LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
j van der Gouw

Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door j van der Gouw »

Sinds 7 weken ben ik (gelukkig) bezitter van de tot auto van 2003 bekroonde Renault Megane 1.5 DCI. Binnen 1 week terug bij de dealer, kennelijk was men op de fabriek vergeten de auto uit te lijnen. Tijdens het uitlijnen zag ik dat er spuitzakkers in de blanke lak zitten. Na enkele dagen stond ik wederom bij de garage vanwege een kinderziekte knopjes in de portiergrepen zaten vast.
Enkele dagen later kreeg ik de melding dat de Was / licht sensor defect was. Vervolgens was de auto een week of 4 oud en ging op zondag de raammotor aan de bijrijderszijde defect. Doorrijden met -2 graden celsius werd niet als prettig ervaren. De auto werd keurig getakeld en ik werd voorzien van vervangend vervoer. De dealer zou de raammotot en de binnenbekleding welke bij aflevering reeds beschadigd was vervangen. Dit duurde slechts enkele weken.
Het diesel verbruik zoals vermeld in de folder van Renault zou betreffen 1 : 17,9 / 21,7 / 25 voor de 1.5 DCI motor.
Echter de praktijk wijst uit dat het verbruik gemeten en niet volgens de boordcomputer een gemiddeld heeft van 1 : 16
Inmiddels heb ik op www.autowereld.be een test gelezen van de 1.5 DCI, waarbij het gemiddeld verbruik van deze motor eveneens 1 : 16 betrof.
Heb ik een probleem of pechauto of kloppen de in de folder vermelde verbruikcijfers niet?

P.S. Wie als een van de eerste een nieuw model auto wil rijden heeft nu eenmaal te kampen met kinderziektes, daar leg ik mij bij neer. Maar niet uitlijnen, spuitfouten en een defecte raammotor mogen eigenlijk geen kinderziektes zijn, toch?

richard

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door richard »

De foldertjes overdrijven het verbruik meestal in positive zin, dus daar moet u niet teveel waarde aan hechten.
Over het verbruik van uw auto is nu nog niet zo veel te zeggen, uw auto is nu nog te nieuw en het is nu ook te koud om een goed beeld te krijgen van het verbruik.
Ook moet u het verbruik over meerdere tankbeurten uitrekenen om een goed beld te krijgen.
Mijn auto ging pas zuinig rijden na 5000 km, wellicht zal uw verbruik de komende weken verder dalen.

pierre

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door pierre »

Geachte heer Van der Gouw,
Ik leef met u mee en wil u voorbereiden op meer ellende. Het is onlangs bewezen dat nieuwe auto's vaker met elektronische problemen kampen dan in het verleden. Ook niet echt verwonderlijk als u weet dat ook uw megane een partij electronica aan boord heeft.

Zelf heb ik met mijn Peugeot 206SW 1.6 16V geen electronische problemen gehad. Wel heb ik last van de achtervering waar nu al voor de zoveelste keer naar gekeken wordt. Een collega van mij heeft met zijn Peugeot 307SW 2.0 HDI ernstige problemen gehad. Een benkopt verhaal daarvan staat elders op het forum.

Sterkte!

Jollebol

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Jollebol »

