Essent rekent een extra maand na overstap

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
06 dec 2023 23:07
16again schreef:
06 dec 2023 20:38
Ik zie de vanzelfsprekendheid, waarom dit onjuist is niet.
De eindafrekening heet niet voor niets eindafrekening.
Al is dat wel gebaseerd op betaald hebben van eerdere termijnen, zonder storneren.
Je zegt dat je het niet ziet, en tegelijk zeg je zelf met je laatste zin al waarom het onjuist is. Het is gewoon nonsens, zowel praktisch als juridisch.
Je roept alleen nonsens, zonder ook maar iets te zeggen.
Dan hou ik me voorlopig maar vast aan wat hier wel staat:
https://www.gaslicht.com/energienota/ei ... everancier

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 dec 2023 07:34
Moneyman schreef:
06 dec 2023 23:07
16again schreef:
06 dec 2023 20:38
Ik zie de vanzelfsprekendheid, waarom dit onjuist is niet.
De eindafrekening heet niet voor niets eindafrekening.
Al is dat wel gebaseerd op betaald hebben van eerdere termijnen, zonder storneren.
Je zegt dat je het niet ziet, en tegelijk zeg je zelf met je laatste zin al waarom het onjuist is. Het is gewoon nonsens, zowel praktisch als juridisch.
Je roept alleen nonsens, zonder ook maar iets te zeggen.
Dan hou ik me voorlopig maar vast aan wat hier wel staat:
https://www.gaslicht.com/energienota/ei ... everancier
Alweer: dan lees je niet. Er is al heel duidelijk aangegeven waarom het nonsens is.

En als je het artikel waar je naar linkt zou lezen, zou je zien dat dat daar ook gewoon letterlijk uit blijkt.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door 16again »

...en er staat dus niet dat je nog maandtermijnen over periode NA de eindafrekening/eind datum moet voldoen. En daar gaat het hier over.

Een Wiskunde Student
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Een eindafrekening is een eindafrekening het woord zegt het al, als je die hebt betaald ben je er vanaf.

Als er op de eindafrekening staat dat er nog een incasso komt en het bedrag is ook in de eindafrekening als een te verwachten betaling vermeldt, zou het geen verassing zijn, maar dat is hier heel duidelijk niet het geval.

Als het energiebedrijf later tot de conclusie komt dat ze een fout hebben gemaakt in hun eindafrekening, begint het met een excuus brief waarin ze hun fout toelichten en om betaling verzoeken en begint het niet met een onverwachte incasso.

Natuurlijk als er betalingen zijn gestorneerd zijn, wordt het anders, daarom schrijf ik ook dat factuur van de eindafrekening wel voldaan moet zijn, en dat geldt inderdaad ook voor alle eerdere voorschotten.

Kortom allemaal erg gezochte antwoorden en spijkers op laag water zoeken.. De openings-poster hoeft zich (als zijn verhaal gewoon klopt) nergens zorgen om te maken.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een Wiskunde Student schreef:
07 dec 2023 16:05
Als er op de eindafrekening staat dat er nog een incasso komt en het bedrag is ook in de eindafrekening als een te verwachten betaling vermeldt, zou het geen verassing zijn, maar dat is hier heel duidelijk niet het geval.
Dat weet je niet. TS heeft zich niet uitgelaten over de vraag of dit voorschotbedrag is opgenomen op de eindafrekening.
Een Wiskunde Student schreef:
07 dec 2023 16:05
Als het energiebedrijf later tot de conclusie komt dat ze een fout hebben gemaakt in hun eindafrekening, begint het met een excuus brief waarin ze hun fout toelichten en om betaling verzoeken en begint het niet met een onverwachte incasso.
Kort om: je weet ook wel dat "als je die hebt betaald ben je er vanaf." onjuist is.
Een Wiskunde Student schreef:
07 dec 2023 16:05
Kortom allemaal erg gezochte antwoorden en spijkers op laag water zoeken.. De openings-poster hoeft zich (als zijn verhaal gewoon klopt) nergens zorgen om te maken.
Die spijkers op laag water maken wel dat mogelijk succesvol gevorderd kan worden:
- hoofdsom: € 56,-
- buitengerechtekosten: € 40,-
- betekening dagvaarding: € 106,73
- bevraging kvk: € 2,60
- griffierecht: € 128,-
- gemachtigde salaris: € 117,-
- betekening vonnis: € 116,20
- nog een keer bevraging kvk: € 2,60
---------------------------------------------------- +
Totaal: € 569,13

Ivo.w
Berichten: 1762
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
07 dec 2023 11:21
...en er staat dus niet dat je nog maandtermijnen over periode NA de eindafrekening/eind datum moet voldoen. En daar gaat het hier over.
Er mogen voor de dagen na de contractperiode geen kosten meer in rekening gebracht worden.

