background branding

Geen aanbiedingen zonder Lidl Plus-app: mag dat wel?

Lidl

Supermarktketen Lidl heeft sommige aanbiedingen alleen beschikbaar in de Lidl Plus-app. Heb je de app niet of heb je geen smartphone? Dan kun je deze korting niet gebruiken. Waarom is dat? En mag dat eigenlijk wel?

Minder aanbiedingen zonder app

Bij Radar stromen er vragen binnen over de aanbiedingen die alleen in de Lidl-app verkrijgbaar zijn. Mensen vinden het vervelend dat ze de app moeten downloaden om korting te krijgen en vragen zich af of dit eigenlijk wel mag. 

Want hoe zit het met mensen zonder smartphone die nu geen korting kunnen krijgen? Worden zij op deze manier niet buitengesloten?

Bewust voor gekozen

We nemen contact op met Lidl om te vragen waarom ze voor dit systeem gekozen hebben. Een woordvoerder vertelt: “Toen we Lidl Plus startten, hebben we een onderzoek gedaan waaruit bleek dat het overgrote deel van onze klanten een smartphone heeft. Daarom is Lidl Plus ontwikkeld als digitale klantenkaart die werkt met een smartphone en hebben we bewust niet voor een losse (plastic) kaart gekozen.” 

“Het aandeel smartphonegebruikers neemt nog steeds toe en zal in de nabije toekomst de 90 procent overschrijden”, legt de woordvoerder uit. “Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de app een toekomstbestendige oplossing is.” 

Aanbiedingen Lidl Plus-app zijn extra service

“We willen graag benadrukken dat Lidl Plus een extra service is waar klanten desgewenst gebruik van kunnen maken volgens hun individuele voorkeuren zoals het uitsluitend digitaal ontvangen van de kassabon”, vertelt de woordvoerder van Lidl.  

Worden mensen zonder smartphone buitengesloten?

Moeten aanbiedingen eigenlijk niet voor iedereen toegankelijk zijn? Deze vraag stelden we al eerder aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Een woordvoerder vertelde toen dat winkels dit zelf mogen bepalen. 

“Het is supermarkten vrij om voorwaarden te stellen aan de aanbiedingen, zoals de app. Het moet wel duidelijk zijn dat de aanbieding alleen geldt voor mensen die deze app gebruiken.” 

Lidl zelf vindt dan ook niet dat ze mensen zonder smartphone buitensluiten. “In dit geval geloven we niet dat we iemand discrimineren, integendeel, het is een aanbod voor iedereen dat de klant naar keuze wel of niet kan gebruiken”, laat de woordvoerder weten.