LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Chris G »

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 08-01-2004

Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenlease

Donderdag 8 januari, DEN HAAG - De Consumentenbond wil dat minister Zalm (Financiën) ingrijpt in het slepende conflict over de aandelenlease. De gedupeerde beleggers wachten volgens de bond al veel te lang op een antwoord van de commissie die moet beoordelen of er een oplossing mogelijk is in het conflict tussen hen en de banken. Daarnaast twijfelt de bond aan de onafhankelijkheid van de klachtencommissie DSI, die uitspraken moet doen die essentieel zijn voor het verdere verloop in de bemiddeling.


De aandelenleaseruzie draait om producten die voornamelijk in de jaren negentig zijn verkocht en waarbij met geleend geld werd belegd. Door het inzakken van de beurzen zaten klanten aan het einde van de looptijd met restschulden in plaats van met winsten. Duizenden mensen klaagden over de aandelenleaseconstructies bij het Dutch Securities Institute, het instituut dat is opgericht door de effectenbranche. De commissie-Oosting, die door Zalm werd ingesteld om te bemiddelen tussen boze beleggers en de banken, wil het oordeel van het DSI hebben voor ze verder gaat met haar werk. De uitspraken van het DSI moeten model staan voor overige vergelijkbare situaties van gedupeerde beleggers.
De commissie zou aanvankelijk half november aangeven of het zinvol zou zijn haar bemiddelingswerk voort te zetten. Door het ontbreken van de uitspraken werd het werk van de commissie vertraagd. Vervolgens werden de uitspraken eind december verwacht, maar nu, begin januari heeft het DSI nog niets van zich laten horen.
'Wij zijn daar gefrustreerd over', zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. 'Wij willen dat Zalm het DSI aanspoort of dat de commissie-Oosting verder gaat met het werk. Wij hadden gehoopt al vorig jaar resultaat te zien van Oosting, maar dat blijft steeds langer uit.'
De bond schrijft Zalm regelmatig 'verontruste telefoontjes' van leden te krijgen die willen weten of een oplossing via de commissie-Oosting haalbaar is. De bond trekt ook de onafhankelijkheid van het DSI in twijfel. Zij vraagt zich af of van het door de branche ingestelde klachteninstituut 'zeker bij het grootste probleem dat de branche ooit heeft gekend, voldoende afstand en onafhankelijkheid verwacht mag worden bij het formuleren van oplossingen voor dit collectieve probleem'.
Het DSI zegt dat de langverwachte uitspraken in de tien é vijftien voorbeeldzaken binnenkort worden bekendgemaakt. Algemeen directeur K. Oosterholt bestrijdt dat de klachtencommissie van het DSI niet onafhankelijk zou zijn. De uitspraken worden gedaan door juristen, rechters, effectendeskundigen en accountants, aldus Oosterholt.
De bekendste producten zijn die van Legiolease, onderdeel van Dexia Bank. Ruim 105.000 klanten van Dexia hebben zich verenigd in de stichtingen Leaseverlies en Eegalease.

Copyright © 2004 Eindhovens Dagblad - alle rechten voorbehouden

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Ja ruim 105000 klanten hebben ieder 45 euro betaald,ruim 4.725.000
euro in totaal.Heb je de website weleens gezien van deze stichtingen,
gewoon schandalig.Je kan er geen enkel nuttig stukje informatie
op vinden.Met dit geld hadden zij de waarheid al kunnen kopen bij
medewerkers van Dexia,AFM,Ministerie van Finan.en de DSI.Maar
wat doen ze ,helemaal **** all.Zij denken hoe langer we met deze
zaak bezig zijn hoemeer geld we kunnen declareren.Misschien krijgen
ze van de banken ook nogeens een zelfde bedrag om het maar zo
langzaam mogelijk aan te doen!

Hans A
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05 sep 2003 21:31

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Hans A »

De Eegalease zaak loopt bij de rechter en lijkt er goed voor te staan.
Mogelijk weten ze dit binnen kort tot een goed einde te brengen.
Hopelijk zijn met de Leaseverlies ook slim bezig.

Patrick
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 jul 2003 21:47

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Patrick »

Toch jammer dat het ook in dit bericht fout weer vermeld staat...

Er zijn geen tienduizenden boze beleggers, er is slechts een (1) belegger die tienduizenden klanten op snaakse wijze een veel te grote lening aansmeerde om daar vervolgens zelf mee te gaan beleggen.

Die klanten zijn dus geen beleggers, hoogstens "betalers van de rente op een lening waarmee belegd wordt". Nogal een fundamenteel verschil! Het zou mooi zijn als de media daar wat meer rekening mee zouden houden.

