LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
hillibillie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2004 22:51

Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door hillibillie »

Mijn man en ik hebben ieder onafhankelijk van elkaar, ooit een winstverdriedubbelaar afgesloten, niet wetende dat we geld leenden :(
Die contracten zijn een aantal jaren geleden afgelopen en we hebben de betaling van de restschulden ruim een jaar kunnen uitstellen. Maar omdat we in die tijd behoorlijk lange tijd van huis zouden zijn en dus niet de post konden checken (b.v. van incassobureau), zijn we gezwicht voor de dreigingen van LegioLease en hebben , onder protest, betaald.
Maar toen de betalingsopdrachten al bij de bank waren, kwam er toch een brief van het incassobureau met de eis dat we de restsom moesten betalen , plús de bijgekomen kosten ! Ik meteen een brief gestuurd dat e.e.a. zich had gekruist en dat de betaling al onderweg was naar Dexia. Na een paar maanden kreeg ik opnieuw een brief van ze met de mededeling dat ik de onkosten nog moest betalen ! Ik opnieuw een kopie van de vorige brief gestuurd. Dit is nu zo'n 4 - 5 maanden geleden.
Wie schetst mijn verbazing dat ik gisteren opnieuw een aanmaning krijg voor de onkosten !! Maar ook ontving ik ironisch genoeg op dezelfde dag een brief van DSI,dat er uispraken door de klachtencommissie zijn gedaan die perspectief bieden ! (zie persberichten van deze week ) Maar dat we nog geduld moeten hebben.
En nu dreigt het incassobureau dat als ze het bedrag van de onkosten niet binnen 10 werkdagen ontvangen, ze in opdracht van hun client (Dexia) zullen overgaan tot het nemen van rechtsmaatregelen. En dat de hoge kosten die dit met zich meebrengt op ons verhaald zal worden!

HELP , WAT TE DOEN ? :?: :cry:

Is er iemand die ervaring heeft met een situatie als deze ?
Wat kunnen wij verwachten als we die (onredelijke) onkosten niet betalen ? En als we het wel betalen en later blijkt dat we de rechtzaak tegen Dexia winnen, krijgen we dan ook het bedrag van de incasso onkosten terug ?
Graag advies van mensen met deze ervaring !![/b]

lions90
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:24

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door lions90 »

Gepost door Bericht

hillibillie,

Relax...ik heb ook een incassoburo achter me aan..maar NIET aan toegeven....zeker niet gezien de laatste ontwikkelingen..laten ze je maar voor de rechter slepen...dan zal het in jouw voordeel worden beslist!

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door aert0001 »

Geplaatst op 15 Sep 2003 14:42 door Sara Etty


--------------------------------------------------------------------------------

Vooraf: De aandelenlease problematiek is complex en Dexia schuwt, zoals inmiddels duidelijk is geen enkel middel om de volgens haar openstaande bedragen te incasseren. Het is het meest verstandig om contact te zoeken met een advocaat zodat deze je met al zijn kennis en expertise bij kan staan in dit conflict.

Vernietiging door eega/reactie Dexia:
In die gevallen waarin de echtgenoot of geregistreerd partner de vernietiging van de overeenkomst heeft ingeroepen op grond van de gezinsbeschermende bepalingen van het BW is er na die buiten rechte ingeroepen vernietiging geen sprake meer van enig contract, dus ook niet van enig krediet en dus ook niet van enige vordering van Dexia op lessee. Tenzij Dexia de ingeroepen vernietiging bij de rechter succesvol weet te betwisten. Wat Dexia los van een procedure bij de rechter roept omtrent de ingeroepen vernietiging is interessant, maar rechtens niet zo relevant. De ingeroepen vernietiging werkt totdat Dexia een rechter heeft weten te overtuigen van het tegendeel.

Dexia wekt in haar correspondentie met lesse's en hun partners een andere indruk. Zo zou ze de vernietiging niet accepteren en zou daarmee de vernietiging niet gelden. De wetgever geeft Dexia echter die ruimte helemaal niet, en Dexia staat nu eenmaal niet boven de wet.

Dexia dreigt desondanks met BKR achterstands meldingen (a-coderingen) en incassomaatregelen. In sommige gevallen leidt dit tot een a-codering bij het BKR en het inschakelen van een incassobureau. Deze bureaus krijgen echter de opdracht een vordering te incasseren die niet bestaat. De vordering is immers met de vernietiging van het contract tenietgegaan.

Het is zaak Dexia hier steeds weer op te attenderen. En te wijzen op het feit dat ze dus niet mogen overgaan tot een BKR a-coderings melding, dat ze de BKR melding van het krediet dienen te herstellen en dat het uit handen geven van de vordering aan een incassobureau niet kan nu de vordering niet bestaat. Dat Dexia daarmee anders onrechtmatig handelt en aansprakelijk is voor de gevolgen van dat onrechtmatig handelen.

