LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contract vernietigen

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
gast_58

contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

ilse,

Je zult vast meer pijlen op je boog hebben. als alleen de eegalease bewijslast. bv je inkomsten situatie tentijde van afsluiten. je beleggnings doelstelling etc etc etc etc. maw zorgplicht en nog meer van dat soort zaken
Bovenstaande tekst kreeg ik van de week van MM als antwoord op mijn vraag hoe je kunt bewijzen als partner van niets te hebben geweten. Op basis van ethische overwegingen (eerlijkheid, onder ede iets moeten verklaren) kwam MM met deze alternatieven. Dat roept nu echter wat vragen bij me op die ik met zoekwerk niet één, twee, drie beantwoord krijg.

Wat wordt precies bedoeld met zorgplicht? Is dat het feit dat je een gezin hebt en is dat ook het feit dat de partner niet heeft meegetekend? Wat heeft je beleggingsdoelstelling er mee te maken? W.b. die financiële situatie: het feit dat de partner, die niet meegetekend heeft kostwinner was ten tijde van aangaan van contract en degene die getekend heeft uitzendkracht, zou dat een basis kunnen zijn om te vernietigen? Hangt daar dan ook die termijn van drie jaar aan? Kun je op basis hiervan een contract vernietigen dat al afgelopen is?
Zie even door de bomen het bos niet meer en zou het heel erg op prijs stellen als iemand me hierover meer duidelijkheid kan geven.
Dank
Ilse

margreet_braat
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jul 2003 09:17

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door margreet_braat »

verwijderd
Laatst gewijzigd door margreet_braat op 28 mar 2004 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Margreet, hartstikke bedankt! Jouw zoekvermogen is wel wat groter dan het mijne, want kon er niets duidelijks over vinden.
Ik heb het idee inmiddels dat ik zaken separaat zie, die waarschijnlijk als totaal de motivatie voor vernietiging zijn.
Groetjes
en ook succes
Ilse

Bernard-L
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2004 17:26

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door Bernard-L »

W.b. die financiële situatie: het feit dat de partner, die niet meegetekend heeft kostwinner was ten tijde van aangaan van contract en degene die getekend heeft uitzendkracht, zou dat een basis kunnen zijn om te vernietigen? Hangt daar dan ook die termijn van drie jaar aan? Kun je op basis hiervan een contract vernietigen dat al afgelopen is?
Dag Ilse,

De zorgplicht heeft met de financiële situatie te maken. Maar dat is van geval tot geval verschillend. Staat het inkomen in verhouding tot de lening!

Als je zelf niet hebt getekend, kun je Dexia een zogenaamde vernietigingsbrief sturen, maar die kun je beter door een advocaat laten opstellen. Ook dan zijn bepaalde artikelen van het BW van toepassing die dienen om partners tegen ongewilde contracten te beschermen.

Ook als je al betaald hebt, is de mogelijkheid aanwezig om je geld terug te krijgen.

Groetjes.

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

De zorgplicht heeft met de financiële situatie te maken. Maar dat is van geval tot geval verschillend. Staat het inkomen in verhouding tot de lening!
Hallo Bernard,

Betekent dat dan dat het inkomen van de partner die niet heeft meegetekend (kostwinner), NIET mag worden meegerekend? En geldt dan ook die termijn van drie jaar (na ontdekken)?

We zijn in contact met een advocaat, maar wil wel weten waar het allemaal over gaat en (weliswaar een beetje) goed beslagen ten ijs komen.

Groeten
Ilse

JOOST1
Berichten: 364
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:18

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door JOOST1 »

Een aantal zaken waar de banken zich aan te houden hebben
van de site www.Vermogensmonitor.nl


het tolereren van dekkingstekorten / het niet bewaken van de marginverplichting,

- het niet bewaken van de kredietlimiet,

- het tolereren van debetstanden waarvoor geen kredietafspraken zijn vastgelegd,

- het handelen buiten gemaakte afspraken (beheerovereenkomst),

- het onrechtmatig handelen in effecten zonder hiervoor gemachtigd te zijn,

- het verstrekken van leningen die de draagkracht van de cliënt te boven gaan,

- het niet solide en risicomijdend beheren van pensioen of spaargelden,

- het niet of onvoldoende waarschuwen (bewaken) van cliënten die grote risico's aangaan,

- het bevoorschotten van een effectenportefeuille ter dekking van verplichtingen zonder dit schriftelijk vast te leggen,

- het uitvoeren van een bestensorder die leidt tot een overschrijding van de bestedingsruimte dekkingstekort,

- provisiejagen churning en

- het verstrekken van onzorgvuldig en overmoedig beleggingsadvies.

