Zijn de luxe paasassortimenten van supermarkten écht zo luxe?

Paasassortiment

Wie boodschappen doet voor het paasontbijt of het paasdiner kan er haast niet omheen: de luxe paasassortimenten die supermarkten aanbieden. De producten in de schappen van de supermarkten hebben namen zoals ‘Deluxe’ of ‘Excellent’. Zijn de luxe producten van supermarkten ook écht luxer dan andere producten? 

Marketingstrategie 

Die luxe klinkende namen op de verpakking werken in op de emoties die je bij een feestdag hebt. “Een feestdag is voor mensen vaak een moment om zichzelf te verwennen. Op zo’n moment wordt je eerder overgehaald om naar een premium product te kijken, in plaats van naar een goedkoper product”, legt marketingdeskundige Paul Moers uit. 

“Normaal zitten mensen in de modus waarbij ze wat meer op hun centjes letten, maar rond feestdagen is dat anders. Het is een beetje extra geluk dat je koopt, en daar betaal je dan ook graag voor”, vertelt hij. 

Vaak wel luxer 

De namen zijn niet alleen een goede marketingstrategie, de producten zijn vaak ook daadwerkelijk luxer. Zo wordt er vaak gebruikgemaakt van iets luxueuzere, en daarom iets duurdere, ingrediënten. Zo kan een supermarkt bijvoorbeeld de luxe producten met roomboter maken, in plaats van met margarine.

De hogere prijs komt volgens de marketingdeskundige niet alleen door de luxere ingrediënten. “Deze speciale producten zitten niet in de serieproductie. Die moeten apart gemaakt worden, en als je iets apart maakt is dat ook duurder.”

Blijf kritisch

Toch kan het ook zo zijn dat de producten niet per se meer luxe zijn dan de originele variant. “Je moet wel kritisch blijven. Er zijn ook altijd producten waarbij de naam wel mooi klinkt, maar waarvan de inhoud dan tegen kan vallen”, legt Moers uit. “Meestal zijn de producten wel unieker, maar er kan er ook wel eens eentje tussendoor glippen waarbij het flauwekul is. Dan betaal je alleen meer omdat er ‘feestelijk’ op staat.” 

Daarom raadt Moers aan om als consument zelf even naar de ingrediëntenlijst te kijken: “Vraag jezelf af, waarom is dit product nu zo bijzonder? Waarom staat er op dat het luxe is?”