Ook ik heb ben een - inmiddels niet meer zo'n trotse - bezitster van de Megane II.
Ik had de auto al besteld voordat deze te zien was bij de dealer. De auto zou begin december 2002 worden afgeleverd, nog voordat de milieu-premie zou ophouden te bestaan.
Ergens in oktober/november 2002 was er een kennismaking met de Megane II bij de Amsterdam Arena. Ik daar naar toe met mijn moeder voor een proefrit. Je kon daar kiezen uit verschillende uitvoeringen, maar voor de uitvoering (1.6) die ik wilde testen was een wachttijd van zo'n 1,5 uur! Dus toen maar vol goede moed de 1.4 geprobeerd. Ik kreeg een half uur de tijd om de nieuwe auto te proberen. Maar helaas, door slecht weer, veel files en als overmaat van ramp ook nog een thuiswedstrijd van Ajax kwam van de testrit niet veel terecht. Er brandde toen ook al verschillende lichtjes, maar ach - niet zeuren: dat gebeurt nou eenmaal met 'testbakken', dacht ik zo (liefde maakt blind).
Begin december kwam in zicht, ik bel de dealer hoe het zit met de levering: 'Mevrouw, problemen bij de levering van de Megane. Het wordt nu voor de Kerst' . Okee, dan maar parkeren onder de kerstboom - dacht ik. Kerst 2002 - geen nieuwe Megane onder de boom. Weer gebeld: nog steeds leveringsproblemen. Ze kunnen de productie niet aan bij Renault. Misschien lukt het nog voor het einde van het jaar.
31 December 2002: vuurwerk, oliebollen, maar nog geen nieuwe Megane. En de 1000 Euro milieu-premie gaat nu ook aan mijn neus voorbij. Ik bellen met Renault zelf hoe het nou zit met die levering van de nieuwe Megane. Nee mevrouw, ons is niets bekend over leveringsproblemen van de nieuwe Megane. Gaat u voor klachten maar naar uw dealer. Nou ja zeg, dat is even lekker!
Half januari: ik begin mij nu toch wel een aardige zeur te vinden. Maar ik hou vol. Mijn dealer doet echt zijn best, want hij begint nu toch ook wel genoeg te krijgen van die leveringsproblemen. Hij heeft na de introductie slechts 2 nieuwe Megane's binnen gekregen! De dealer gaat ook klagen bij Renault en vraagt mij om hetzelfde te doen. Hij geeft mij de naam van zijn contactpersoon en zijn rechtstreekse telefoonnummer. Dus zo gezegd, zo gedaan. Nou, daar waren ze helemaal niet zo blij mee. De brutaliteit om rechtstreeks naar iemand van Renault te bellen! C'est ne pas bon, madame!
Februari verstrijkt: hetzelfde verhaal. De auto staat nu al ruim 5 maanden in bestelling bij onze createur d'automobile (zoals ze dat zo mooi zeggen op tv en radio). Mijn enthousiasme begint langzaam maar zeker iets minder te worden. Tot mijn verbazing zie ik in de krant een advertentie van de nieuwe Megane staan met daarin de wervelende slogan: koop nu een nieuwe Megane en krijg 500 Euro introductiekorting! WAT??? Ik zit al ruim 5 maanden op mijn auto te wachten, loop door die leveringsproblemen die 1000 Euro milieu-premie mis, en iemand die de auto nu besteld krijgt 500 Euro toe? Weer bellen met Renault. Maar mevrouw, als u vandaag een trui bij de Hema koopt en morgen is deze in de aanbieding dan heeft u toch ook geen recht op die korting? Grrrrrrr ... Ik vraag juridisch advies op bij mijn collega op het werk (advocaat). Volgens hem kan ik wel vergoeding krijgen, omdat de levering niet binnen de afgesproken tijd is gebeurd. Hij geeft mij het advies om een nieuwe datum van aflevering te vragen en mocht dit niet lukken dan de order ongedaan maken en elders de auto te bestellen. Toch nog een beetje licht aan de horizon, dacht ik zo.
Eind februari 2003: telefoon. De auto is ergens in Antwerpen en komt eraan met de trein, hoor! Maar alsof de duivel er mee speelt gaan de Belgische havenarbeiders net in die periode staken en duurt het nog langer voordat mijn nieuwe Megaantje er is.
Maar dan (ik schrok er zelf van): hij is er! Op 8 maart mocht ik dan eindelijk de sleutel (of beter gezegd het pasje) in ontvangst nemen. En ik kreeg van Renault ook nog eens 500 Euro korting! Goh, de schatten.
Twee weken later een brief in de bus. Er is iets aan de hand met het handremsysteem. Of ik even terug wil komen naar de garage. Nou ja, zeg. Nou al? Enfin, ik naar de garage en de handrem wordt gemaakt.
Vele prettige kilometers volgen zonder problemen. Op vakantie, bergje op - bergje af. Totdat eenmaal thuis gekomen er opeens een gek ratelend en tikkend geluid te horen is bij het uitrijden in de 1e versnelling. Nu ben ik zo'n type dat ieder geluidje hoort, maar dit was niet in orde. Dus maar weer naar de garage. Gelukkig hoorde de monteur ook de tik en de ratel. Hij kon het euvel echter niet vinden. Er zou kontakt worden opgenomen met Renault om te vragen of dit probleem al bij hen bekend was. Het was dan makkelijker zoeken.
Het probleem was niet bekend bij Renault. Dus maar een afspraak gemaakt om de auto helemaal na te kijken. De versnellingsbak en koppeling zijn helemaal uit elkaar gehaald, maar er iets niets gevonden. Er wordt nu - na overleg met Renault - een nieuwe koppeling en versnellingsbak geplaatst! En de auto is nog maar zo'n 7 maanden oud!
Het verhaal van de versnellingsbak klinkt trouwens bekend in de oren. Een kennis van mij heeft een VW Golf en kreeg net voordat de garantie was afgelopen problemen met de versnellingsbak (moest geheel worden vervangen). Gelukkig kon zij deze nog in de garantie-periode laten repareren. Het probleem van de versnelling is bekend bij VW, maar deze waarschuwd zijn klanten niet (natuurlijk in de hoop dat zij komen buiten de garantie en zij dus het volle pond kunnen betalen).

