background branding

Elektrische auto krijgt (ondanks kinderziektes) dikke voldoende

Elektrische Auto Onderhoud Garage

Eigenaren van elektrische auto’s geven hun auto bijna allemaal een dikke voldoende: de meesten geven hun auto zelfs een 8 of hoger. Dit blijkt uit onderzoek van het Radar Panel. We vroegen de eigenaren ook of hun elektrische auto’s veel last hebben van productiefouten. Die blijken er ook zeker te zijn: 1 op de 3 krijgt ermee te maken. 

2300 mensen deelden via het Radar Panel hun ervaring met een elektrische auto van maximaal 10 jaar oud. De meerderheid (70%) heeft deze nieuw aangeschaft. De grootste groep de auto een 8 of 9, sommigen delen zelfs een 10 uit.

Tot op heden tevreden, alleen de levertijd duurde lang namelijk 8 maanden
Deelnemer aan het onderzoek

Het rijcomfort wordt het best beoordeeld: minder dan 1,5 procent geeft een onvoldoende” “Elektrisch rijden is super comfortabel, wil nooit meer anders. We hebben er lang voor moeten sparen maar dan heb je ook wat”, zo laat een respondent weten.

Minder kilometers dan beloofd

Ook de betrouwbaarheid wordt door bijna niemand als onvoldoende bestempeld: 95 procent geeft een 6 of (meestal) hoger, al zijn mensen over de actieradius net iets gematigder enthousiast. Die krijgt van 10 procent van de mensen een onvoldoende. Van alle respondenten geeft 29 procent aan dat zij minder kilometers kunnen rijden dan beloofd. 8 procent geeft aan dat zij juist meer kunnen rijden, bij 38 procent is de actieradius gelijk aan het geadverteerde aantal kilometers.

Peugeot belooft 340 km, ik heb nog nooit meer dan 312 km kunnen laden
Deelnemer aan het onderzoek

Beloofde actieradius alleen haalbaar in de zomer

“De beloofde kilometers is alleen in de zomer haalbaar zonder gebruik van airco en ruitenwissers. Voor de winter is het 100km minder dat wordt veroorzaakt door de verwarming.”

- Deelnemer aan het onderzoek

Lees ook: Actieradius daalt in winter, zo kun je verder rijden

Over de waardevastheid geeft de grootste groep, 39 procent, aan dat zij niet weten hoe dat zit. Maar het totaalcijfer voor de auto is voor 97,5 procent een (zeer ruime) voldoende.

Meerderheid zou auto aanbevelen

In totaal zou 78 procent de eigen elektrische auto aanbevelen. 16 procent is er niet helemaal over uit, en 5 procent zou de auto juist absoluut niet aanraden. Hoewel de meeste respondenten dus blij zijn met hun auto, heeft van de ruim 2100 mensen die de fabrieksgarantie hebben meegemaakt, 1 op de 3 te maken gekregen met productiefouten. Het gaat hierbij dus niet om defecten die door henzelf of een andere weggebruiker zijn veroorzaakt, maar die ‘spontaan’ zijn ontstaan.

Dit zijn de onderdelen waarbij de meeste productiefouten optreden:

  1. software (27%)
  2. 12 volt accu (startaccu) (18%)
  3. Infotainment (15%)
  4. Batterijpakket (14%)

Daarnaast zijn er vele andere onderdelen waarmee iets mis kan zijn, blijkt uit de open antwoorden. Die variëren van het niet inklappen van de zijspiegels tot “de auto deed niets meer.”

Vaker terug voor hetzelfde probleem

De helft heeft de auto vaker dan één keer weg moeten brengen, 40 procent moest vaker terugkomen voor hetzelfde probleem.

Kosten vanwege fabricagefouten

Een Honda-bezitter laat weten minimaal 10 keer naar de garage te zijn geweest voor softwareproblemen. De auto is bij elkaar 1 tot 2 maanden weggeweest, en hoewel het binnen de fabrieksgarantieperiode was, was de eigenaar 1000 tot 2000 euro kwijt. 

