background branding

Onnodig hoge internetprijzen - reactie van KPN, Odido en VodafoneZiggo

Logo's Internetprovider (1)

Radar besteedt in de uitzending van 15 april aandacht aan de torenhoge prijzen voor vast internet. Voor die abonnementen wordt veel reclame gemaakt. Internetaanbieders adviseren de internetaanbieders vaak een groter en sneller abonnement dan je nodig hebt. We vroegen de providers naar hun reactie.

Reactie van VodafoneZiggo

  • Is er genoeg concurrentie op de internetmarkt? 
  • Hoe komt het dat Nederlandse prijzen hoog zijn in vergelijking met andere landen? 
  • Waarom mogen andere aanbieders niet concurreren op het netwerk van Ziggo?

In Nederland zien we een groeiend aantal internetproviders, zowel voor consumenten als bedrijven. Deze markt kenmerkt zich door een gezonde mate van concurrentie, met diverse aanbieders die op verschillende soorten netwerken (koper, hybrid fibercoax of HFC, glasvezel, 5G en ook satelliet) concurrerende prijzen en promoties hanteren. We ervaren dit zelf ook en zien dat de komst van nieuwe netwerkaanbieders leidt tot stevigere concurrentie.

In dat speelveld bieden we abonnementen op maat, zodat iedere klant kan kiezen welke internetsnelheid het beste bij zijn of haar situatie past. Daarbij gaan onze abonnementen tot 1 Gbit/s. Dat is meer dan voldoende, zelfs voor het meest veeleisende gezin. Elk jaar informeren we klanten of ze het beste pakket hebben, of dat er wellicht voordeligere pakketten zijn die beter aansluiten bij hun gebruik.

Met nieuwe technologie (voor de kenners Docsis 4.0) kunnen we eenvoudig doorgroeien naar een downloadsnelheid van 10 Gbit/s en een uploadsnelheid van meer dan 1 Gbit/s. Deze snelheden zijn nu nog niet nodig, want er zijn nog geen toepassingen die zoveel capaciteit en snelheid vragen. Maar als die komen, dan zijn we er klaar voor met ons netwerk, zonder dat de straat open hoeft voor nieuwe (glasvezel)kabels. Aanvullend nog een paar punten.

Recent onderzoek van de ACM bevestigt dat dankzij de snelle uitrol van glasvezelverbindingen er steeds meer keuze voor consumenten is tegen concurrerende prijzen. Deze glasvezelnetwerken staan open voor verschillende aanbieders. Aanvullende maatregelen om de markt te reguleren zijn daarom op dit moment niet nodig.

Daarnaast doen we niet mee aan de huidige prijzenslag met hele diepe aanbiedingen. Op lange termijn is dat niet houdbaar. We geloven in de kwaliteit van onze producten en onderscheiden ons op gebied van internet en (live) entertainment, onder andere via ons Priority-programma.

Tenslotte, glasvezelnetwerken zijn technisch beter geschikt voor het bieden van netwerktoegang dan het hybride netwerk van VodafoneZiggo. Aangezien op de glasvezelnetwerken in Nederland al netwerktoegang mogelijk is en alternatieve aanbieders dus kunnen concurreren, heeft het geen toegevoegde waarde als VodafoneZiggo ook netwerktoegang zou bieden, terwijl daar wel substantiële kosten mee gemoeid zijn. ACM heeft niet voor niets besloten dat er op dit moment geen aanleiding is om netwerktoegang op te leggen aan VodafoneZiggo.

Kortom, de markt voor internet in Nederland is dynamisch en concurrerend. Als telecombedrijf willen we ons onderscheiden door innovatie en keuzevrijheid voor onze klanten, met een focus op stabiliteit en betrouwbaarheid.

Wil jij een snel en goedkoop internetabonnement afsluiten?

Reactie van KPN

  • Met een snelheid van 1 Gb/s kunnen 40 mensen tegelijk 4K streamen, zegt VodafoneZiggo. Waarom maakt KPN reclame voor snelheden van 1 Gb/s, terwijl dat meer snelheid is dan veruit de meeste huishoudens nodig hebben?
  • Hoe verklaart KPN dat internetprijzen in Nederland hoger zijn dan in het VK, Duitsland, Denemarken en Italië? Kan dat komen door een gebrek aan concurrentie? 
  • KPN is niet meer verplicht om concurrentie op zijn netwerk toe te staan, maar doet dat nu wel. Hoe lang blijft KPN dat doen? 
  • De Consumentenbond stelt dat KPN prijzen en voorwaarden hanteert voor concurrenten op haar netwerk die het moeilijk maken om te concurreren. Wat is daarop uw reactie?