Wie heeft er ook een Megane die 'tikt en ratelt"? En hoe is dit probleem toen opgelost? Graag uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Gast

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Gast »

Ben jij de hoofdprijs ? waauw !!! DAn wil ik graag snel mijn prijs komen bewonderen en afhalen....Dus ergens wat gaan drinken

boebertje

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door boebertje »

Beste renault rijders,

Ik wil jullie niet nog meer nacht merries bezorgen, maar het zit er al even fout. Kijk naar de grote auto week tevredenheids troffee. De renault espace en laguna worden als onbetrouwbaarste aangewezen. Ook problemen met de twingo zijn al algemeen bekend. Wat betreft de megane.

Het is nix nieuws in auto land dat nieuwe modellen problemen geven. Vraag maar aan mensen die het allernieuwste model gekocht hebben wat voor problemen ze hebben. Welke merken vallen hierbij negatief op?

- Alfa 156/147
-audi a4
-citroen c3
- peugeot 307
- opel astra/vectra
- seat ibiza
- volkswagen golf


Probleemloze nieuwe auto's zijn
- bmw
- mercedes (behalve de cdi- motoren)
- volvo s60/v70
- mazda
- nissan

dit zijn zomaar waT merken en types waarvan ik weet dat ze problemen opleverne of probleemloos zijn. Natuurlijk zijn er mensen die juist wel goede ervaringen ermee hebben en vice versa.


Even twee dingen in het algemeen. Als je een neiuwe auto koopt die nog geintroduceerd moetw orden is er vaak een probleem met leveren er zijn meedere modellen die dat probleem hebben denk aan
- peugeot 307 tijden introductie
- peugeot 206 cc
- volvo xc 90
- alfa 156
-

wachttijden van een halfjaar zijn normaal hiervoor.

Over mechanische defecten. Ja sorry bij renault is het de laatste twee jaar bekend dat ze problemen hebben om betrouwbare auto's te leveren. Vraag maar aan renaul laguna rijders van het eerste uur van het nieuwe model. Of van de renault espace

Bij renault zijn ze wat extremer denk ik

Jollebol

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Jollebol »

Hoera, de versnellingsbak is nog net voor mijn vakantie klaar. Inpakken en wegwezen naar Duitsland (bergje op bergje af).
Even voor Eindhoven opeens: boem, vermogen weg! Was net bezig een vrachtauto in te halen, nog net op tijd de vluchtstrook kunnen bereiken. Na de startknop weer uit en aan te hebben gedaan draait alles weer normaal. Gelukkig, we gaan weer ...
Even voor Maastricht: weer boem, vermogen weg! Sta je daar weer op de vluchtstrook. Okee, weer motortje uit - motortje aan. En kachelen maar weer.
Dit gebeurde mij dus 3 keer op de heenreis. Ik heb contact opgenomen met de Renault-Route-Service. Zij gaven mij het adres van een Renault-dealer in de buurt. Leuk en weer eens wat anders tijdens je vakantie; op maandag-morgen een Duitse Renault-dealer opzoeken. Mijn probleem zo goed als het ging uitgelegd. Niets gevonden. De 'boord-computer' van mijn auto wees wel uit dat er een storing was in de zender van mijn twee achterdeuren. Heel leuk, want ik heb een drie-deurs!. Het geheim van de twee achterdeuren werd met 1 druk op de computerknop ongedaan gemaakt en alles zou wel weer in orde zijn. De monteur vertelde mij dat er de afgelopen tijd wel meer vreemde dingen uit de boordcomputer kwamen. Dit zou volgens hem te maken hebben met de grote explosies op de zon wat weer elektromagnetische stralingen gaf op aarde en wat dan ook zijn uitwerking zou hebben op de elektronica in de auto (en nee, de monteur heette geen Okkels, Titulaar of Jomanda). Mijn verdere vakantie hield de auto zich goed (al was het gas-vermogen in de bergen wel wat traag. Moest veel terugschakelen etc. - zie elders in dit forum).
Na een weekje was de vakantie ten einde. Helaas, er is een tijd van komen en van gaan. Onderweg overkomt mij weer hetzelfde; het vermogen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik zie de versnellingspook spontaan in zijn vrij 'schieten' en moet zo snel mogelijk de vluchtstrook opzoeken. Weer knopje uit, knopje aan en rijden maar. Dit is mij dus 4x overkomen op de terugweg (=totaal 7x)!
Ben ik bijna thuis, krijg ik onderweg als overmaat van ramp ook nog eens een steentje o.i.d. in de voorruit. Een (kerst)ster!

