LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EU-burgers mogen informatie laten verwijderen

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

EU-burgers mogen informatie laten verwijderen

Ongelezen bericht door trebelski »

Er is een oplossing in de maak voor EU-burgers die vinden dat zaken op het internet daar niet thuis horen.

http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/ar ... eren.dhtml
Bron=AD.nl
Europese burgers krijgen het recht om persoonlijke informatie van het internet te laten verwijderen. Dat wil Europees Commissaris Viviane Reding (Grondrechten).
Zij presenteerde vandaag haar plannen om de persoonsgegevens van burgers beter te beschermen. Internetgebruikers kunnen voortaan bijvoorbeeld uitdagende foto's op een socialenetwerksite laten weghalen. Reding spreekt over het 'recht om te worden vergeten.'

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: EU-burgers mogen informatie laten verwijderen

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Mooi idee, alleen 1 probleem: eenmaal op internet, kun je info/foto's daar eigenlijk nooit meer afkrijgen....

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: EU-burgers mogen informatie laten verwijderen

Ongelezen bericht door BBCS »

De wetsbedenkers in Europa mogen wel eerst een cursus internet gaan volgen om te leren hoe internet precies werkt, voordat men regeltjes gaat verzinnen.
Reding spreekt over het 'recht om te worden vergeten.' Persoonlijke gegevens zijn van de persoon, stelt de commissaris. Alleen bij een gegronde reden om ze te bewaren, zouden ze niet mogen worden verwijderd.
Als men een forum volplempt met persoonlijke meningen en later die berichten wil verwijderen, zal de beheerder van het forum een dergelijk verzoek niet honoreren.

Men spreekt wel over 'recht om te worden vergeten', maar men vergeet wel even dat de plaatser ook zelf verantwoordelijkheden heeft.
Er zijn genoeg mensen die in een dronken bui een naaktfoto van zichzelf op internet plaatsen en later lopen te mekkeren dat hun foto niet te verwijderen is. Om maar iets op te noemen.

Internetgebruikers kunnen voortaan bijvoorbeeld uitdagende foto's op een socialenetwerksite laten wissen.
Dat vind ik dus echt veel te ver gaan.
Hele volksstammen zetten op die sociale netwerken hun hele hebben en houwe, om vervolgens achteraf te mekkeren dat hun privé is aangetast. Ze doen het echt toch helemaal zelf.

Ik ben een voorstander voorlichting te geven VOORDAT men zaken op internet plaatst, in plaats van ACHTERAF, zoals de EU weer met hun achterlijke regels doen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: EU-burgers mogen informatie laten verwijderen

Ongelezen bericht door ciske »

Dat vind ik dus echt veel te ver gaan.
Hele volksstammen zetten op die sociale netwerken hun hele hebben en houwe, om vervolgens achteraf te mekkeren dat hun privé is aangetast. Ze doen het echt toch helemaal zelf
waarom gaat dat te ver? misschien een waarschuwing voor later?

Hele hebben en houwen zal ik nooit op internet of forums pleuren op dat gebied ben ik het met je eens.

mensen die facebook en al die andere zooi opzoeken weten nou eenmaal dat het gejat ken worden.

trouwens voor ieder mens is het zeker dat je zelfs na je dood nog op internet aanwezig bent :mrgreen:

Gesloten