Vernietiging en incassobureau's
Indien je in deze situatie zit en benaderd wordt door een incassobureau is het verstandig het incassobureau direct te attenderen op het feit dat er geen vordering is (concept 1.). Waarschijnlijk krijg je vervolgens een brief van het bureau waarin het Dexia standpunt wordt geciteerd en je gesommeerd wordt binnen vijf dagen alsnog de vordering inclusief incassokosten te voldoen. In reactie daarop kun je concept twee versturen. Ik verneem graag wat de reacties van de incassobureaus daarop zijn.

Groet, Sara Etty




CONCEPT INCASSOBUREAU 1: TERUGVERWIJZING NAAR DEXIA
AANGETEKEND



Plaats & Datum: ……………………………………………………….

Betreft: uw referentie:…………………………………………………

Bijlagen: 1. Vernietigingsbrief echtgenote d.d. …………………
2. ontvangstbevestiging Dexia d.d. ……………………
3. Brief aan Dexia d.d. ………………………………..




Geachte heer / mevrouw,


Op ……………… ontving ik uw schrijven d.d. ……………….. In dit schrijven sommeert u mij om binnen vijf dagen ………….euro aan u over te maken. Dit bedrag betreft een door Dexia gestelde vordering op mij vermeerderd met de door u in rekening gebrachte incassokosten. Deze door Dexia gestelde en kennelijk aan u overgedragen vordering bestaat echter niet.

Mijn echtgenote heeft op …………….. buiten rechte de vernietiging van de overeenkomst (contractnummer …………………) tussen mijzelf en Dexia ingeroepen op grond van artikel 1:88 juncto 1:89 juncto 3:49 ev. BW (zie bijlage 1). Deze aangetekend aan Dexia gezonden vernietigingsbrief werd door Dexia naar eigen zeggen ontvangen op ……………….. (zie bijlage 2). Op grond van wet kreeg de buiten rechte ingeroepen vernietiging effect bij ontvangst door Dexia als wederpartij. Dexia heeft tot op heden deze vernietiging niet effectief betwist. Op grond van wet kan Dexia dit overigens enkel proberen binnen rechte.

Ten gevolge van de ingeroepen vernietiging bestaat er geen vordering meer van Dexia op mij. Wel heb ik een vordering op Dexia uit onverschuldigde betaling a ………… euro.

Zoals u kunt opmaken uit bijlage drie heb ik Dexia - voordat Dexia de vordering aan u uit handen gaf - reeds ten overvloede geattendeerd op het feit dat een niet bestaande vordering niet kan worden overgedragen op een ander. Dexia heeft kennelijk toch besloten hiertoe over te gaan. Waarschijnlijk in de hoop mij op deze wijze te intimideren en tot een niet verschuldigde betaling te dwingen.

Ik betreur ten zeerste dat Dexia u volstrekt onnodig in deze positie heeft geplaatst. Daar er niets van mij te vorderen valt, deel ik u bij deze mede dat eventueel door u reeds gemaakte kosten met betrekking tot invorderingsmaatregelen en administratie voor rekening van Dexia dienen te komen. Nu de aan u overgedragen vordering niet bestaat heeft verder contact tussen uw organisatie en mijzelf weinig nut. Beter ware het indien u al hetgeen betrekking heeft op deze niet bestaande vordering, terugstuurt naar Dexia.


In de veronderstelling u hiermee van dienst te zijn,

Met vriendelijke groet,



Naam lessee.


In afschrift aan: Dexia ………………. (adres Dexia etc)






CONCEPT INCASSOBUREAU 2: BELAGING



AANGETEKEND



Plaats & Datum: ……………………………………………………….

Betreft: uw referentie:…………………………………………………




Geachte heer / mevrouw,

Op........... ontving ik uw reactie op mijn schrijven d.d............... waarin ik u kort gezegd attendeerde op het feit dat de door u namens Dexia te incasseren vordering niet bestaat. In uw reactie citeert u de mening van Dexia omtrent de vernietigbaarheid van de aandelenlease-overeenkomst. U stelt daarmee dat de vordering wel zou bestaan en dat ik deze binnen korte termijn aan u dien te voldoen.

Zoals ik in mijn schrijven d.d............. en in mijn eerdere correspondentie aan Dexia reeds heb aangegeven kan de door mijn echtgenote ingeroepen vernietiging op grond van het Burgerlijk Wetboek door Dexia enkel binnen rechte betwist worden. De door u geciteerde mening van Dexia is dan ook rechtens niet relevant. Dexia mag van alles menen, maar zolang Dexia een rechter niet heeft weten te overtuigen van haar standpunt geldt de door mijn echtgenote ingeroepen vernietiging onverkort. Zowel Dexia als ikzelf zullen daarnaar moeten leven en hetzelfde geldt voor u.