Dat betekent echter niet dat er na de einddatum van het contract geen kosten meer in rekening gebracht mogen worden. Alle kosten die tijdens de contractperiode gemaakt zijn mogen uiteraard gewoon afgerekend worden. En als de eindafrekening uitgaat van betaalde voorschotbedragen tot en met december het in december afgeboekte bedrag van €56,- als credit op de jaarrekening vermeld staat, dan is de incasso gewoon een verschuldigde betaling die volgt uit het beëindigde energiecontract.

J. Deltoer
Berichten: 3134
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer een toekomstige termijn terecht dan wel onterecht na de eindafrekening in rekening gebracht is en deze betreffende termijn in mindering is gebracht op die eindafrekening dient deze betaalt te worden. Elektriciteit en gas ná deze afrekening is ivm swicht naar een andere leverancier niet meer verschuldigd net zo min als dat TS die manden zou moeten betalen wat de vreemde incassoman beweert.

nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

Dank allemaal voor de reacties. Al kwam er niet echt één duidelijk antwoord naar voren. 😅

Een update van mij, ik heb net betalingsherinnering mail van Essent ontvangen. Of ik binnen 14 dagen alsnog dat bedrag wil overmaken anders gaan ze incassokosten rekenen. Daarom heb ik nogmaals Essent gebeld, en kreeg toen een man aan de lijn die het ook belachelijk vond en toch nog eens alles na is gelopen. En tot dezelfde conclusie kwam: dit klopt niet.

Hij gaf aan dat hij dit zou gaan regelen en ik volledig in m'n gelijk stond. Dus ik ben erg benieuwd.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
07 dec 2023 16:05
Een eindafrekening is een eindafrekening het woord zegt het al, als je die hebt betaald ben je er vanaf.
Je gebruikt veel woorden om niet toe te hoeven geven dat je te kort door de bocht was. Feit is: ja, na betaling van die eindafrekening ben je dáár inderdaad vanaf - maar niet van je contractuele verplichtingen. En die kunnen prima (om een heleboel verschillende redenen) tot een betalingsverplichting leiden.
Een Wiskunde Student schreef:
07 dec 2023 16:05
Kortom allemaal erg gezochte antwoorden en spijkers op laag water zoeken..
Onzin natuurlijk. Het is gewoon een terechte correctie van jouw onjuiste statement.
Een Wiskunde Student schreef:
07 dec 2023 16:05
De openings-poster hoeft zich (als zijn verhaal gewoon klopt) nergens zorgen om te maken.
Een conclusie die nog steeds op niets gebaseerd is, want je kent de feiten die tot die conclusie kunnen leiden niet. Wederom te kort door de bocht dus.
nejrak schreef:
08 dec 2023 11:41
Hij gaf aan dat hij dit zou gaan regelen en ik volledig in m'n gelijk stond. Dus ik ben erg benieuwd.
Zou mooi zijn, ben benieuwd. Vooral naar wat nu uiteindelijk de feitelijke situatie was en is.

HandigeHarrie
Berichten: 1398
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

nejrak schreef:
08 dec 2023 11:41
Dank allemaal voor de reacties. Al kwam er niet echt één duidelijk antwoord naar voren. 😅

Een update van mij, ik heb net betalingsherinnering mail van Essent ontvangen. Of ik binnen 14 dagen alsnog dat bedrag wil overmaken anders gaan ze incassokosten rekenen. Daarom heb ik nogmaals Essent gebeld, en kreeg toen een man aan de lijn die het ook belachelijk vond en toch nog eens alles na is gelopen. En tot dezelfde conclusie kwam: dit klopt niet.

