background branding

Consumentenbond klaagt Albert Heijn aan vanwege fouten op kassabon

Kassabon Ah

Supermarktketen Albert Heijn maakt al jarenlang fouten op kassabonnen. Vandaar dat de Consumentenbond de supermarkt nu voor de rechter sleept en eist dat Albert Heijn consumenten compenseert voor de geleden schade. 

Je betaalt vaak meer dan de schapprijs

De Consumentenbond doet al jaren onderzoek naar de verschillen tussen prijzen bij het schap en de prijzen bij de kassa. Albert Heijn ging daar niet als enige supermarkt de mist mee in. 

Ook bij Jumbo en Plus betaalde je bij de kassa vaak meer dan de prijzen die je bij het schap zag staan. Bij deze supermarkten zijn de fouten op de kassabonnen echter nagenoeg verdwenen, terwijl Albert Heijn fouten blijft maken. 

Consumentenbond eist schadevergoeding

Hoeveel schade jij hier als consument door hebt geleden, is volgens de Consumentenbond relatief klein. Het gaat namelijk vaak om relatief kleine bedragen per keer dat je boodschappen doet. 

Alles bij elkaar gaat het echter om miljoenen euro’s. Daarom eist de Consumentenbond dat Albert Heijn, Jumbo en Plus de schade gaan vergoeden. 

Albert Heijn gedagvaard 

De Albert Heijn zegt onderzoek te hebben gedaan naar de fouten op kassabonnen en beweert dat het probleem heel klein is. Omdat zij weigeren de Consumentenbond inzage in het onderzoek te geven, stapt de organisatie naar de rechter. 

De Consumentenbond wil namelijk een beter beeld kunnen krijgen van de aangerichte schade om zo een schadevergoeding voor consumenten af te dwingen. 

Fout op je kassabon? Vraag je geld terug

Controleer jij je kassabon na het afrekenen en zie je een fout? Dan kun je bij alle drie de supermarkten naar de servicebalie. Als je kunt aantonen dat er verschil zit tussen de schapprijs en de prijs die je hebt betaald, krijg je bij Plus het verschil terug. Jumbo en Albert Heijn geven je het product in zo’n geval gratis mee.