Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30912
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach ja, de Amsterdammers moeten toch ook ergens heen? :D

Erthanax
Berichten: 9736
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ze maar inburgeren.

Wat mij elke keer verrast is de verrassing bij Amsterdammers dat het buiten de ring heel goed wonen is. Kortgeleden las ik een vergelijkbaar stuk over Ede (!). Den Haag kent diverse zeer aangename buurten.
Aan de andere kant, ik heb ook een keer de fout gemaakt mij op een zondag in de Spuistraat te begeven :mrgeen:

ZeerPrivé
Berichten: 5538
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
03 mei 2024 18:51
Ach ja, de Amsterdammers moeten toch ook ergens heen? :D
Liever ergens richting het oosten of het hoge noorden.

ZeerPrivé
Berichten: 5538
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
03 mei 2024 20:01
Als ze maar inburgeren.

Wat mij elke keer verrast is de verrassing bij Amsterdammers dat het buiten de ring heel goed wonen is. Kortgeleden las ik een vergelijkbaar stuk over Ede (!). Den Haag kent diverse zeer aangename buurten.
Aan de andere kant, ik heb ook een keer de fout gemaakt mij op een zondag in de Spuistraat te begeven :mrgeen:
Ja, dat was een foutje van je. :) Richting Groenmarkt, Denneweg enzo is een stuk gezelliger. En niet te vergeten de Fred, met die fantastische Paagman winkel waar het ook goed toeven is voor heerlijk hapje en drankje in het Horse Café. Fred is na al die jaren nog steeds gezellig.

rwolters
Berichten: 1611
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

ZeerPrivé schreef:
03 mei 2024 20:08
witte angora schreef:
03 mei 2024 18:51
Ach ja, de Amsterdammers moeten toch ook ergens heen? :D
Liever ergens richting het oosten of het hoge noorden.
Of ca 200km NNW......

rwolters
Berichten: 1611
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
29 apr 2024 10:43
De Biesbosch. Daar hebben wij als gezin 62 jaar geleden onze eerste vakantie doorgebracht, kamperend. Met nog het echte tij verschil.

Nadien nog vaak geweest.
Ik woon daar echt heel dichtbij en ben er nog nooit geweest :-). Toch eens doen.

witte angora
Berichten: 30912
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet wel wat er met die 31.000 moet gebeuren. Niet zo moeilijk, toch?

https://nos.nl/artikel/2519435-groep-va ... eersboetes

J. Deltoer
Berichten: 3124
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ligt eraan of er een verschil is tussen ontvangen van verkeersboetes en betalen van verkeersboetes.

Nijogeth
Berichten: 10070
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik hoor bij het groepje veelplegers, aangezien ik eigenlijk altijd te hard rijdt. Maar val met 1 boete in 2 jaar (4km te hard) wel buiten de groep die men hier noemt. Persoonlijk vind ik te hard rijden niet altijd een probleem, als je bijvoorbeeld een lege rechte weg voor je hebt, dan zou dat best door de vingers gezien mogen worden. Maar zoals heel vaak, iedere situatie is anders.

J. Deltoer
Berichten: 3124
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat bent u een boefje.

rwolters
Berichten: 1611
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
06 mei 2024 13:55
Ik hoor bij het groepje veelplegers, aangezien ik eigenlijk altijd te hard rijdt. Maar val met 1 boete in 2 jaar (4km te hard) wel buiten de groep die men hier noemt. Persoonlijk vind ik te hard rijden niet altijd een probleem, als je bijvoorbeeld een lege rechte weg voor je hebt, dan zou dat best door de vingers gezien mogen worden. Maar zoals heel vaak, iedere situatie is anders.
Grappig. Als ik jouw bijdragen lees komt het toch over dat je redelijk rechts bent. En laat nu rechts altijd de politieke stroming zijn die zo voor keihard optreden tegen overtreders is, en een hekel heeft aan die lage straffen van linkse D66 rechters.....