Mischien heb je er wat aan


Joost

yvonne s
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2004 19:54

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door yvonne s »

Hallo,

Ik zit dus ook met dat probleem,blijft dus nog steeds de vraag van die
verjaring.

Groetjes yvonne s

Bernard-L
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2004 17:26

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door Bernard-L »

Hi ilse,

Als jij niet getekend hebt dan speelt de zorgplicht feitelijk geen enkele rol. Feitelijk ben je gewoon eegaleaser !! Er zijn nu 3-uitspraken van de rechtbanken dat WVD's onder huurkoop vallen. En deze contracten dus niet bestaan.

Omdat het bij jou om een oud contract gaat en je je niet bij EL kunt aansluiten, dien je zelf of je advocaat een vernietigingsbrief naar Dexia te sturen.

groetjes.

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Joost1
Dat werkt wel verhelderend, maar roept bij mij wederom de vraag op of het inkomen van de partner die NIET heeft meegetekend, meegerekend mag worden.

Verder lijkt het me duidelijk, dat n.a.v. de door jouw genoemde punten, nooit iemand zonder mede-ondertekening van partner, een dergelijke transactie aan mag gaan.

Je zou bijna denken dat je daar niet eens voor naar de rechter hoeft.
Groeten
Ilse

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Bernard,
dat dacht ik ook, tot ik de discussie die Albert, MM, anderen en ik deze week voerden over het onder ede verklaren dat je van niets wist, nog eens las.
Het is moeilijk om te bewijzen, daarom zoek ik ook naar andere ingangen. Immers, zal toch een reden tot vernietiging moeten aangeven, lijkt me!
Groetjes
Ilse

Bernard-L
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2004 17:26

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door Bernard-L »

Ilse,

Albert stelde het erg zwart/wit maar het kan een mogelijkheid zijn, dat je onder ede een verklaring moet afleggen. Er zijn altijd uitwijk mogelijkheden. Zoals: ik kwam er pas achter toen ik een lening wilde afsluiten.

Dat het spaarplan van Dexia achteraf een lening bleek kon ik niet weten, want ik wist niet dat mijn partner zo'n contract had afgesloten. Daarom moet je dit met een advocaat bespreken.


Dus als het huurkoop is, welke rechter zal jou dan een verklaring onder ede afnemen.

Dexia valt toch steeds meer door de mand met hun leugens. Dus hup naar de advocaat en meteen zo'n vernietigingsbrief de deur uitsturen.

Succes hè.

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Doe ik! Dank je wel! Waarschijnlijk duik ik, door mijn beperkte kennis over deze materie, te diep! Ga daardoor dingen door elkaar halen, waardoor vragen boven komen die waarschijnlijk helemaal niet relevant zijn. Hoop ik.
Ilse

Bernard-L
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2004 17:26

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door Bernard-L »

ja ilse dat zal het wel zijn. Maar dit zijn de feiten en de mogelijkheden voor je m.i.