Van de mensen die fabrieksmankementen hebben meegemaakt in de periode na de fabrieksgarantie, laat 36 procent weten dat deze problemen ook al speelden binnen de garantieperiode.

Terugkerende defecten buiten de garantieperiode

De eigenaar van een Volkswagen id4 kreeg binnen de fabrieksgarantie te maken met meerdere gebreken, waarvoor de auto minimaal 10 keer is weggebracht. Buiten de garantie kwamen sommige van deze problemen terug. In totaal is de eigenaar de auto 1 tot 2 maanden kwijt geweest, en is er meer dan 5000 euro betaald voor het herstellen van fabricagefouten.

In totaal is driekwart van de ondervraagden de auto kwijt geweest omdat deze voor herstel van productiefouten naar de garage moest. Wie de auto kwijt was, was dat in de meeste gevallen (58%) 1 tot 3 dagen. Bij 15 procent duurde het 1 tot 4 weken, en bij nog eens 10 procent een of meerdere maanden.

29% betaalt minimaal 1000 euro

84 procent heeft geen kosten gemaakt voor fabricagefouten. Bij wie wel kosten had, bleven deze bij een kwart beperkt tot maximaal 100 euro. De rest is er meer aan kwijt, 29 procent zelfs een bedrag met drie nullen.

Tot wel 5000 euro betalen voor fabicagefouten

Iemand met een Citroen Jumpy moest binnen de fabrieksgarantieperiode minimaal 10 keer naar de garage is vanwege softwarefouten en het niet laden van de accu. In totaal is de eigenaar de auto 2 tot 4 weken kwijt geweest, en heeft tussen de 2000 en 5000 euro betaald voor het herstel van wat volgens deze persoon fabricagefouten zijn.

Compensatie bij fabricagefouten

Toch beoordeelt veruit de grootste groep hun auto (zeer) positief. Wellicht komt dat ook doordat er bij 47 procent iets is gedaan om het ongemak veroorzaakt door de fabricagefout(en) te verzachten. Zo kreeg 41 procent alternatief vervoer (bijvoorbeeld een leenauto). 5 procent kreeg een financiële vergoeding, 3 procent een aardigheidje (bijvoorbeeld een cadeautje of bloemen). Bijna 80 procent van degenen die een compensatie kregen, zijn daar tevreden mee, of vinden het in ieder geval toereikend.

Een oplaadtegoed gekregen! Super service
- Deelnemer aan het onderzoek

Anderen geven aan dat het ongemak niet zodanig is dat ze ontevreden zijn. Of dat het niet de auto zelf betreft, maar bijvoorbeeld dure onderhoudsbeurten: “De officiële Toyota dealers vragen zeer hoge kosten voor onderhoudswerkzaamheden. Met in hun achterhoofd dat je anders je garantie kwijtraakt. Ik breng hem nu naar een vakgarage die erkent wordt door Toyota. Scheelt zeker 30 procent op de onderhoudskosten.”

Ook geven meerdere mensen aan dat de auto het wel goed doet, maar de app die bij de auto hoort niet: “Een probleempje is de App, die moet nog een paar updates krijgen om wat beter te praten met de auto… dit werd overigens erg goed uitgelegd door de dealer dus het komt goed!”

Lees ook: Laden blijkt vaak een financiële gok

Over het onderzoek naar kinderziektes bij elektrische auto’s

De vragenlijst over productiefouten bij nieuwere elektrische auto’s is tussen 13 februari en 5 maart 2024 ingevuld door 2297 eigenaren van dergelijke auto’s. De meesten zijn lid van het Radar Panel en krijgen zo’n 2 keer per maand een uitnodiging om mee te doen met een onderzoek van Radar. Via de onderzoeken komt Radar te weten welke problemen er spelen en hoe groot die zijn. Wil jij jouw ervaring laten meetellen? Meld je aan, dat kost 1 minuut van je tijd en je beslist altijd zelf of je mee wil doen.