Op breedband biedt KPN meerdere pakketten aan met diverse snelheden, gebaseerd op de behoeftes van de klant. We bieden internetsnelheden aan vanaf 100 Mbit/s. Via glasvezel is de uploadsnelheid even groot als de download snelheid. Dat is voor veel consumenten een fijne instapsnelheid, wil je hogere snelheden dan bieden wij die ook. De snelheden bij glasvezel zijn ingericht op de toekomst. We zien ook een toenemende vraag naar hoge snelheden, waarbij klanten aangeven blij te zijn dat hun snelheid voldoet aan de behoefte zowel in down- als in uploadsnelheid en stabiliteit. Bijvoorbeeld voor het snel binnenhalen van een film of om de vakantievideo in recordtempo in de cloud te zetten. 

Nederland kent een heel goede digitale infrastructuur, niet voor niets worden onze netwerken (mobiel of vast) uitgeroepen tot beste van de wereld. Tegelijk is er voldoende concurrentie, zoals ook wordt erkend door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Naast de eigen diensten laat KPN ook andere aanbieders toe op het netwerk. Dit Open Netwerkbeleid is succesvol en stelt andere aanbieders in staat scherp concurrerende diensten aan te bieden. Onlangs nog heeft KPN de tarieven voor het gebruik van zijn netwerk verlaagd, waardoor consumenten goedkoper uit zijn. Door deze verlaagde tarieven ontstaat er ook zekerheid voor de langere termijn. Dit is door zowel aanbieders als door de consumentenautoriteit positief ontvangen.

Reactie van Odido

Waarom raadt Odido klanten snelheden aan die hoger zijn dan ze waarschijnlijk nodig hebben? 

Odido (voorheen T-Mobile) is een betrekkelijk jonge speler op de markt voor vast internet. Pas in 2017 betraden we de markt voor vaste diensten (onder de naam T-Mobile Thuis) met de missie om premium internet- en televisiediensten betaalbaarder en toegankelijker te maken. Wij hanteren daarbij een wholesale model waarbij we de netwerken niet in eigendom hebben, maar waarbij wij afspraken maken met grote netwerkeigenaren zoals KPN, Glaspoort, Open Dutch Fiber en Delta om gebruik te mogen maken van hun netwerken. In het verleden hebben wij ook meermaals gewezen op de verhouding tussen de prijzen in Nederland en de rest van Europa. Daarom hebben destijds de ACM ook gevraagd om de markt voor glasvezelinternet nader te bestuderen. In het bijzonder dankzij dreiging van regulering door ACM hebben we met al deze partijen afspraken kunnen maken over de in rekening te brengen tarieven voor toegang. Dit resulteert erin dat we inmiddels zijn uitgegroeid tot de grootste aanbieder van 100% glasvezel in Nederland waarbij we inmiddels glasvezelinternet kunnen leveren aan meer dan 6 miljoen huishoudens.

Wat betreft je vraag over de snelheden kan ik je het volgende laten weten: de behoefte aan data en daarbij een naadloze netwerkervaring neemt in Nederland steeds verder toe. Met een hoge snelheid voor je internetdiensten thuis koop je niet alleen snelheid. Ook zorgen hogere snelheden voor een grotere bandbreedte met meer capaciteit en stabiliteit; wat uiteindelijk leidt tot een betere netwerkervaring – waar dus veel klanten opzoek naar zijn. Glasvezel biedt dus daadwerkelijk stabieler en sneller internet en is tevens beter toegerust op de capaciteitsgroei die gevraagd wordt met een stijgend aantal devices, een groeiende vraag naar data en de wens om naadloze netwerkervaring.

De vraag wat nu precies voor jou persoonlijk werkt qua snelheid is lastig te beantwoorden en ligt sterk aan je wensen met betrekking tot de netwerkervaring, de dataconsumptie, het aantal bewoners op je adres en hun gebruik, en kan zelfs nog per type huis verschillen. We willen dus ook benadrukken dat de tool voor het berekenen van snelheden indicatief is. Odido heeft als ambitie om Customer Champion te worden. Als onderdeel van die ambitie willen wij klanten zo goed mogelijk bijstaan in de keuze voor hun glasvezelinternet en de snelheid. Daarom geven wij iedere klant, de eerste zes tot acht maanden van het contract de mogelijkheid tegen hetzelfde bedrag van €30 per maand elke snelheid te proberen, dus ook tot 2Gbit indien beschikbaar. Mocht de klant vervolgens aan willen passen dan kan dat op maandelijkse basis.

Meer over