LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugvordering woontoeslagen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Henri42 »

Het is toch een duidelijk verhaal.

Ten onrechte ontvangen en opgemaakt belastinggeld moet terug betaald worden aan de overheid, ondanks het feit de fiscus het beter had kunnen aanpakken.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Frankkk »

@Henri42: het gaat om de redelijkheid van de aanpak van de fiscus, die is hier in het geding. Het is niet redelijk om van mensen te verlangen dat ze geld NIET uitgeven waarvan ze van de belastingtelefoon gehoord hebben dat het ze er WEL recht op hebben. Dat er eerst nog even sprake was van het heffen van rente was helemaal van de gekke, maar dat is gelukkig van de baan.

De politiek verantwoordelijke moet hier gewoon boete doen. Laat Joop Wijn gewoon op de nationale televisie verklaren dat de fouten hem verwijtbaar zijn en dat hij, uit eigen zak, de getroffenen kosteloos zal stellen :)

daronann
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 okt 2006 09:49

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door daronann »

bnijmeij
Geplaatst op 15 Feb 2007 09:14 door bnijmeij
--------------------------------------------------------------------------------

Ik verbaas me er echt over, dat zoveel mensen het billijken dat de belastingdienst de pas achteraf gebleken foutief toegekende toeslagen of de bewust ten onrechte toegekende toeslagen terugvordert. Als je fouten maakt, bewust of onbewust, moet je zelf de gevolgen daarvan dragen net als bij verkeersovertredingen om maar eens een simpel voorbeeld te noemen. Ook daar krijg je geen respijt als je achteraf toegeeft een verkeersfout te hebben gemaakt. Ik blijf dus echt bij mijn oorspronkelijke mening.


Blijf je vooral verbazen. Het lijkt mij toch echt dat de belastingdienst fouten maakt o.a. de zorgtoeslag niet stopzetten na herhaalde malen en op verschillende manieren te hebben verzocht om dit wel te doen. Bovendien heeft de belastingdienst in dit computertijdperk alle inkomensgegevens als je in loondienst bent, dus ze kunnen precies zien of je recht hebt op een toeslag of niet. Ik verbaas me niet meer over de onverschillige houding van overheidsdienaren ten opzichte van de gewone mens. Een uitspraak als: het staat in de wet dus moet het worden uitgevoerd geldt meestal alleen voor "de burger en niet voor de overheid.[quote][/quote]

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Fiore »

het is ook niet redelijk om van de belastingdienst te verwachten dat ze hun uitgebreide takenpakket probleemloos uitvoeren, tegelijkertijd met een vacaturestop en een reorganisatie
zoals al gezegd, kijk daar de politiek op aan, niet de belastingdienst

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Wat heeft het uitgebreide takenpakket van de belastingdienst ermee te maken dat de belastingtelefoon onjuiste voorlichting geeft die er vooral op gericht lijkt te zijn om bezwaar/klacht-schriften te voorkomen?

Laat ze dan de belastingtelefoonmedewerkers de opdracht geven om gewoon de waarheid te vertellen:
- de belastingdienst is niet in staat om het uitgebreide takenpakket uit te voeren
- er is een vacaturestop en een reorganisatie gaande, vandaar de chaos
- je moet bij de politiek verantwoordelijke, Joop Wijn, zijn
- geef de toeslagen liefst niet uit, in ieder geval totdat de toeslagen definitief zijn toegekend.

Maar ja, al deze punten zorgen uiteraard voor vele klachten en bezwaarschriften, dus geen van de punten zal genoemd worden.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Fiore »

ja hoor, en een medewerker van de postbank gaat toegeven dat hun hypotheek niet de goedkoopste is, en een medewerker van de ikea dat hun meubels eigenlijk op instorten staan

al zouden ze dat willen, dan nog zouden ze dat niet mogen zeggen

overal wordt op bespaard, dus ook op het personeel dat jouw telefoontje aanneemt.. dan kun je ook niet verwachten dat die overal van op de hoogte zijn

Als je het er niet mee eens bent, prima.. maar terugbetalen zul je toch

NRSL
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2007 13:42

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door NRSL »

Keurig en op de juiste wijze huur en zorgtoeslag aangevraagd met het daarvoor bestemde formulier via internet. Let wel, met de juiste gegevens!!! Blijkens deze gegevens recht op huur- EN zorgtoeslag!!! Per 1 januari 2006 werd dat ook netjes gestort. Er vanuitgaande dat het formulier daadwerkelijk de juiste gegevens vroeg, welke wij ook hebben ingevuld. Juni 2006 werd de huurtoeslag stopgezet en ontvingen wij een bericht om terugbetaling. Het vreemde is dat met diezelfde gegevens wij WEL recht op zorgtoeslag hebben, want die 15.-- per maand ontvangen wij nog steeds. Natuurlijk hebben wij bezwaar ingediend, schriftelijk en er ook diverse telefoontjes aan gewaagd. De belastingdienst hult zich in stil zwijgen. Nu (februari 2007) hebben wij nog steeds niets gehoord!!! Hoezo leuker kunnen we het niet maken?? Beter ook niet!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

als ik het niet dacht.. de mensen die tegen terugbetalen van de toeslagen zijn, blijken ook de mensen die onterecht (te veel) toeslag hebben ontvangen..
Had je iets anders verwacht dan? De mensen die de uitkeringen wel terecht krijgen, die hoor je niet. Mensen die onterecht geld krijgen, maken wel gebruik van dat geld en gaan dan achteraf klagen dat ze het niet geweten hebben enz. Geklets, er zijn zat manieren om het te weten en bij een voorlopige toekenning moet je altijd rekening houden met eventueel terugbetalen.

