Zo laad je jouw elektrische auto zo goedkoop mogelijk op

Auto opladen.jpg

Het opladen van je elektrische auto wordt steeds duurder: de stroomprijzen stijgen en de tarieven bij laadpalen zijn vaak onduidelijk. Radar zet op een rij hoe je zo voordelig mogelijk oplaadt. 

Thuis laden

Thuis laden bij je eigen laadpaal is in principe de goedkoopste manier van laden. Je hoeft er bijvoorbeeld geen starttarief te betalen en vaak liggen de tarieven per kWh bij openbare laders hoger. Het kan daarom goedkoper zijn om je auto bij een elektrische lader te vullen tot je thuis kunt komen, om hem thuis met een voordeliger tarief verder te laden. 

Maar nu de energietarieven schommelen, heeft niet iedereen een gunstig tarief om thuis zijn auto aan de lader te hangen. Het zou daarom best zo kunnen zijn dat een openbare lader voordeliger is. Dit is in ieder geval het controleren waard.

Heb je de mogelijkheid om thuis te laden én zonnepanelen? Dan ben je vaak nog goedkoper uit. Met tien panelen op je dak wek je namelijk genoeg stroom op voor 30 tot 50 elektrische kilometers per dag.

Ook een dynamisch energiecontract kan de kosten van thuisladen verder drukken. Als je oplaadt in de gunstige uren, dus wanneer er veel zon en/of wind is, kun je gemiddeld 30 procent besparen op je laadkosten. 

Normaal laden in plaats van snelladen

Kun je niet thuis laden en heb je genoeg tijd om je auto op te laden? Dan is het verstandig om dit bij een normale lader te doen. Snelladen is namelijk bijna altijd de duurste manier van laden. Normaal laden kost gemiddeld namelijk 0,45 euro per kWh, terwijl je voor snelladen gemiddeld 0,72 euro per kWh betaalt. 

“Kijk bij snelladen ook goed naar de tarieven”, vertelt Sjors ten Tije, woordvoerder van de Vereniging Elektrische Rijders. “Hier zitten echt grotere prijsverschillen in dan bij laden op straat.” 

Beste laadpas-laadpaal combinatie

Hoe hoog het tarief bij een openbare lader is, is afhankelijk van de aanbieder van de paal, de gemeente waar de paal staat en de pas die je gebruikt. Eerder berichtte Radar al dat de prijs per kWh hierdoor al kan verschillen tussen laadpalen die niet veel meer dan 100 meter bij elkaar vandaan staan. 

Het loont volgens Ten Tije daarom om meerdere passen te hebben en echt even uit te zoeken met welke pas je het voordeligst uit bent bij een laadpaal. “Ga daar echt even goed voor zitten, want het is veel uitzoekwerk.” Vaak is het namelijk onduidelijk of moeilijk te vinden, maar er zijn gelukkig wel websites en apps die je hierbij helpen. Bijvoorbeeld de Laadpaswijzer en Laadpastop10 waar je een actueel overzicht vindt van de laadpas-tarieven en abonnementskosten. Of Chargepoints.eco-movement waar je de standaardtarieven per straat kunt opzoeken.  

Overweeg een laadpas-abonnement

Laad je vaker dan achttien keer per maand? Dan kun je het beste een abonnement nemen. Je betaalt dan een paar euro per maand, afhankelijk van de aanbieder bij wie je een abonnement afsluit, maar je betaalt geen starttarief. 

Ook zijn er abonnementen die een vaste prijs per kWh rekenen, ongeacht bij welke paal je laadt. Hanteert de laadpaal bij jou in de straat een hoog tarief? Dan loont het om zo’n abonnement met een vaste prijs te gebruiken. 

“Het is ook belangrijk om te kijken naar de starttarieven. Veel laadpalen hanteren geen starttarief meer, terwijl sommige abonnementen dat wel nog gebruiken.” Je betaalt dan dus wel een startbedrag, terwijl dit eigenlijk niet nodig was. 

Laad ‘s winters vlak voordat je vertrekt

Ten Tije heeft ook nog een tip voor wanneer de temperatuur weer wat lager ligt. “Laad ‘s winters vlak voordat je vertrekt.” Laad je in de nacht? Zorg dan dat je pas vanaf een uur of drie begint met opladen. “Door het opladen wordt je auto namelijk iets warmer. Als je meteen na het opladen gaat rijden, gebruik je minder batterij om je auto te verwarmen." Zo hoef je minder snel te laden en bespaar je dus ook op de laadkosten. 

Laad tot 80 procent

Om je batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan, kun je volgens Ten Tije beter tot 80 procent opladen. “De batterijen die het meest gebruikt worden, vinden het niet fijn als ze helemaal vol zitten. En meestal gebruik je toch niet meer dan 80 procent batterij op een dag.” 

Bronnen: ANWB, VER