk en oninteressant zou maken om via huurkoop te beleggen. Idereen in de financiële wereld, incluis ondergetekende, wist dat dit soort produkten ten dode opgeschreven waren.

Dexia zou dus gaan investeren in een product dat op zijn einde loopt? Zomaar? Laat me niet lachen. Heeft iemand enig idee waarom Labouchere van de handel af wou?

Is nog steeds bij niemand duidelijk hoeveel geld er daadwerkelijk te verdienen valt met klantengeld dat vrij ter beschikking staat?

johan 1
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 mei 2004 11:53

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door johan 1 »

Dexia beschuldigt Aegon van ontoelaatbare feiten en als wij dat roepen is dat niet waar, hoe kan dat Dirk bruneel?
Liegen tegen je klanten en wel janken tegen Aegon is niet netjes en het laat de twee gezichten zien van Dexia.
Ik heb je medio 2001 al een brief geschreven om met al je klanten tegen Aegon te gaan vechten en in de tussentijd een redelijke regeling voor je klanten te maken, maar nee je wilden je geld.
Nu zit je tussen twee vuren in en begint het bedrijf te wankelen en ben je de gebeten hond, eigen schuld.
Als je met ons mee had gestreden had je ongeveer 600.000 klanten op je hand gehad en waren je klanten je misschien nog dankbaar geweest omdat je ze terzijde stond en had je een goede naam op kunnen bouwen tenkosten van de oplichtersbank Aegon.
Je hebt ons laten vallen en nu staan er twee partijen tegenover jullie.
Ik vraag het dan nog één keer, help jij ons uit de problemen dan steunen we jou tegen Aegon en vechten we de echte boosdoeners aan, aan jou de keus Dirk.

anoniem1
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 sep 2004 12:18

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door anoniem1 »

:?:

Joshua
Berichten: 931
Lid geworden op: 01 mei 2004 11:29

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door Joshua »

Is nog steeds bij niemand duidelijk hoeveel geld er daadwerkelijk te verdienen valt met klantengeld dat vrij ter beschikking staat
.....wat nu ga je ons een weg wijzen om net als scheephouwer in een dag 3,6 miljoen euro op te strijken?

Weet je velen werken gewoon 40 uur voor een loon waarmee ze de boodschappen kunnen doen.

velen zijn wel doordrongen dat er van allles goed fout zit in de handel en wandel.
maar door de betere informatie verspreiding zal bij misstanden veel sneller een streep door de rekening worden gehaald.

Zelfs de troonrede is oud als de voor het eerst voorgelezen moet worden.

Het vertrouwen in alles en iedereen is volledig weg
Dat is een van de redenen dat Nederland aan kop staat met slechte resultaten zeer sterk oplopende werkeloosheid ......en sullige politicy

Help DE TROON REDE IS GESTOLEN. man ook dat is bewust uitgelekt

sorry ik dwaal af.

Wees gerust ano ik denk dat heel veel mensen gewaarschuwd zijn.
Geen leuk beroep als je als financieel verkoper op pad moet.

anoniem1
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 sep 2004 12:18

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door anoniem1 »

En zie hier, een nieuwe "conspiracy Theory" is geboren en Prins Bernhard is eigenlijkeen marsmannetje dat steeds won van Juliana met Memory.

Willen jullie het eigenlijk wel opgelost zien, of is dan een belangrijk deel van jullie dagelijkse bestaan weg?

Graag zinnige bijdragen.

Joshua
Berichten: 931
Lid geworden op: 01 mei 2004 11:29

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door Joshua »

om 1 uur? zinnig :oops:

morgen gezond weer op tijd genoeg voor jouw om een plan neer te zetten
laat het geen luchtballon zijn.

groet

anoniem1
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 sep 2004 12:18

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door anoniem1 »

Veel plezier met de laatste fase van je 40-urige werkweek. Nog een dagje en het is weer fijn weekend. En bijna einde van de maand, dus dat worden dolle dagen voor je, welterusten.

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Sorry Anoniem. Maar jij lijkt mij een erg snel meneertje. En daar heb ik zo m'n bedenkingen over.

Lfs Ad

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Aegon: Dexia wist wel van gevaar Legio-Lease

Ongelezen bericht door croosjes »

ad,dat vind jij niet alleen maar ik zelf ook""te snel"".

Gesloten