background branding

Fysiek sparen voor supermarktacties verleden tijd, mag dat wel?

Ah Spaaractie

Geen fysieke zegels, maar met je mobieltje sparen voor supermarktacties. Digitaal sparen wordt steeds gebruikelijker bij supermarkten, en het kent veel voordelen. Maar er klinkt ook een ander geluid. Ouderen en mensen met een beperking voelen zich uitgesloten door het digitaal sparen bij Albert Heijn, schreef de 74-jarige Trees aan Radar. Mag het wel?

Uitsluiting

De Albert Heijn stapte al eerder over op digitale spaaracties. Ook het sparen voor de nieuwe ‘superbakjes’ gaat uitsluitend via de app. Geen oude vertrouwde fysieke zegels dus, en dat valt niet bij iedereen even goed. Trees uit Hoofddorp is helpend in de thuiszorg, en merkt hier veel ergernis over. “Je wordt eigenlijk verplicht om zo’n digitale bonuskaart aan te vragen. Dat is voor heel veel oude mensen gewoon niet handig, die willen gewoon die zegeltjes hebben en in een boekje plakken”, vertelt ze. “Ik vind het eigenijk gewoon discriminatie van een bepaalde groep mensen.”

Veel voordelen

Dat de Albert Heijn is gestopt met fysieke spaaracties, is uiteraard niet voor niks. “Digitaal sparen biedt veel voordelen voor klanten: automatisch meesparen met acties, nooit meer zegels kwijt en je kunt makkelijk zegels delen met anderen”, laat de winkel weten in een reactie. “Daarnaast is het ook nog beter voor het milieu, omdat we veel papier besparen.”

Aan klanten die geen mobiele telefoon hebben en dus niet in de gelegenheid zijn om digitaal te sparen, biedt de winkel hulp. “We helpen hen met een coulance barcode. Ze kunnen hiervoor naar de servicebalie van hun betreffende winkel”, laat de Albert Heijn weten. Op verdere vragen over de werking van de barcode geeft de winkel geen antwoord.

Stop contante uitbetaling koopzegels

Naast het stoppen met fysieke spaaracties, stopte de Albert Heijn afgelopen oktober ook met het contact uitbetalen van koopzegels. Klanten kunnen het gespaarde bedrag alleen nog maar op hun bankrekening laten storten, of ze kunnen kiezen om het te laten verrekenen met hun boodschappen. 

Mag het wel?

Sparen voor acties is dus erg ingewikkeld voor klanten zonder mobiele telefoon. Mag de Albert Heijn dit zomaar doen? We vragen het aan het College van de Rechten van de Mens “Het raakt in het geval van mensen met een handicap aan het VN-verdrag Handicap”, laat het College weten. “Dit verdrag geldt sinds 2016 in Nederland en heeft als doel om de mensenrechten en fundamentele vrijheden van alle personen met een beperking te bevorderen, beschermen en te waarborgen.”

Passende maatregelen

“In het verdrag is bijvoorbeeld bepaald dat mensen met een beperking op gelijke voet als anderen toegang moeten hebben tot goederen en diensten. De overheid moet bijvoorbeeld passende maatregelen nemen zodat bedrijven de toegankelijkheid van hun goederen en diensten waarborgen.” Of er in het specifieke geval van de Albert Heijn discriminatie tegenover mensen met een beperking plaatsvindt, kan het College van de Rechten voor de Mens geen uitspraken doen.