Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Limlander40
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door Limlander40 »

We hadden bij Ryanair geboekt, 2x 20kg ruimbagage en 2x 10 kg handbagage. Nu blijkt een tas van 10kg mag maar een kleine koffer van 10kg mag niet.
Op de heen weg was alles goed en op de terugweg moest er 46,- worden bijbetaald worden. Omdat ik een koffer had ipv een tas. In mijn boeking staat duidelijk ook het woord koffer vermeld. Er is jiet over afmetingen gepraat of over gewicht. Puur tas of koffer. Volgens hun had ik prio moeten boeken. Terwijl ik zwart op wit heb staan dat ik ook een koffer mocht hebben zonder prio.

rvjapio
Berichten: 1005
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door rvjapio »

Jammer dan. Hopelijk heeft u een fijne reis gehad.

Ivo.w
Berichten: 1762
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Overal in de voorwaarden rond handbagage wordt wel degelijk over afmetingen geschreven.

https://help.ryanair.com/hc/nl/categori ... gageregels

Zonder extra bagage bij te boeken mag je een tas van 40x25x20 cm meenemen voor persoonlijke spullen.

Met prio+ handbagage mag je daarnaast ook nog een koffertje of tas van maximaal 55x40x20 cm meenemen. En daat zit hem de crux waarschijnlijk. De meeste "handbagage koffertjes" zijn dikker dan 20cm, omdat de toegestane "dikte" van koffertjes bij veel luchtvaartmaatschappijen lange tijd 25cm was (en bij sommige maatschappijen nog steeds wordt toegestaan). Het gewicht bleef wellicht binnen de marges, maar de afmetingen zijn waarschijnlijk de reden dat er extra kosten zijn aangerekend. Dat dit op de heenreis niet is gebeurd, is dan vooral een kwestie van geluk.

Als de handbagage afmetingen niet toereikend zijn, moet er ruimbagage geboekt worden en dat is duurder. Er zijn dan bij Ryanair twee opties. Een koffer van maximaal 10kg of van maximaal 20kg. Dit mogen grotere koffers zijn dan de afmetingen voor handbagage.

J. Deltoer
Berichten: 3130
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat TS meeneemt aan ruimbagage is niet relevant. Je mag gratis een tas meenemen of een kleine koffer bijboeken.
TS heeft het niet over twee stuks cabinebagage dus ik vermoed dat zij een koffer mee wilde nemen ipv de tas. En dat mag niet.

rwolters
Berichten: 1615
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door rwolters »

Je kan van alles van Ryanair vinden maar ze zijn glashelder over wat mag en wat niet mag. Tijdens het boeken krijg je tot vervelens toe meerdere pagina's waar wordt geleurd over wat je allemaal extra zou willen boeken. Het beleid is heel simpel: als het onder de stoel voor je past mag het (vooralsnog) mee, anders betalen.

Arizonakid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik ben geen Ryanair fan, maar beetje flauw om ze te beschuldigen van een fout die jij maakt. Gewoon even goed lezen wat wel en niet mag als je boekt, en niet gokken.

J. Deltoer
Berichten: 3130
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ach, je kunt best gokken. Je wordt vaker toegelaten met een koffer zonder extra bijbetaling als wanneer je wordt tegengehouden.
Maar niet piepen als het niet lukt.

kuklos
Berichten: 9820
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door kuklos »

I call BS. Ze kijken niet naar het soort tas maar naar de afmetingen. Daarop ben je afgewezen.

Het enige waar je een punt hebt is dat verschillende vliegvelden verschillen in hoe streng ze controleren.

rwolters
Berichten: 1615
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
05 mei 2024 00:18
I call BS. Ze kijken niet naar het soort tas maar naar de afmetingen. Daarop ben je afgewezen.

Het enige waar je een punt hebt is dat verschillende vliegvelden verschillen in hoe streng ze controleren.
Op vliegvelden waar ze zogenaamd strenger controleren hanteren ze de regels waar je mee akkoord bent gegaan. Dat is niet strenger. Dat ze elders soepeler zijn doet daar niets aan af.

Dagkoers
Berichten: 601
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door Dagkoers »

rvjapio schreef:
04 mei 2024 12:00
Jammer dan. Hopelijk heeft u een fijne reis gehad.
:lol: :lol: :lol: :lol: :D :D :D :D

kuklos
Berichten: 9820
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door kuklos »

rwolters schreef:
05 mei 2024 10:15
kuklos schreef:
05 mei 2024 00:18
I call BS. Ze kijken niet naar het soort tas maar naar de afmetingen. Daarop ben je afgewezen.

Het enige waar je een punt hebt is dat verschillende vliegvelden verschillen in hoe streng ze controleren.
Op vliegvelden waar ze zogenaamd strenger controleren hanteren ze de regels waar je mee akkoord bent gegaan. Dat is niet strenger. Dat ze elders soepeler zijn doet daar niets aan af.
Als je op Schiphol wel het vliegtuig inkomt met die tas en daarna bij de terugreis niet, dan durf ik dat echt wel strenger te noemen en snap ik de verontwaardiging. Inderdaad ben je er als klant mee akkoord gegaan, maar waarom is men dan niet al op Schiphol die regels gaan handhaven?