Morgen ga ik mijn garage maar weer met een bezoekje 'vereren'. Maar mijn Megane-droom wordt zo langzamerhand een echte nachtmerrie ...

Met vriendelijke groet,

Gast

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Gast »

HEb dezezelfde ellende meegemaakt met een Peugeot. Alsmaar problemen. En de dealer (nefkens)? Wast zijn handen in onschuld. En de importeur? Wast zijn handen in onschuld.

Nee, een Peugeot komt er bij mij niet meer in. Wat een afgang van zo'n merk. Een Renault? Nee, laat ook maar.

Een tip. Alles schriftelijk vastleggen en laten bevestigen door de dealer, ook schriftelijk. Bij Peugeot nederland en Nefkens heb ik meegemaakt dat alles bij elkaar gelogen wordt. Uitkijken dus.

Jollebol

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Jollebol »

Het is weer feest met mijn Renault Megane 2! Het probleem van het spontaan in zijn vrij springen van de (vernieuwde) versnellingsbak is nog steeds niet opgelost. Binnenkort komt er weer een lange autorit aan, dus dan zal het duiveltje wel weer uit het doosje komen. Ondertussen is de voorruit vernieuwd en hebben zich weer een tweetal andere problemen voorgedaan. Het rubber aan de buitenkant van de deur gaat loslaten waardoor er een kier is ontstaan tusen het glas en de deur. Het water kan dus nu zo de deur in lopen! En gisteren zag ik tot mijn schrik dat er een leiding los hing bij het rechterachterwiel, dus toen maar weer de garage opgezocht. De monteur maakte al grapjes: ach mevrouwtje, komt u weer bij ons logeren?'. Ja mijnheer, heel leuk. Maar ondertussen heb ik dus wel met een losse remleiding rondgereden! Deze leiding zit met een soort plus vast in de carosserie, maar was losgegaan (door een tak o.i.d.?). En het raamrubber zit ook weer op zijn plek, hoera!

We zullen doorgaan ...

m.p.d.
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 nov 2003 10:58

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door m.p.d. »

Nou, lekkere ervaringen! Renault is toch altijd al een probleemmerk geweest? Vroeger hadden ze carosserieproblemen en tegenwoordig erg veel electronicaproblemen. Het erge is ook nog dat je restwaarde omlaag duikelt omdat dealers al van te voren rekening houden met de aankomende kosten cq problemen!

Jollebol

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Jollebol »

Jawel, daar was ik weer. Jullie hebben mij een tijdje moeten missen, want mijn auto reed zowaar. Maar ik heb weer wat, hoor. Nu valt de verlichting spontaan uit. Ook tijdens het rijden. De lichtautomaat is defect, staat er op mijn dashboard te lezen. Leuk als je 's-ochtends in het donker naar je werk rijdt en 's-avonds weer naar huis gaat! Ach ja, het zal weer eens niet. Het leek ook al te mooi om waar te zijn. De versnelling is tot nu toe nog niet in zijn vrij gesprongen. Laten we hopen dat dat zo blijft.

