background branding

Onlogische belastingverhoging dranken - Reactie Riedel

Reactie Riedel

In de uitzending van 22 april 2024 besteedt Radar aandacht aan de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken. Er geldt een uitzondering voor zuivelproducten, waardoor sommige dranken ineens een beetje zuivel bevatten. Radar heeft Riedel, de producent van onder andere Appelsientje, Coolbest en DubbelFriss, om een reactie gevraagd. Zij reageren met een persbericht van een maand geleden. Je leest het hier. 

Riedel introduceert vernieuwde betaalbare en gezonde varianten van Appelsientje, DubbelFrisss en CoolBest

Met nieuwe categorie houdt sapfabrikant fruitdranken betaalbaar

EDE, 13 maart 2024 – Riedel, marktleider in fruitsappen in Nederland, komt met een volledig vernieuwde visie op categorie en lanceert nieuwe proposities voor de merken Appelsientje, DubbelFrisss en CoolBest. Het nieuwe assortiment bestaat uit innovatieve recepturen die zich onderscheiden door volle ronde smaken met betaalbare consumentenprijzen en veelal lagere calorieën. De vertrouwde 100% pure sappen van Riedel blijven vanzelfsprekend ook onderdeel van het assortiment.

De nu aangekondigde introducties zijn het sluitstuk van een operatie die een jaar geleden is ingezet met als doel de categorie weer te laten groeien. “Wij zagen als marktleider de categorie jaar na jaar dalen, onder meer door discussies over suiker, prijsstijgingen, inflatie en natuurlijk de omstreden verhoging van de verbruiksbelasting die op 1 januari van dit jaar op sommige dranken is ingevoerd. Daarom hebben we besloten om met de introductie van nieuwe, verantwoorde proposities in te zetten op rigoureuze veranderingen”, zegt Bas Boswinkel,algemeen directeur van Riedel.

Goed van smaak, betaalbaar en lager in calorieën

“We zijn erin geslaagd een aantal geweldige dranken aan ons assortiment toe te voegen die niet alleen goed van smaak, maar ook verrassend betaalbaar en veelal lager in calorieën is”, aldus Leonie Kortleve, commercieel directeur van Riedel. “Zo blijven onze producten bereikbaar voor consumenten met een kleinere portemonnee zonder op smaak in te leveren.” Kortleve doelt hiermee op de nu geïntroduceerde – met melkproducten bereide – fruitdranken. De nieuwe receptuur van deze dranken bestaat uit fruitsap, bronwater en een deel zuivel. Dit levert een volle en fruitige drink op die niet alleen ontzettend lekker is, maar ook minder calorieën bevat dan puur sap en tegen een lagere prijs op het schap staat. Deze varianten zijn er voor de merken Appelsientje, DubbelFrisss en CoolBest en verkrijgbaar in verschillende smaken.

Riedel heeft ervoor gekozen om het assortiment van de populaire merken Appelsientje, DubbelFrisss en CoolBest zo snel mogelijk uit te breiden met de nieuwe varianten, waarbij de vertrouwde producten natuurlijk wel gewoon breed beschikbaar blijven. Concreet komt het erop neer dat bij Appelsientje van de 21 verschillende literpakken met 100% fruitsap die momenteel tussen de €2,69 en €3,29 kosten, er dertien uit het assortiment worden gehaald. Op de vrijgekomen plek komen acht betaalbare Fruitdrink varianten voor €1,99 en drie water/fruitcombinaties Frisfruit voor €1,79. Zo biedt Riedel op dezelfde ruimte voor iedereen betaalbare, verantwoorde en lekkere initiatieven.

Retailpartners

Het nieuwe assortiment komt de komende weken op het schap bij alle grote supermarkten in Nederland. “Onze retailpartners zijn bijzonder enthousiast over onze vernieuwingen”, zegt Kortleve. “Niet alleen spelen we in op de behoefte aan producten met minder calorieën, door een range met een vleugje zuivel te introduceren zijn we ook nog eens in staat om de sapcategorie voor iedereen betaalbaar te houden. De producten met zuivel vallen namelijk niet onder de onlangs verhoogde verbruiksbelasting en het prijsvoordeel gaat volledig naar de consument.”