Nu de basis van de door u gestelde vordering door vernietiging buiten rechte is komen te vervallen en deze vernietiging door Dexia tot op heden niet succesvol is betwist is er geen sprake van enige vordering van Dexia op mij. Eventueel door u gemaakte incassokosten met betrekking tot deze niet bestaande vordering dient u dan ook te verhalen op Dexia.

Verder contact tussen u en mij is, zoals ik in mijn laatste schrijven ook al heb aangegeven volstrekt onnodig en voorts voor mij en mijn gezin buitengewoon belastend. Indien u mij toch wenst te blijven belagen met intimiderende en bedreigende correspondentie en telefonisch contact zou ik u erop willen wijzen dat u daarmee opzettelijk en stelselmatig een ernstige inbreuk vormt op mijn persoonlijke levenssfeer waarvoor rechtens geen rechtvaardiging bestaat. Ik zal, indien u doorgaat met uw handelen genoodzaakt zijn mij tot justitie te wenden nu uw handelen valt onder de delictsomschrijving van artikel 285b lid 1 Wetboek van Strafrecht:

“Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.”

Voor het overige verwijs ik u naar mijn schrijven d.d................ .



Hoogachtend,



Naam lessee.


In afschrift aan: Dexia ………………. (adres Dexia etc)

Laatst aangepast door Sara Etty op 15 Sep 2003 14:46, in totaal 1 keer bewerkt

hillibillie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2004 22:51

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door hillibillie »

Hallo Lions 90
Bedankt voor je reactie...
Maar als ik het zo ver laat komen, dat het een rechtzaak wordt, wie betaalt dan die advocaat ?
Bovendien hebben we juist een incassobureau en rechtzaak en willen voorkomen , vandaar dat we uiteindelijk toch de restschuld betaald hebben. En dan zouden we nu alsnog voor die incasso onkosten , toch een rechtzaak aan onze broek krijgen.... Als ik dit allemaal had geweten, dan zouden we ook niet die restschuld hebben betaald !

We wilden wat ' rust in de tent ', vandaar ook die betaling... maar onkosten die niet door mijn schuld zijn gemaakt, om die ook nog eens te betalen.... dat is tegen mijn principe...!


En Aert....
Ook bedankt voor je reaktie....
Maar wij hebben nooit via die stichting Egalease iets kunnen uitrichten.
Waarom niet ? Ik geloof dat er een bepaalde datum was als deadline...
Contracten afgesloten voor , of juist na die datum... daar konden ze niets mee..... of zoiets.... Het is al weer een tijd geleden... kan me niet goed herinneren wat precies de rede was, maar ik weet wel dat het in ons geval niet kon...
Dus mijn ega heeft nooit een vernietiging van de overeenkomst kunnen uitroepen... Dus dan gaat jouw verhaal voor ons niet op, tóch ?
Correct me if I'm wrong !
[/b]

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door aert0001 »

Yes, I will, hillibillie
Klik even op zoeken en type vervolgens even in eegalease, en bij auteur Sara Etty, begin maar rustig te lezen there are more then one way too scin a cat

groetjes Ton

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door aert0001 »

Beste Hillibillie, hieronder een berichtje dat ik voor je opgediept heb van Monique, ook zij dacht dat vernietiging v.h. contract niet meer kon, er zijn echter zoveel mogelijkheden.

Ton


Quote:
Geplaatst op 26 Jul 2003 18:48 door monique


--------------------------------------------------------------------------------

hier nog even een reactie van mij

Ik ga een brief ter vernietiging van het contract sturen naar de rechtbank en Dexia natuurlijk.

Ik heb namelijk niet mee getekend.
Ik was in de veronderstelling dat contractvernietiging niet voor ons van toepassing zou zijn.Omdat ons contract afliep in 1999 en Eegaleae vanaf jaar 2000 ging procederen.

Nu met goede hulp ga ik dat natuurlijk alsnog doen
Ik weet niet of ik zijn naam mag noemen maar jullie zullen ongetwijfeld weten wie ik bedoel.

groetjes monique


De beste optie is natuurlijk lid worden van: http://www.pay-back.nl

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door Pieter »

Uitleg over verjaringstermijn eegalease situaties.

http://www.pay-back.nl/Documenten/Eegal ... 20jaar.doc


Mvg Pieter

gast_58

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door gast_58 »

Eega zal aannemelijk moeten maken dat hij/zij eerder werkelijk niet op de hoogte was
Pieter zijn er voorbeelden van dergelijke situaties? Wij zitten er ook mee namelijk! Wij hebben aparte rekeningen en maken ieder onze eigen post open. Die rekeningen kun je laten zien, dat andere niet.
Heb je dan toch een punt?

Adriaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 sep 2003 21:22

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door Adriaan »

Bij mijn weten is Albert daar ook meebezig met zo'n oud contract , dat van voor 1 februari 2000 was. Misschien weet hij daar meer over.

Ad

Gerard
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 aug 2003 16:08

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door Gerard »

Je moet kunnen aantonen wanneer je erachter kwam, dat jouw partner zo'n contract had afgesloten. Via de site van Eegalease wordt geadviseerd daarover contact op te nemen met een advocaat.

That's all.

Gerard.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Hillibilly,

Heb je de restschuld betaald nadat het incassobureau brieven had verstuurd of heb je betaald voor het incassobureau brieven had verstuurd?

Als je betaalt hebt nadat je brieven van het incassobureau hebt gekregen ben ik bang dat je moet betalen.
Er is nog wel een mogelijkheid maar dan moet je even bij een advocaat of jurist om raad vragen.
Er is een stuk genaamd: Voorwerk2 (romeinse letters 2) waarin staat wat in dit geval kan en mag.

Heb je betaald voordat je brieven hebt gekregen van het incassobureau, dan kunnen ze hooguit 10-25 euro kosten berekenen.
Ook hier kan een advocaat of jurist hulp/advies geven.

Er zijn regels, maar een incassobureau probeert natuurlijk het onderste uit de kan te halen, maar 10-15 % aan kosten rekenen in dit geval is te veel.

Je kunt ook langs een bureau voor rechtshulp of een rechtswinkel om advies te vragen.

Succes en groeten,
Piet

hillibillie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2004 22:51

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door hillibillie »

Hallo Piet..
bedankt voor je reactie...
Mijn betaling en de eerste brief van het incassobureau hebben zich gekruist. Dus mijn betalingsopdracht was al de deur uit, en werd verwerkt door de bank , hetgeen altijd een aantal werkdagen duurt, toen die brief binnenkwam.....
Dus voor mijn gevoel hadden wij al betaald, maar voor dat incassobureau waarschijnljk nog niet....
Ik ga idd maar eens vragen aan een kennis , die jurist is....
Bedankt voor je tip, in ieder geval.
:idea:
Hillibillie

rempie
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jul 2003 16:31

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door rempie »

Hoi hillibillie,

Precies wat jou is overkomen is bij mij ook het geval. Brieven hebben elkaar gekruist en dat ook aan het incasso bureau meegedeeld.

De kosten die ze opvoeren kloppen totaal niet met de kosten die ze 'mogen' opvoeren volgens de bijzondere voorwaarden effecten lease die achterop mijn overeenkomst staan vermeld. Daar staat vermeld dat een incassoburo 15 % over het gevordere aan incassokosten mogen opvoeren. Bij mij is dat het dubbele!!!!!!!!

Advies. Niet betalen!!!!! Laat het maar voorkomen; kan ook de rechter zien wat voor praktijken Dexia en het GGN toepassen!

tester
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:27

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door tester »

Precies zegt mijn advocaat ook .
Gewoon voor laten komen
En tevens een eis in reconventie instellen(betekent inleg plus rente terugeisen)
Dus nogmaals niet betalen gewoon op een dagvaarding aanlaten komen.
Kosten advocaat op zo,n restschuld kan er ook nog wel bij(ongeveer 1500 euro kost het mij)

William
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:32

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door William »

Hallo Hillibillie,

Ook wij zitten met hetzelfde probleem, de betaling heeft zich gekruist!
Maar we zijn nu absoluut niet van plan om te betalen!
We gaan morgen uitzoeken wie ons hiermee kan helpen.En als t dan toch voor de rechtbank moet komen, dan willen we ook onze betaalde restschuld terug! We hadden toch al spijt dat we betaald hadden,
maar nu gaat t echt te ver.T GGN eist maar liefs 1500 EURO. tE GEK VOOR WOORDEN!En dan maar denken dat je rust in de tempel hebt door te betalen.Ben benieuwd wat de advokaat ons gaat kosten. De rechtswinkel kon ons niet verder helpen en stuurt ons door naar een advokaat die meerdere zaken in behandeling heeft over dexia. BEN BENIEUWD.

rempie
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jul 2003 16:31

Re: Help, het incassobureau zit achter me aan wegens de onkosten

Ongelezen bericht door rempie »

William,

enig nieuws van een advocaat wat te doen?

Gesloten