Thijs124
Berichten: 801
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je hebt zelf al eerder de mogelijkheid om je tas of koffer te passen in het bij de check-in balie geplaatste testframe. Als de koffer daar niet in past loop je altijd het risico dat er op gecontroleerd wordt en dus geweigerd. Niet elke medewerker is even streng. Zelfs bij Ryanair zijn het net mensen

J. Deltoer
Berichten: 3130
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
05 mei 2024 12:08
rwolters schreef:
05 mei 2024 10:15
kuklos schreef:
05 mei 2024 00:18
I call BS. Ze kijken niet naar het soort tas maar naar de afmetingen. Daarop ben je afgewezen.

Het enige waar je een punt hebt is dat verschillende vliegvelden verschillen in hoe streng ze controleren.
Op vliegvelden waar ze zogenaamd strenger controleren hanteren ze de regels waar je mee akkoord bent gegaan. Dat is niet strenger. Dat ze elders soepeler zijn doet daar niets aan af.
Als je op Schiphol wel het vliegtuig inkomt met die tas en daarna bij de terugreis niet, dan durf ik dat echt wel strenger te noemen en snap ik de verontwaardiging.
Dus je hebt op de heenweg geluk en je wordt niet eruit gehaald omdat je een te grote koffer hebt, daarom is dat vervolgens een recht voor de terugreis????

Morgen ga ik naar de zelfscan bij de ap en reken 10 producten niet af. Mocht ik niet gesnapt worden dan zal ik dit voortaan altijd doen en tumult maken als ze me ertussen uit halen. Ja, maar in het verleden heb ik die producten wel gratis mee kunnen nemen.

Kokka1
Berichten: 410
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door Kokka1 »

als iemand die veel vliegt, kan ik strengere handhaving op handbagage regels alleen maar toejuichen. Het is belachelijk hoeveel mensen het vliegtuig in sjouwen. Elke keer dat ik vlieg zie ik weer mensen die niet het geluk hebben vroeg het vliegtuig in te kunnen, de hele reis met hun tas bij hun voeten te moeten houden omdat er andere mensen zijn die 2 of drie stuks handbagage in de bakken hebben gestopt.
dit heb je met die prijsvechters zoals Ryan air en easyjet dus niet.

Speedy123
Berichten: 1306
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik zie net dat Tuifly deze regels per 3 april ook ingevoerd heeft. Boekingen voor 3 april vallen onder de oude regeling, na 3 april geldt hetzelfde als bij Ryanair.

De reden laat zich raden. Het begon met het betalen voor de ruim bagage zodat ze konden blijven adverteren met lage prijzen. Gevolgd door stoelreservering, extra betalen om zeker te weten dat je naast elkaar zit.

Gevold was dat iedereen alles in rolkoffertjes begon te proppen en stopte met ruimbagage. Waarna de airline alsnog niks extra's niets verdiend aan de ruimbagage dus wordt het nu bijbetalen voor handbagage koffertjes. Sterker nog, al die volgepropte koffertjes zorgde voor volle bagage vakken dus moesten veel koffertjes alsnog het ruim in. Maar dan moest alles met batterijen weer uit de koffer, veel; gedoe en voor je het weet vertraging.

Het geldt niet alleen voor prijsvechters, mensen boeken steeds vaker via prijs vergelijking sites dus proberen ze allemaal een zo laag mogelijke kale ticket prijs te hebben. Dan volgt erna wel dat er bijbetaald moet worden voor bagage of om naast elkaar te zitten. Of een kortere wachtrij. bij het inchecken.

rwolters
Berichten: 1615
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ryanair tas of koffer groot prijsverschil

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
05 mei 2024 12:08
rwolters schreef:
05 mei 2024 10:15
kuklos schreef:
05 mei 2024 00:18
I call BS. Ze kijken niet naar het soort tas maar naar de afmetingen. Daarop ben je afgewezen.

Het enige waar je een punt hebt is dat verschillende vliegvelden verschillen in hoe streng ze controleren.
Op vliegvelden waar ze zogenaamd strenger controleren hanteren ze de regels waar je mee akkoord bent gegaan. Dat is niet strenger. Dat ze elders soepeler zijn doet daar niets aan af.
Als je op Schiphol wel het vliegtuig inkomt met die tas en daarna bij de terugreis niet, dan durf ik dat echt wel strenger te noemen en snap ik de verontwaardiging. Inderdaad ben je er als klant mee akkoord gegaan, maar waarom is men dan niet al op Schiphol die regels gaan handhaven?
Dus de regels toepassen is strenger??? De regels toepassen is de norm. Ze niet toepassen is lapzwanzerij. En het is helemaal niet relevant waarom Schiphol soepeler is als je op een andere vliegveld bent. Je kunt in Nederland ook met een joint op straat lopen, maar als je naar een ander land vliegt, je haalt je joint uit je tas en steekt hem op kan je problemen hebben.

Plaats reactie