Groeten,

Patrick

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Hollander »

Die tienduizenden klanten zijn natuurlijk wel belegger, want ze hebben contracten getekend waarin de aankoop van aandelen geregeld was.

Wie wist trouwens NIET dat hij geld zou stoppen in drie verschillende aandelen? Dat is toch wel gecommuniceerd?

Wil je een proces tegen Legio winnen, dan moet je eerst eerlijk de feiten noemen. Als je al begint met een foute voorstelling van zaken, dan kom je niet ver. Zo bezien is Patrick een handlanger van Legio die hier een rookgordijn optrekt.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door croosjes »

hollander,hoeveel keer heb jij deze zin of zinnen al niet herhaald.Elke keer als je een uitleg hieropver krijgt ga je hier weer mee verder met een andere gedupeerde probeer je indruk te krijgen van de gedupeerde.

Geplaatst op 10 Jan 2004 17:29 door Hollander


--------------------------------------------------------------------------------

Die tienduizenden klanten zijn natuurlijk wel belegger, want ze hebben contracten getekend waarin de aankoop van aandelen geregeld was.

Wie wist trouwens NIET dat hij geld zou stoppen in drie verschillende aandelen? Dat is toch wel gecommuniceerd?

Wil je een proces tegen Legio winnen, dan moet je eerst eerlijk de feiten noemen. Als je al begint met een foute voorstelling van zaken, dan kom je niet ver. Zo bezien is Patrick een handlanger van Legio die hier een rookgordijn optrekt.

KIJK VOORUIT IN DE MEDEDELINGEN VAN VANDAAG EN MORGEN

vrgr.andre de croos

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Beleggers zijn / waren we natuurlijk niet!! Beleggers stappen uit fondsen als blijkt dat het bedrijf aan de rand van de afgrond staat (KPN nog niet zo lang geleden). Beleggers stappen uit fondsen als alle signalen op rood staan (Wolters Kluwer). Maar wij konden daar niet uit stappen, de strop rond onze nek werd steeds strakker aangetrokken door oplichters die ook onder de naam Dexia bekend zijn. Maar zoals we zo langzamerhand wel weten van andere oplichters die zo nu en dan ontmaskerd worden, is het lastig deze lui aan te pakken. Meestal blijven ze doorgaan met hun oplichtingspraktijken of duiken ze elders op om opnieuw toe te slaan.
Nee, als je denkt dat de Legio Lease slachtoffers beleggers zijn, dan snap je er volgens mij niks van!
Wat ik inmiddels van echte beleggers heb begrepen, had dit niets met beleggen te maken. Dit was wel de meest riskante vorm van met je spaargeld omgaan die er bestaat, maar dat is ons er niet bij verteld. Zeker niet dat er ook nog het risico aanwezig was dat er na afloop ook nog eens een nóg grotere som dan de inleg moest worden bijbetaald!!
Wie van ons zou er dan nog één contract hebben afgesloten? Niemand toch!

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Albert »

Bij deze mijn complimenten voor Chris G zet toch maar steeds actuele zaken op het forum. Bedankt Chris.

Albert.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Hollander »

Als je denkt dat de Legio-slachtoffer GEEN beleggers zijn dan snap je er nog niks van.

Albert
Berichten: 1164
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:45

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Albert »

Hollander wat zou ik jou graag een klapstuk met spek en bonen willen geven. Als ik dat eet word ik misselijk en ook altijd van jouw commentaar.

Albert.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Hollander »

Legio wordt ook misselijk van mijn commentaar, want ik roep mensen op goed na te denken, de feiten goed te beschrijven, en degelijk voorbereid de rechtszaal binnen te gaan. Daar wordt Legio misselijk van. Jij kennelijk ook.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Als ik het nu nog steeds niet snap, dan moet ik toch wel erg MISLEIDT zijn "Hollander", of moet ik zeggen "BELG"?

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door aert0001 »

Beste Albert,

ik begrijp je gevoelens heel goed, het is om gek van te worden, alles duurt en duurt, en ondertussen gaat dat rotzooitje maar verder, de zaken worden nog altijd met de dag onfrisser, nu blijkt dus weer dat onze vriend Bruneel al voor hij de boel hier eens wilde aanpakken ook al niet zo’n frisse jongen was, directie voorzitter van Artesia bank, beslag gelegd 20 miljoen, zware verdenkingen, waar hebben we hier toch mee te maken? Het belang van Dexia in Nederland is groter dan iedereen verwacht had, het is helemaal niet zo verwonderlijk dat de D.S.I. uitslag op zich laat wachtten, het is hun eigen belang wat hier speelt.

