Nieuw aanbod van Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door alfatrion »

Aan de andere kant, als ik dit lees, dan zouden we nu wel eens op het laagste punt kunnen zijn:
https://nos.nl/artikel/2479109-gasprijs ... er-duurder

ZeerPrivé
Berichten: 5553
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
16 jun 2023 06:43
Vanmorgen op het nieuws gelezen dat de gasprijzen weer stijgen; ook wordt verteld wat de redenen zijn. Wat is wijsheid? Ik weet het niet. Een advies zal ik dus absoluut niet geven. Maar de huidige bedragen liggen onder het prijsplafond, dus gekozen voor een grotere aanbieder die een contract voor drie jaar vast aanbiedt. Het was de enige trouwens. De enige andere die op dit moment een langlopend contract aanbiedt biedt het voor twee jaar aan. De goedkoopste contracten zijn die van 6 maanden of met een variabel tarief. Maar met die van 6 maanden zit je precies in de winter als het afloopt, en er veel vraag naar gas is. Voor mezelf vindt ik dat geen optie.

Was het een goede keuze? Of had ik achteraf goedkoper uit kunnen zijn? Dat weet ik pas over drie jaar. Maar een ding is wel zeker: de komende drie jaar staat het bedrag vast. Die zekerheid is ook wel wat waard denk ik. En dat tegen niet eens zo'n heel ongunstig tarief, vergeleken met de tijd voor 'Oekraïne'. Ongeveer anderhalf keer zoveel als toen.
Mag ik weten bij welke leverancier je een overeenkomst hebt afgesloten en wat de m3 prijs daar is? Ik vraag dit voor een vriend....uhh, zoon.

witte angora
Berichten: 30921
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact, Alfa. Juist dit artikel liet mij besluiten per direct een contract voor drie jaar af te sluiten. Nu nog afwachten wat er gaat gebeuren. Er is een aanbod gedaan, dat aanbod heb ik aanvaard, dus de energieleverancier zou er niet zomaar onderuit kunnen - maar er blijkt een addertje onder het gras te zitten. In de algemene voorwaarden, en ik denk dat die voor meer energieboeren gelden, staat in artikel 19.3 dat ze tarieven zomaar zouden mogen wijzigen.

Oftewel: het kan alle kanten op. Ofwel wordt het aanbod ingetrokken (en dan is er een probleem omdat het al aanvaard is) ofwel wordt het contract getekend, en worden de prijzen alsnog verhoogd - en in dat geval is er m.i. sprake van een misleidende handlespraktijk. Immers, er wordt geadverteerd met 'drie jaar vast', wat het blijkens de algemene voorwaarden dus helemaal niet is, althans niet hoeft te zijn.

Het bedrijf is Eneco, en net zie ik dat ze met dezelfde prijzen op gaslicht.com zelfs 'adverteren'. Volgens mij, maar ben daar niet zeker van, was dat vanmorgen niet zo. Gas is 1.308 m3, elektra 0,3818 en 0,3412.
Laatst gewijzigd door witte angora op 16 jun 2023 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5553
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@WA: dank. Edit: op Gaslicht.com bieden ze een 1-jarig contract aan, een 3-jarig contract zie ik niet staan.

Gevonden. Wel hoog bedrag voor vaste leveringskosten.
Hollandse Wind&Zon en Aardgas 3 jaar vast
Stroom
€ 0,3484 /kWh
0-10000 kWh

Gas
€ 1,3083 /m3
0-5000 m3

Vaste leveringskosten
€ 11,98 per maand

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
16 jun 2023 10:57
Er is een aanbod gedaan, dat aanbod heb ik aanvaard, dus de energieleverancier zou er niet zomaar onderuit kunnen - maar er blijkt een addertje onder het gras te zitten. In de algemene voorwaarden, en ik denk dat die voor meer energieboeren gelden, staat in artikel 19.3 dat ze tarieven zomaar zouden mogen wijzigen.
Dat geldt enkel voor wijzigingen in belastingen etc, niet voor de overeengekomen prijzen per kWh en kuub.

witte angora
Berichten: 30921
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik las dat het ook kan gelden voor tarieven.

witte angora
Berichten: 30921
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
16 jun 2023 11:00
Gevonden. Wel hoog bedrag voor vaste leveringskosten.