Groetjes,

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Yvonne S,
het was ook o.a. jouw topic die me verder aan het denken zette en vragen opriep.
De laatste quote in jouw topic is de opening van deze. Hoop dat je, evenals ik, ook wat aan de antwoorden hebt.
Maar dat zal best.
Groeten
Ilse

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door Chris G »

Ilse,
Als je met GOOGLE zoekt op "zorgplicht banken" vindt je een heel scala van sites waarbij veel over zorgplicht wordt verteld.
Eén site heb ik er even uitgelicht omdat hier een artikel staat welke is geschreven door William Schonewille, de advocaat van de stichting Leaseverlies.

http://www.iex.nl/columns/columns_artik ... colid=6435

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Voorts wordt in het gewijzigde tweede lid van artikel 28 Nadere Regeling de actieve onderzoeksplicht in verband met de financiële ruimte benadrukt. Artikel 28 bepaalt uitdrukkelijk dat de effecteninstelling, alvorens over te gaan tot het uitvoeren van een transactie, moet controleren of de belegger over voldoende saldi beschikt
Chris,
Heb jij enig idee hoe je aan deze gegevens kunt komen? Alleen via Dexia of SS (in ons geval)? Daar zou dan bijvoorbeeld ook een salarisstrook van mij (partner die niet getekend heeft) in het dossier moeten zitten, wil Dexia aan haar plichten hebben voldaan. En ik heb niet het idee dat ze die hebben.
Kan op de site van BKR niet vinden of je ook kunt opvragen wie er naar je geinformeerd heeft bijvoorbeeld. Wél dat je je registraties kunt opvragen.
Groet
Ilse

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door Chris G »

Ilse,
Achter deze gegevens kan je komen, althans wat het BKR betreft door als volgt te handelen:
Stap naar je bank en vertel dat jij je gegevens wilt opvragen van je registratie bij het BKR. Zorg dat je een geldig identiteitsbewijs bij je hebt. Van de bank krijg je dan een formulier wat je in moet vullen met je naam, adres en woonplaats. Verder wordt het formulier door de bank ingevuld. De kosten van het opvragen zijn 4,50 euro. De bank stuurt dit formulier op met een copie van het identiteitsbewijs naar het BKR in Tiel en na ongeveer een week krijg je van het BKR je volledige registratie en de bedragen plus namen van verstrekkers van de lening, thuis gestuurd.

Wellicht is het interessant -indien je een WVD hebt- om te controleren of het volledige bedrag , dus van de drie pakketen die zijn aangekocht, ook daadwerkelijk zijn geregistreerd omdat dexia daar ook mee heeft gesjoemeld en veelal alleen de eerste aankoop heeft gemeld bij het BKR. Dan staat maar 1/3 van het bedrag geregistreerd.

Groet,
Chris

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Stap naar je bank en vertel dat jij je gegevens wilt opvragen van je registratie bij het BKR. Zorg dat je een geldig identiteitsbewijs bij je hebt. Van de bank krijg je dan een formulier wat je in moet vullen met je naam, adres en woonplaats. Verder wordt het formulier door de bank ingevuld. De kosten van het opvragen zijn 4,50 euro. De bank stuurt dit formulier op met een copie van het identiteitsbewijs naar het BKR in Tiel en na ongeveer een week krijg je van het BKR je volledige registratie en de bedragen plus namen van verstrekkers van de lening, thuis gestuurd.
\\

Chris, dat weet ik! Hebben we ook pas gedaan. Echter, en dat kan ik niet vinden, kun je ook opvragen wie er naar je geinformeerd hebben. Weet je dat toevallig? Staat nml niet op site BKR.

Groeten
Ilse

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door Chris G »

Ilse,
Als ik je goed begrijp wil jij de naam weten van de persoon die heeft geïnformeerd namens dexia. Als dat juist is vraag ik mij af wat de relevantie hiervan is om deze naam te weten. Gegevens die bij het BKR worden nagetrokken kunnen alleen maar opgevraagd worden door geauthoriseerde banken en die zijn daar verantwoordelijk voor en niet hun personeel.

Groet,
Chris

gast_58

Re: contract vernietigen

Ongelezen bericht door gast_58 »

Als mocht blijken (maar ja, waar haal je die gegevens) dat Dexia (SS) - niet zozeer de persoon, maar wel de rechtspersoon - geen salarisstroken heeft en niet geïnformeerd heeft bij BKR, dan hebben ze niet voldaan aan hun plicht. Dat bedoel ik. Maar realiseer me tevens dat je die gegevens nooit boven tafel zult krijgen.
In ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp
welterusten
Ilse

Gesloten