Iemand die stelt dat de belastingdienst zorgvuldiger had moeten werken heeft misschien wel gelijk, maar dat zou ook betekenen dat sommige mensen nog maanden zonder geld hadden gezeten. Is dat wat je wilde?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Niks geklets, als je van de belastingtelefoon te horen krijgt dat je het geld terecht hebt ontvangen, dan is het niet redelijk om van je te verwachten dat je op een andere manier onderzoekt of het rechtmatig is.

En het omdraaien door te suggereren dat je zou willen dat sommige mensen nog maanden zonder geld hadden gezeten als je het niet eens bent met de gang van zaken, is natuurlijk de wereld op zijn kop en zeer kwalijk te noemen.

Geklets dus; je mag gewoon opkomen voor je eigen rechten, zonder verantwoordelijk gehouden te hoeven worden voor wat anderen in dat geval zou worden aangedaan. De belastingdienst en de politiek zijn verantwoordelijk voor de gang van zaken, niet de individuele toeslagaanvrager.

hoekerddries
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2005 15:59

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door hoekerddries »

WAT EEN VERSTAND,NATUURLIJK MOET JE DAT TERUG BETALEN,MOEST IK OOK,MAAR DAT IS TOCH LOGISCH,DAT KOMT WAARSCHIJNLIJK DOOR HET VER NIEUWEN VAN HET BELASTINGSTELSEL,ALS JE ZELF IN EEN ZAAK TEVEEL BETAALD,MOET JE ZE HOREN.
BETER NADENKEN LIJKT MIJ OP ZIJN PLAATS.
IK NEEM CONTACT OP MET DE DES BETREFFENDE DIENST MET DE VRAAG IS DIT WEL GOED,ZOJA OKEE,EN ZO HOORT HET,MAAR NIET DIT IS VAN MIJ.EN LEKKER WEER TERUGSTORTEN,MAAR JA ALS JE HET AL HEB OPGEMAAKT,JA,DAN HEB JE EEN GROOT PROBLEEM.
EIGEN SCHULD:::::::::::::::::::::

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Niks geklets, als je van de belastingtelefoon te horen krijgt dat je het geld terecht hebt ontvangen, dan is het niet redelijk om van je te verwachten dat je op een andere manier onderzoekt of het rechtmatig is.
Dat is geen geklets, het is de harde waarheid. Het gaat om een voorlopige toekenning en dus moet je altijd rekening houden dat het ook weer (gedeeltelijk) teruggevorderd kan worden als het niet terecht is.

Dat jij alleen blindelings afgaat op de bewering van een callcentermiep waarvan je weet dat het vaak fout gaat, dat is niet de fout van de belastingdienst.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Henri42 »

Frankks,

Het is geen onzin. elk zinnig mens weet dat hij-zij teveel ontvangen hebben, terug betalen met rente is voor mij een duidelijke zaak.

Wijn heeft hier niets mee te maken, de man wordt directeur bij de ING bank a 435.000- op jaarbasis. Makkelijker kan hij het niet maken.

miep1
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2007 18:40

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door miep1 »

Mijn ouders houden er ook rekening mee dat ze alles moeten terugbetalen.
Maar als je al een jaar bezig bent met die DIENST, om HUN uit te leggen dat ze er geen recht op hebben. En als ze dan een acceptgiro ontvangen en keurig betalen. En dat de belastingdienst dit dan de volgende dag weer terugstort op hun rekening. Daar word je toch gek van.

Als het zo door gaat moeten ze 3000 euro terugbetalen. Dit is toch niet leuk meer

kitty 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2004 10:45

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door kitty 5 »

dat is ook zo maar de belasting maakt wel heel veel fouten, dat kan ik je zeggen ,je beld je suf voor het in orde te maken. en dan begrijpen ze het nog niet wie zijn schuld is het dan, :evil:

sunas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 okt 2005 19:33

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door sunas »

Dilbert29

[Quote]
Dat jij alleen blindelings afgaat op de bewering van een
callcentermiep waarvan je weet dat het vaak fout gaat, dat is niet de fout van de belastingdienst.