Vaste leveringskosten
€ 11,98 per maand
Even gauw gekeken, maar de anderen zijn nog duurder.

ZeerPrivé
Berichten: 5553
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
16 jun 2023 12:03
ZeerPrivé schreef:
16 jun 2023 11:00
Gevonden. Wel hoog bedrag voor vaste leveringskosten.

Vaste leveringskosten
€ 11,98 per maand
Even gauw gekeken, maar de anderen zijn nog duurder.
Zo, dat zijn dan fikse kosten, relatief gezien dan.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door DvdVK »

alfatrion schreef:
16 jun 2023 10:17
DvdVK schreef:
16 jun 2023 06:56
Bedenk dat de gasprijzen wel weer stijgende zijn.
Dat is dus onjuist. Hoewel de gasprijs op de beurs stijgende is, is de gasprijs van de energiebedrijven nog steeds dalende.

https://www.easyswitch.nl/energieprijzen/
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs
Op Independer lees ik:
“Na een maandenlange periode waarin de gasprijzen daalden, zien we de laatste twee weken dat gas weer duurder wordt. Op 1 juni stond de inkoopprijs nog op 23 euro per megawattuur (MWh), maar gisteren schommelde de inkoopprijs voor de leveranciers tussen de 40 en 50 euro per MWh”.

Met de gasprijs kan het dus alle kanten op gaan.
Het is daardoor moeilijk te voorspellen wat er de komende periode gebeurt.
Besef dat de daling van de energieprijzen zo om kan slaan naar een stijging.

NeoDutchio
Berichten: 12354
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Net op het nieuws dat door de stijgende vraag in China de prijzen weer aan het stijgen zijn. Het advies is vastleggen. In hoeverre dat advies nuttig is hangt af van wat je nu betaald, verbruikt, denkt te gaan verbruiken en of je voor zekerheid gaat of een gokje wilt nemen.

witte angora
Berichten: 30921
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
16 jun 2023 12:59
Het advies is vastleggen.
Waar lees je dat? Ik heb alleen gelezen dat de markt erg veranderlijk is. Zelf denk ik dat ik met het huidige contract gemiddeld genomen de komende drie jaar goedkoper uit kan zijn dan als ik nog een tijd had gewacht. Maar zeker weten doet niemand dat, dus een advies is niet te geven. Wat ik belangrijker vindt is dat ik in principe de komende drie jaar weet waar ik aan toe ben. En dat vind ik wel zo prettig.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door DvdVK »

witte angora schreef:
16 jun 2023 13:46
NeoDutchio schreef:
16 jun 2023 12:59
Het advies is vastleggen.
Waar lees je dat? Ik heb alleen gelezen dat de markt erg veranderlijk is. Zelf denk ik dat ik met het huidige contract gemiddeld genomen de komende drie jaar goedkoper uit kan zijn dan als ik nog een tijd had gewacht. Maar zeker weten doet niemand dat, dus een advies is niet te geven. Wat ik belangrijker vindt is dat ik in principe de komende drie jaar weet waar ik aan toe ben. En dat vind ik wel zo prettig.
Ik hoorde ook vandaag op het journaal van NPO "advies is vastleggen".
Eenieder voor zich maakt zelf de keuze, voorzover hij of zij die heeft.
Bij stadswarmte o.i.d. valt niets te kiezen.

NeoDutchio
Berichten: 12354
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
16 jun 2023 13:46
NeoDutchio schreef:
16 jun 2023 12:59
Het advies is vastleggen.
Waar lees je dat? Ik heb alleen gelezen dat de markt erg veranderlijk is. Zelf denk ik dat ik met het huidige contract gemiddeld genomen de komende drie jaar goedkoper uit kan zijn dan als ik nog een tijd had gewacht. Maar zeker weten doet niemand dat, dus een advies is niet te geven. Wat ik belangrijker vindt is dat ik in principe de komende drie jaar weet waar ik aan toe ben. En dat vind ik wel zo prettig.
Dat was inderdaad vandaag op het nieuws.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nieuw aanbod van Essent

Ongelezen bericht door alfatrion »

DvdVK schreef:
16 jun 2023 12:37
Besef dat de daling van de energieprijzen zo om kan slaan naar een stijging.
Dat is een kwestie van in de gaten houden.

Plaats reactie