Onze strijd verhardt, het leger gedupeerden dat de strijd oppakt groeit, net als het begrip voor onze zaak, we zullen de druk op Dexia moeten verhogen, sterker en daadkrachtiger optreden, en dat kunnen we, als we de handen nog meer bijeen steken, we moeten onze kreten laten horen iedereen, deze oorlog kent hoogte en laagte punten, een ding wordt steeds duidelijker, we zijn bestolen door een professionele club, veel mensen laten zich intimideren en angst aanjagen, onnodig we gaan nog steeds vooruit, en soms zelfs met sprongen.

Waarom de beide stichtingen het weer af laten weten is mij ook een raadsel, maar ik weet wel dat de belangen op plaatsen zitten die wij nog niet eens vermoeden, het is zaak om deze allemaal te ontmaskeren, geen kans onbenut laten, steeds verder, steeds dieper we zullen er tegen vechten tot alles duidelijk en bewezen is, en niemand om de leugen heen kan.

Ik ga ervoor, ik geloof in onze rechtspositie, ons recht.


Groetjes Ton

B Suikerbuik
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 aug 2003 20:55

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door B Suikerbuik »

Prachtig stuk in de krant en weer ben ik blij met de journalist die onze zaak in het nieuws houdt.
Maar als ik het zo bekijk vind Gerrit Zam het wel prima zo, geen betogingen geen vervelende mensen die hem lastig vallen, geen parlementaire onderzoeken, en niemand die hem dreigt op de bekakte VVD-smoel te slaan.
Nederlanders zijn erg mak en vooral DOM want je word door een club oplichters voor 100.000de euro's lichter gemaakt en niemand doet er iets.
Ik begin er in te geloven dat je in Nederland beter dader dan slachtoffer kan zijn want niemand doet je iets.
De lome en slaperige houding van het "nederlandse GTST volkje" is voor oplichters een zegge, niemand doet er wat want Ludo Sanders lost het wel op of anders Martine Hafkamp wel, toch?
Ik heb de laatste tijd steeds meer de neiging om te geloven dat we hier inderdaad met DOMME en zichzelf niet respecterende mensen te maken hebben, we laten ons uitkleden en willen dat een ander het voor ons opknapt en wij blijven thuis wel wachten tot het geld weer door de brievenbus binnen valt.
FOUT!!!! JE MOET ZELF IETS GAAN DOEN EN DAT IS BETOGEN EN ONS LATEN ZIEN MET 600.000 GEDUPEERDEN, EN DAN GVD ALLEMAAL!!!
De rust en het onzichtbaar voorbij laten gaan van deze zaak is voor Dexia en Zalm een zege, maar als we eens een paar keer voor deze mensen gaan staan en onze woede eens laten blijken dan word het minder leuk.
En de consumentenbond moet haar grote mond houden want hun direkteur heeft meer dan een jaar geleden geroepen dat hij het niet pikt wat er met ons gebeurd en die hoor je nu al een hele poos niet meer, dus consumentenbond ga dan maar eens flink aan de bak.

We zouden bij Bruneel thuis voor de deur moeten gaan staan (waar dat ook mag zijn in Belgie) en bij Zalm voor zijn ministerie of thuis.
We moeten ons eens danig gaan roeren en onze stem gaam laten horen zo hard als we kunnen en ben je bang voor herkening dan zet je maar een masker op dat doen deze heren dagelijks en daar schamen ze zich ook niet voor

pallu
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 aug 2003 17:03

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door pallu »

voor de goede oprde

Geplaatst op 09 Jan 2004 21:41 door Karel


--------------------------------------------------------------------------------

Conflict over aandelenlease
‘Zalm moet beleggers steunen’

Door Miranda Megens


Donderdag 8 januari 2004 - DEN HAAG - De Consumentenbond wil dat minister Zalm (financiën) ingrijpt in het slepende conflict rond de aandelenlease. De gedupeerde beleggers wachten volgens de bond al veel te lang op duidelijkheid.


Dat duidelijke antwoord zou moeten komen van de commissie die moet beoordelen of er een oplossing mogelijk is in het conflict tussen hen en de banken. Ook twijfelt de bond aan de onafhankelijkheid van de klachtencommissie DSI, die uitspraken moet doen die essentieel zijn voor de verdere bemiddeling.

De aandelenleaseruzie draait om producten die vooral in de jaren negentig zijn verkocht en waarbij met geleend geld werd belegd.