Hij gaf aan dat hij dit zou gaan regelen en ik volledig in m'n gelijk stond. Dus ik ben erg benieuwd.
Logisch dat er niet één duidelijk antwoord kwam, want de vraag of het voorschotbedrag van december in mindering gebracht is op de eindafrekening, is niet beantwoord.
Het zou wel netjes zijn als de energieleverancier bij de eindafrekening vermeld dat de iniing van het termijnbedrag door de verwerkingstijd niet tijdig kan worden stopgezet en dat daarom op deze afrekening het bedrag van december - dat nog afgeschreven zal wroden - in mindering gebracht wordt.
Dat zou ook heel veel tekst op dit forum schelen :wink:

nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

@HandigeHarrie Nee het termijnbedrag van december was niet al in mindering gebracht is op mijn eindafrekening. Dit was een eindafrekening tot 30 november 2023. Staat niets over december of nog door mij te betalen bedragen in dat hele document. Ik zou juist nog geld van hun moeten krijgen.

Aangezien de dame van Essent dinsdag zelf aangaf dat ze inderdaad na afloop van een contract een extra maand in rekening brengen. Is dit blijkbaar gewoon hun modus operandi: extra kosten in rekening brengen en het maar aan de klant overlaten of hij hierover in bezwaar gaat. Anders is het voor hun mooi gratis geld.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

nejrak schreef:
08 dec 2023 16:00
Aangezien de dame van Essent dinsdag zelf aangaf dat ze inderdaad na afloop van een contract een extra maand in rekening brengen. Is dit blijkbaar gewoon hun modus operandi: extra kosten in rekening brengen en het maar aan de klant overlaten of hij hierover in bezwaar gaat. Anders is het voor hun mooi gratis geld.
Noem me gerust naïef, maar ik heb er grote moeite mee om te geloven dat dit het idee/ de werkwijze is.

Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nejrak

Het kan haast niet kloppen wat u zegt, maar ik ben benieuwd naar de uitkomst.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Ik heb dit gevolgd en ben ook erg benieuwd.
Mijn eerste ingeving was: tot wanneer liep uw contract? U krijgt eind november de eindafrekening, dat kan dus nooit de eindafrekening zijn tot 1 december. Is het misschien zo dat uw jaarcontract liep t/m 31 oktober en dat de eindafrekening dus is t/m 31 oktober? En dat die 56 euro nog betaald moeten worden over de maand november?
U geeft aan dat dit het bedrag is over december, dat geeft Essent aan. Maar zit hier dan misschien de fout: zoals ik hier in een reactie heb gelezen, schrijft essent het maandbedrag aan het eind van de maand af. Dus het bedrag over december zou dan pas eind december afgeschreven moeten worden.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
08 dec 2023 13:45
Het zou wel netjes zijn als de energieleverancier bij de eindafrekening vermeld dat de iniing van het termijnbedrag door de verwerkingstijd niet tijdig kan worden stopgezet en dat daarom op deze afrekening het bedrag van december - dat nog afgeschreven zal wroden - in mindering gebracht wordt.
niet tijdig? Er geldt een opzegtermijn van 30 dagen, dat lijkt me tijd genoeg.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Upload hier eens je eindafrekening (met weg stiften van persoonlijke gegevens). Veel mensen snappen de eindafrekening niet.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat laaste is niet zo vreemd. De afrekening is vaak zo opgesteld dat deze onbegrijpbaar is.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Mee eens

nejrak
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 dec 2023 12:11

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door nejrak »

Even voor de duidelijkheid: Mijn contract liep t/m 30 november 2023. Ik heb mijn eindrekening op 4 december ontvangen.
En op 5 december schreef Essent alsnog het termijnbedrag van december van mijn rekening af.

Zag hierboven meermaals mensen zeggen dat Essent het maandbedrag aan het eind van de maand afschrijft. Maar dat is niet altijd zo. Ik kon zelf bepalen wanneer mijn termijnbedrag werd afgeschreven en had dit ingesteld op begin van de maand. En in mijn betalingsoverzicht staat echt heel duidelijk dat deze afschrijving voor de maand december was.

Zou niet weten hoe ik hier mijn eindafrekening moet uploaden, kan dat überhaupt, hier afbeeldingen uploaden?
Maar mijn in het kort:

Periode: 12 augustus 2023 t/m 30 november 2023
Totale kosten € 131,56
In rekening gebrachte termijnbedragen - € 150,00
Je krijgt terug € 18,44
Bedragen zijn incl. btw
Laatst gewijzigd door nejrak op 09 dec 2023 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Essent rekent een extra maand na overstap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is de specificatie van die "in rekening gebrachte termijnbedragen" van € 150,00? Die € 150,00 kan ik overigens niet matchen met je termijnbedrag, want dat bedraagt € 56,00.

Onder het veld waarin je je post typt, zit een knop "bijlagen". Daarmee kan je uploaden.

Plaats reactie