Bert Huisman
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 jan 2004 16:44

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Bert Huisman »

Ik heb er elders ook al wat over geschreven, dat fraaie merk Renault. en problemen met allerlei modellen. Gewoon met de Franse slag gebouwd. Ik reed ooit in een (toen nieuwe) 18 Break, met een fantastische 2 liter motor. Naast allerlei ellende met elektrische ramen, hoorde ik op een dag een enorme klap onder het motordeksel en knipperde de dashboardlampjes. Stoppen, kijken en ontdekken dat de accu gewoon aan zijn kabels hing in de motorruimte. Zonnekleppen zakten spontaan naar beneden, deurhendels braken af en ga maar door. Ik had daarvoor een 12 en die had dit soort narigheid ook altijd. Dus nooit meer een Renault. Maar ja, wat dan wel, want die Franse auto's rijden vaak wel goed en ze zien er leuk uit. Kennelijk is er nog niet veel veranderd. Ik kijk regelmatig op andere sites ook zoals Autoweek.nl, automening.nl enz. en zie daar dit soort verhalen ook langskomen. Ik bedenk me dan ook altijd, je zult er maar dealer voor zijn! Wordt je ook aardig overspannen van! :(

koekkoek

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door koekkoek »

Ik heb ook problemen,als ik 200 rij met mijn laguna 2.0 trilt het stuur een klein beetje ,echt irritant.

Bert Huisman
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 jan 2004 16:44

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Bert Huisman »

Bij die snelheid komt mijn huidige Duitse auto pas een beetje op gang! Er zullen genoeg Renaultrijd(st)ers zijn die al blij zijn dat ze met hun nieuwe elektronsiche startkaartje uberhaupt IN hun auto kunnen komen. Als hij dan ook nog start en rijdt is het meegenomen. :D :D

Jollebol

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Jollebol »

Beste Megane 2-rijders,

Houdt uw brievenbus de komende tijd goed in de gaten. Want jullie kunnen weer bericht van onze vrolijke Franse vrienden Renault verwachten.
Wat is het geval. Zoals jullie in mijn vorige bericht al hebt kunnen lezen kreeg ik de melding 'lichtautomaat defect' op mijn dashboard te lezen. En er was een lampje van de richtingaanwijzer stuk gegaan. Dus mijn garage maar weer eens met een bezoekje vereerd. Het lampje van de richtingaanwijzer was zo vervangen, maar de melding 'lichtautomaat defect' bleek te maken te hebben met een storing in de boordcomputer. De garage wist mij te melden dat iedere Megane-2 rijder een brief van Renault krijgt om de software te updaten of om de boordcomputer in zijn geheel te vervangen. U bent dus gewaarschuwd. Dus na de terugroepaktie van de handrem is nu de boordcomputer aan de beurt! Wat volgt?
Ik heb trouwens gelezen dat de Europese Commissie bezig is met een wet waarin de importeurs alle storingen en mankementen aan hun merk moeten melden aan hun dealers. Dit blijkt nl. niet altijd te gebeuren. Er schijnen nogal eens een aantal euvels 'onder de pet' te worden gehouden. Goede zaak!

Bert Huisman
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 jan 2004 16:44

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Bert Huisman »

Ja, die laatste stelling klopt. De gezamenlijke fabrikanten houden vaak zaken onder de "pet". Met name door de hoge kosten die gepaard gaan met terugroepacties en de overbelasting van de dealerbedrijven kijkt men de situatie maar aan. Rekenen! Pas als er bijvoorbeeld 15% probleemgevallen op een bepaald type/bouwjaar zitten gaat men over tot actie, want dan is er kennelijk iets aan de hand. Duitse consumentenorganisaties telden anno 2003 meer dan tweemaal zoveel terugroepacties op auto's als in 1993. Oorzaak met name de elektronica die tegenwoordig de meeste auto's sieren. En het bleek ook dat kennelijk fabrikanten dure testkilometers uitsparen door hun modellen in de praktijk te laten testen door consumenten. Lijkt voor Renault zeker op te gaan, gezien alles wat je over dat merk hieromtrent leest!

ELVI

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door ELVI »