Restschulden

Door het inzakken van de beurzen zaten klanten aan het einde van de looptijd met restschulden in plaats van met winsten. Duizenden klaagden over de aandelenleaseconstructies bij het Dutch Securities Institute, dat is opgericht door de effectenbranche.

De commissie Oosting, die door Zalm werd ingesteld om te bemiddelen tussen boze beleggers en de banken, wil het DSI-oordeel hebben voor ze verder gaat met haar werk. De DSI-uitspraken moeten model staan voor vergelijkbare situaties van gedupeerde beleggers. De commissie zou half november aangeven of het zinvol zou zijn haar bemiddelingswerk voort te zetten. Door het ontbreken van de uitspraken werd het werk van de commissie vertraagd. Nu, begin januari heeft het DSI nog niets van zich laten horen. „Wij zijn daar gefrustreerd over,“ stelt de Consumentenbond. „Wij willen dat Zalm het DSI aanspoort of dat de commissie Oosting verder gaat met het werk.“ De bond schrijft Zalm regelmatig ‘verontruste telefoontjes’ van leden te krijgen die willen weten of een oplossing via de commissie Oosting haalbaar is.

De bond vraagt zich tevens af of van het door de branche ingestelde klachteninstituut ‘zeker bij het grootste probleem dat de branche ooit heeft gekend, voldoende afstand en onafhankelijkheid verwacht mag worden bij het formuleren van oplossingen van dit probleem’.

Het DSI zegt dat de uitspraken in de circa vijftien voorbeeldzaken binnenkort bekend worden gemaakt. Algemeen directeur K. Oosterholt bestrijdt dat de klachtencommissie van het DSI niet onafhankelijk zou zijn. De uitspraken worden gedaan door juristen, rechters, effectendeskundigen en accountants, aldus Oosterholt. „De effectenbranche zelf heeft geen enkele invloed.“ De DSI-uitspraken zijn bindend. Klagers kunnen daarna niet naar een gewone rechter toe.

Bij de aandelenlease-affaires zitten gezinnen soms met duizenden euro’s restschuld. De bekendste producten zijn van Legiolease, onderdeel van Dexia Bank. Ruim 105.000 Dexia-klanten hebben zich verenigd in de stichtingen Leaseverlies en Eegalease. Om een verstopte rechtsgang te voorkomen stelde minister Zalm in september de commissie Oosting in om te bemiddelen.

Copyright © 2004 BN/DeStem - alle rechten voorbehouden

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Sonja »

We zouden bij Bruneel thuis voor de deur moeten gaan staan (waar dat ook mag zijn in Belgie) en bij Zalm voor zijn ministerie of thuis.
We moeten ons eens danig gaan roeren en onze stem gaam laten horen zo hard als we kunnen en ben je bang voor herkening dan zet je maar een masker op dat doen deze heren dagelijks en daar schamen ze zich ook niet voor

NOU, ALS DIT NOG LANG DUURT ZAL DAT OOK GAAN GEBEUREN.
HOU JE HART MAAR VAST .

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door aert0001 »

Beste Sonja,

Je bent aardig boos geloof ik?

Het hoeft eigenlijk niet, we (alle gedupeerden) liggen goed op schema, we laten het er niet bij zitten en krijgen hierin ook steeds meer steun, het gaat niet snel, dat is waar, toch gaan we noch steeds goed, héél goed, kijk eens wat er allemaal al bereikt is.

En er komt nog zoveel aan.

Ton

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Sonja »

Ik wordt een beetje boos op figuren die net doen alsof
ze gaan betalen, en zo anderen ook over de streep willen trekken.

Zo slinks opgezet, erger ik me aan.

Niemand moet betalen.
Echt niet.

Dank je.

Sonja.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door Hollander »

Hoi Sonja,

Ik kan me goed voorstellen dat je iedereen adviseert om niet te betalen. Maar gun diegenen die rustig slapen omdat ze betaald hebben ook hun vrijheid.

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Consumentenbond wil actie Zalm in conflict over aandelenleas

Ongelezen bericht door croosjes »

ALLEMAAL,Dat je wil betalen okee maar zo als sonja zegt blijf dan bij dat idee zonder andere lastig te vallen.Waar ik me aan erg is dat er mensen zijn die proberen bewezen feiten te verdraaien en vervolgens doen of hun neus bloed(een soort wolf in schaapskleren).Daarom blijf in je zelf verworvende beslissing geloven dan komt het allemaal goed vrgr.andre de croos

Gesloten