Hier ben ik het niet mee eens, ze zijn in dienst van de Belastingen, zij zijn de spreekbuis, zij moeten opgeleid zijn om de vragen te beantwoorden, dat zij geen kennis van zaken hebben en er dikwijls een slag naar slaan is wat anders, dat kan je de klant niet kwalijk nemen je mag er vanuit gaan dat ze weten wat ze zeggen, dat blijkt dus vaak niet het geval te zijn wat een gebrek aan opleiding van de belastingen is, dus neem ik het de belastingen wel kwalijk, want anders heeft het geen enkele zin om nog te bellen met ze als we van jouw reaktie uitgaan. Je mag verwachten dat je behoorlijk te woord gestaan wordt met kennis van zaken en je mag verwachten dat de mutaties worden doorgegeven cq verwerkt, zelfs via Internet werkt het niet, zit je te wachten op je toeslag is de mutatie via Internet zgn. niet ontvangen.
Wat een organisatie, mijn vertrouwen in de Belastingen is gezakt tot waardeloos. :twisted:

kitty 5
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2004 10:45

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door kitty 5 »

die zo met de belasting houden , zijn volgens mij mensen die geen huurtoeslag nodig hebben, of ze werken bij de belasting , anders kan ik niet begrijpen dat zo reageren :P

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Henri42 »

die zo met de belasting houden , zijn volgens mij mensen die geen huurtoeslag nodig hebben, of ze werken bij de belasting , anders kan ik niet begrijpen dat zo reageren ????


Dit is toch onzinnig, iedereen wist dat je teveel overgeschreven kreeg, Kitty jij moet je ouders helpen en bij de belasting een terug betaalregeling treffen.

Wij praten over GEMEENSCHAPSGELD, hiervoor dokken wij allemaal.HOPELIJK!!!!!!!!!!. :oops:

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door elynasedai »

Voor zover ik weet is de Belastingdienst wettelijk verplicht het geld terug te vorderen, of het nu hun eigen fout is of niet. Dat geldt in ieder geval voor het ZBO waar ik werk wel. En zolang de Belastingdienst ook rente betaalt over een nabetaling aan de klant, mogen ze in principe ook rente van de klant vragen (gelijk oversteken; hoewel ik persoonlijk wel blij ben dat de minster daar een stokje voor heeft gestoken, ook ik hoef dan minder terug te betalen).

Ook ik moet terugbetalen. Mijn partner had wisselende inkomsten en halverwege 2006 zaten we al aan de maximale inkomensgrens (met mijn hele jaarinkomen erbij dan, dat is wel vast). Netjes formulier ingevuld om de zorgtoeslag per 1-8-06 te laten stopzetten. Na meerdere telefoontjes nog steeds geen duidelijkheid. "De 8 weken zijn nog niet voorbij", "Het is nog in behandeling", "u krijgt vast binnenkort bericht" en dat soort smoesjes. Ik was toch aardig zeker dat ik geen recht (meer) had (info zat te verkrijgen!) Daarom elke maand het geld maar braaf opzij gezet (ik ben blij dat ik dat kon). Na een telefoontje in december bleek ineens dat het formulier verkeerd ingevuld was, en dat het niet verder in behandeling genomen was. Wat een licht zeg, die medewerker!! De eerste van de zovelen die het snapte!! 1-8-06 is blijkbaar een foute datum, stopzetten kon volgens deze meneer alleen per 1 januari. Dit stond niet op het formulier vermeld!! Er zou een nieuw formulier worden gestuurd. Na 4 weken hadden we die eindelijk. Ondertussen een vette klacht ingediend, waar ik tot nu toe (ruim 2 maand later) nog steeds niets van gehoord heb. Niet eens een ontvangstbevestiging. Wel kreeg ik in januari eerst een nieuwe toekenning voor 2007, met een hoger bedrag (*zucht*) en een brief met de volgende tekst: "wij hebben de zorgtoeslag stopgezet vanaf de door u opgegeven datum" en wat juridische alinea's. Per welke datum???
Daarna een verzoek 225 euro terug te betalen met verwijzing naar een beschikking (die door mij nooit is ontvangen). Uiteindelijk blijkt dit de teveelontvangen zorgtoeslag van het laatste halfjaar van 2006 te zijn (conform het 1e door mij ingestuurde fomulier, wat ze niet in behandeling hadden genomen!!).
En oh ja, de definitieve "aanslag" komt voor 1 april...

Het ergste vind ik dan toch wel dat ik gigantisch veel moeite heb moeten doen om "mijn" uitbetaling te stoppen, terwijl de Belastingdienst ten onrechte bij een aantal mensen (die recht hadden én het geld nodig hadden) de betaling gestopt had.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: terugvordering woontoeslagen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De staat van dienst der belastingdienst gaat ten onder aan waardigheidsgebrek van de ambtenaar. Wie met de belastingdienst belt wordt netjes geholpen door de computer en de ambtenaar is nergens meer. De staat van dienst gaat eveneens ten gronde aan de fouten welke met name de laatste jaren worden gemaakt. Ik ken mensen met een uitkering die tot nog toe keurig netjes onder het verstrekken van huurtoeslag hun huren betaald tot dat de belastingdienst met een totale terugvordering kwam. Ze moeten nu verhuizen naar de openbare straat en de ten onrechte toegekende huurtoeslag terugbetalen.
Een fiasco in belasting zaken, ik meg het lijden dat ze eindelijk eens op hun smoel gaan. Naar die centen kunnen ze letterlijk fluiten.

Gesloten