background branding

Meerderheid heeft moeite met later bezorgen brieven: ‘Post komt nu al nooit op tijd’

Postbezorger

Eerder deze maand maakte PostNL bekend dat ze er langer over willen doen om brieven te bezorgen. Nu moet dit binnen 24 uur, maar ze willen er twee of drie dagen voor krijgen. Een meerderheid van onze polldeelnemers zou hier moeite mee hebben, zo blijkt uit onze poll. 

Meerderheid wil post de volgende dag bezorgd

Radar zette de volgende vraag online: Vind jij het erg als je brieven er langer dan een dag over doen om bezorgd te worden?

In totaal reageerden 3.860 mensen op deze poll. Een meerderheid van 58 procent geeft aan dat ze dit erg zouden vinden. 39 procent zou het niet erg vinden, 2 procent weet het niet en 1 procent stuurt nooit brieven. 

Verjaardagspost wel op verjaardag zelf

De mensen die het vervelend vinden als post er langer over doet, verwijzen vooral naar verjaar- en feestdagen. Een deelnemer vertelt: “De post die wij versturen is dag gebonden, zoals verjaardagspost en valentijnskaarten. Voor de hoge vezendprijs wil ik kunnen berekenen wanneer de post bezorgd wordt.”

“Als ik iemand een verjaardagskaart stuur, lijkt het mij handig dat ik weet wanneer deze bezorgd gaat worden. Het allerhandigst lijkt mij dat het gewoon de volgende dag bezorgd wordt, zoals nu ook het geval”, laat een ander weten. 

Ook verwijzen ze naar belangrijke post van bijvoorbeeld overheidsinstanties of het ziekenhuis: “Voor uitslagen en oproepen van het ziekenhuis vind ik het wel belangrijk om die op tijd te hebben.”

Post nu al niet op tijd

Veel mensen geven overigens aan dat hun post nu al niet op tijd bezorgd wordt, terwijl postzegels al duur genoeg zijn. “Post is nu al later. Rouwpost was 6 dagen onderweg”, vertelt een deelnemer bijvoorbeeld. 

Een ander vertelt: “De posttarieven gaan wel omhoog, maar de service gaat omlaag. Als ze de post later willen bezorgen, moet de prijs van de postzegel een stuk omlaag.”

Geen belangrijke post

De mensen die het niet erg zouden vinden als de post er wat langer over doet, ontvangen toch al niet zo veel post of geven aan dat je bij dringende zaken ook anders kunt communiceren. 

Zo vertelt een deelnemer: “Ik ontvang toch al weinig post, dus één dag later is geen bezwaar. Als ik het maar weet dat mijn post een dag later bezorgd wordt.” 

“Post-op-papier is van karakter veranderd, sinds e-mail de dwingende actuele boodschapper geworden is”, vertelt een ander. “Het is meer ontspannen, verzorgder, persoonlijker en mag daarom ook wat meer tijd kosten.” 

Extra betalen voor levering de dag erna?

Als deze verandering wordt doorgevoerd, komt er waarschijnlijk de mogelijkheid om tegen extra betaling je brieven de dag erna te laten bezorgen. Vandaar dat wij benieuwd waren of jullie daartoe bereid zijn. 

Slechts 12 procent geeft aan hiertoe bereid te zijn. Een overgrote meerderheid van 83 procent geeft aan van niet, 4 procent weet het niet en 1 procent verstuurt nooit brieven. 

Niet extra betalen voor gelijke service

De overgrote meerderheid wil niet extra gaan betalen voor de service die ze nu al krijgen. “Alles wordt maar duurder en de service wordt minder. Het is toch van de gekke als ik nu ook nog extra moet gaan betalen voor een normale service”, vertelt een deelnemer bijvoorbeeld. 

Prima om extra te betalen bij spoed

Toch zijn er ook mensen die het prima vinden om extra te betalen als ze er zeker van willen zijn dat hun post de dag erna bezorgd wordt. “De meeste post die ik ontvang heeft niet zo’n haast. Als ik heel graag de post nog op tijd wil versturen, mag het best iets duurder zijn. Ik had die post ook een dag eerder kunnen versturen”, laat iemand weten. 

“Sommige (reclame)post kan voor mij probleemloos twee of drie dagen later worden bezorgd. Soms wil ik wel zeker zijn van een postbezorging binnen 24 uur. Dat ik daarvoor een duurdere postzegel moet gebruiken, vind ik redelijk”, vertelt een ander.

Meer over