witte angora
Berichten: 30912
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
06 mei 2024 13:55
Ik hoor bij het groepje veelplegers, aangezien ik eigenlijk altijd te hard rijdt. Maar val met 1 boete in 2 jaar (4km te hard) wel buiten de groep die men hier noemt.
Dus eigenlijk, als je er hier een wiskundige berekening op los laat, zou de groep veelplegers wel eens 20 x zo groot kunnen zijn, dus 620.000 personen. Zo'n 95% wordt gewoon niet, of onvoldoende, gepakt. Het gekke is dat zo'n aantal niet eens zo irreëel is.
Laatst gewijzigd door witte angora op 06 mei 2024 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 10070
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
06 mei 2024 17:18
Nijogeth schreef:
06 mei 2024 13:55
Ik hoor bij het groepje veelplegers, aangezien ik eigenlijk altijd te hard rijdt. Maar val met 1 boete in 2 jaar (4km te hard) wel buiten de groep die men hier noemt. Persoonlijk vind ik te hard rijden niet altijd een probleem, als je bijvoorbeeld een lege rechte weg voor je hebt, dan zou dat best door de vingers gezien mogen worden. Maar zoals heel vaak, iedere situatie is anders.
Grappig. Als ik jouw bijdragen lees komt het toch over dat je redelijk rechts bent. En laat nu rechts altijd de politieke stroming zijn die zo voor keihard optreden tegen overtreders is, en een hekel heeft aan die lage straffen van linkse D66 rechters.....
Ik ben inderdaad redelijk rechts. En ik ben voor juist straffen. Niet per se zwaarder. Sommige vergrijpen mogen vele malen harder gestraft worden, maar bijvoorbeeld ook groepen die iets flikken (als je met een hele groep iemand dood trapt, dan hoef je je wat mij betreft niet te verschuilen, geef aan wie het was, of straf de hele groep voor doodslag). Aan de andere kant zijn er ook heel wat kleine vergrijpen waarbij ik denk dat er dan in verhouding weer te zwaar gestraft wordt. Voor mij is de situatie vele malen belangrijker dan hoe anderen met een zelfde overtreding gestraft werden.

kuklos
Berichten: 9820
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
06 mei 2024 18:45
Nijogeth schreef:
06 mei 2024 13:55
Ik hoor bij het groepje veelplegers, aangezien ik eigenlijk altijd te hard rijdt. Maar val met 1 boete in 2 jaar (4km te hard) wel buiten de groep die men hier noemt.
Dus eigenlijk, als je er hier een wiskundige berekening op los laat, zou de groep veelplegers wel eens 20 x zo groot kunnen zijn, dus 620.000 personen. Zo'n 95% wordt gewoon niet, of onvoldoende, gepakt. Het gekke is dat zo'n aantal niet eens zo irreëel is.
De vraag is hoe je onvoldoende gepakt zou moeten definiëren. We zijn heel goed in kleine(re) snelheidsovertredingen zien en bestraffen, maar echt gevaarlijke situaties worden dan weer te weinig gepakt.
70 rijden waar ik 50 mag (in de stad) is veel gevaarlijker dan 's nachts 120 rijden waar ik 100 mag op een lege snelweg; toch worden beiden geregistreerd als te hard rijden.

Wat Nijogeth onder jouw coment schrijft ben ik het ook mee eens.

J. Deltoer
Berichten: 3124
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Halleluhjah.
Aansluitend bij de vorige sprekers: De pakkans moet gewoon groter zijn.
Zo is de pakkans voor asociaal rijgedrag vrijwel nihil, terwijl de pakkans voor parkeren zonder voldoende betalen vrijwel 100% is .

Nijogeth
Berichten: 10070
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je ziet het al aan de plaatsen waar men snelheidscontroles houdt. Vaak (hier in de regio in elk geval) op plekken waar nooit wat gebeurt, waar eigenlijk zonder problemen wat kilometers harder gereden kan worden.

Een recht stuk op een rustige snelweg en dan ook nog op rustige momenten. Nooit op plekken waar de meeste ongelukken gebeuren doordat mensen te hard rijden waar het niet kan.