MENEER JOLLEBOL,
IK HEB PRECIES DEZELFDE PROBLEMEN GEHAD MET DE BESTELLING EN AFLEVERING VAN MIJN AUTO RENAULT MEGANE DC.I DIESEL.IN OKTOBER BESTELT ZOU IN DECEMBER AFGELEVERD KUNNEN WORDEN MAAR VOOR DE ZEKERHEID OP PAPIER I.V.M. VERJAARDAG IN JANUARI VOOR DE VERJAARDAG KANT EN KLAAR ZIJN.31 DEC2002 GEWEEST OM TE INFORMEREN .HEEL ENTHOUSIAST IS MIJ GEZEGD DAT HET 3-4 JAN.2003
AL BINNEN ZOU KUNNEN EN IN KON RIJDEN.NOU PAS JANUARI IS HET MET HEEL VEEL PROBLEMEN EN ZOEKWERK VAN MIJN ZIJDE IS JAWEL AUTO GEVONDEN IN BELGIE.ZEFDE TRAJEKT ALS DE UWE.PAS 31 JAN. HEERLIJK DE AUTO IN ONTVANGST GENOMEN.ELLENDE BEGON GELIJK NA EEN DAG.ACHTER BAK KON NIET DICHT BETEKENT DUS AUTO NIET OP SLOT . EN IN AMSTERDAM DE AUTO NIET OP SLOT DAN VRAAG OMPROBLEMEN DE BEKENDE PROBLEMEN ZOALS U DAT SCHRIJFT HEB IK OOK ALLEMAAL. ALLEEN ER KOMEN STEEDS NIEUWE ERBIJ EN DE OUDE ZIJN NOG STEEDS NIET OPGELOST.RAMMELEN ,.ELEKTRONICA, LEKKAGE VERLICHTING ETC ETC.IK HEB OOK ALLE VOORDELEN MISGELOPEN.
MIJN VRAAG IS HOE HEBT U DIT OPGELOST . GRAAG OOK ANDERE REAKTIES. MAILEN NAAR ELVI

Gast

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Gast »

Voor de ontevreden Renaultrijders:

Peugeot is geen alternatief voor uw nieuwe auto. De problemen zijn hier net zo groot en de importeur is doof voor klachten.

De statistieken bewijzen het: de franse auto's zijn kwalitatief onder de maat.

Voor mij nooit meer een Peugeot.

Jollebol

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Jollebol »

Beste allemaal,

Daar ben ik weer! Jullie hebben mij een tijdje moeten missen (gelukkig toch?), maar mijn 'Megaantje' had weer kuren. Gelukkig had de garage het logeerbed nog klaar staan. Want wat was het geval: de versnelling sprong weer spontaan in zijn vrij en er kwam steeds de melding op het dashbord: lichtautomaat defect! Het ging een tijdje goed met de versnelling, ben ondertussen nog met vakantie geweest, maar tijdens een rit op de A2 sprong deze weer spontaan in zijn vrij (in de drukke ochtendspits, dus nog gevaarlijk ook). Ik heb de pook nog net weer in zijn versnelling weten te krijgen, maar ondertussen was de snelheid alweer stukken minder. Op de terugweg weer hetzelfde, dus ik gelijk door naar de garage. De garage heeft weer iets aan de versnelling veranderd (de mof?) en voor de lichtautomaat is een nieuwe lichtsensor geplaatst. Dus karren maar weer. Een dag later: weer lichtautomaat defect. Weer naar de garage. Snapte er niks van. Nu gaat de boordcomputer 'aan de monitor'. Conclusie: auto verkeerd gekloond in Frankrijk! De computer geeft storingen aan in de achterdeuren, maar ik heb toch echt een 3-deurs. De software is nu weer ge-update, gek is het wel. Ik had deze melding al eens eerder gezien tijdens mijn bezoek aan een garage in Duitsland (zie eerder bericht in dit forum). Heb mijn auto nu de toepasselijke naam 'Floppie' gegeven. Hopelijk is nu alles achter de rug, want ik word er een beetje gammel van.
Maar ik blijf dit forum natuurlijk nog met veel interesse volgen ...
En beste Elvi, gewoon je klachten deponeren bij je dealer (want hij is de leverancier en juridisch de verantwoordelijke) en naar Renault Nederland. Schriftelijk natuurlijk, anders heb je geen poot om op te staan. Succes, ik ben al bezig met het schrijven van een klachtenbrief aan de dealer en aan Renault. Ik vind het persoonlijk heel erg vervelend dat ik de brief ook aan mijn garage moet sturen, zij doen zo hun best en ze staan altijd voor me klaar. Maar van de auto van het jaar 2003 en voor die prijs mag je toch wel waar voor je geld verwachten, toch?

Groetjes,
Jollebol

Gast

Re: Renault Megane 2003 Probleem of pechauto?

Ongelezen bericht door Gast »

franse auto's zijn slecht.
ik heb jaren een renault gehad, nog nooit zoveel ellende op 4 wielen gezien. De importeur en dealer gaven nooit thuis, die auto heeft mij bakken met geld gekost.
Rij nu al 5 jaar japans, een toyotaatje, prima ding nog nooit wat mee gehad.

Gesloten