De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat men meer mensen kan beboeten. Als je op plekken gaat staan waar te hard rijden meteen gevaar oplevert, dan zullen de meeste mensen (ook ik dus) zich gewoon aan de snelheid houden.

Het gaat waarschijnlijk puur om geld.

rwolters
Berichten: 1611
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
07 mei 2024 11:41
Je ziet het al aan de plaatsen waar men snelheidscontroles houdt. Vaak (hier in de regio in elk geval) op plekken waar nooit wat gebeurt, waar eigenlijk zonder problemen wat kilometers harder gereden kan worden.

Een recht stuk op een rustige snelweg en dan ook nog op rustige momenten. Nooit op plekken waar de meeste ongelukken gebeuren doordat mensen te hard rijden waar het niet kan.

De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat men meer mensen kan beboeten. Als je op plekken gaat staan waar te hard rijden meteen gevaar oplevert, dan zullen de meeste mensen (ook ik dus) zich gewoon aan de snelheid houden.

Het gaat waarschijnlijk puur om geld.
Geef eens een cijfermatige onderbouwing (met bronnen) waaruit blijkt dat de controles vooral gedaan worden op plekken waar nooit wat gebeurt. Verder zijn snelheidscontroles niet alleen voor gevaarlijke situaties maar ook om geluids- en uitstootoverlast in bepaalde gebieden te beperken. Als een snelweg dicht langs een woonwijk ligt is het niet zo gek om daar snelheid te willen beperken. Dat doen ze zelfs in Duitsland. Sterker nog: ze hebben daar kunst tot in de puntjes verfijnd. Bij ieder dorp gaat de maximum snelheid omlaag om geluid en uitstoot te beperken daar waar mensen wonen. Bijkomend voordeel daar is dat Duitsers niet zo kinderachtig zijn als veel Nederlanders en ook gewoon langzamer gaan rijden.

juliomariner
Berichten: 4878
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vergeet ook niet te vermelden dat dit daar dus gewoon werkt ondanks dat de boetes een heel stuk lager liggen. Het telkens weer verhogen van de boetes in Nederland is dus vrij onwerkzaam.
Als veelpleger heb je in Duitsland wel een probleem door het punten systeem. Als je teveel punten hebt mag je het rijbewijs (tijdelijk) inleven. " Ich habe Punkte in Flensburg" is een veel gehoorde term tijdens duitse verjaardagen. (in Flensburg is de organisatie die de punten bijhoud gevestigd.)

Nijogeth
Berichten: 10070
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
08 mei 2024 11:51
Geef eens een cijfermatige onderbouwing (met bronnen) waaruit blijkt dat de controles vooral gedaan worden op plekken waar nooit wat gebeurt.
Nee, ik heb geen tijd om uit te zoeken waar en hoevaak hier in de regio in de afgelopen jaren geflitst is. Wat ik wel weet is dat ik bij het gros van de meldingen denk 'dit is toch geen onveilige plek, hier kun je prima wat harder rijden'. Zo staan ze hier regelmatig op een kaarsrechte 80-weg, waar de fietspaden apart liggen en geen oversteekplekken zijn. En ze staan er niet in de spits, maar altijd als het wat rustiger is.

Bezorgdeburger
Berichten: 634
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Voor wie het interesseert. Een reportage in de Volkskrant over de gevolgen van gaswinning in Texas. Het gas dat voornamelijk in Europa wordt gebruikt. Er wordt goed verdiend daaraan maar heeft wel een prijs.

De luchtverontreiniging en watervervuiling leidt tot veel meer ziektes bij de bewoners die het dichtst bij de fabrieken wonen. Ook dieren waaronder vissen lijden onder de giftige omgeving.

Lijkt, zover ik dat kan beoordelen, op Tata Steel wat betreft gevolgen voor de gezondheid.

Artikel is alleen voor abonnees maar in archive te lezen voor iedereen:

https://archive.ph/2024.05.09-085357/ht ... ~v1067864/

Plaats reactie