background branding

Betalen voor reclamevrij Facebook of Instagram? Volgens EU wetgeving mag dat niet

Meta Privacyregels Cropped (1) (1)

Vorig jaar lanceerde Meta betaalde versies van Facebook en Instagram. Voor een tientje per maand kon jij gebruikmaken van de online dienst zonder advertenties of reclame. Privacytoezichthouders van Europa, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP), spreken zich nu in een gezamenlijke verklaring uit tegen het abonnement.

Wat houdt het abonnement in?

Sinds november vorig jaar heb je het aanbod voorbij kunnen zien komen op Facebook en Instagram: voor 9,99 euro per maand geen advertenties op de website. Als je het abonnement op de app op je smartphone afsluit betaal je trouwens 12,99 euro per maand. Je betaalt zodat je gegevens niet gebruikt worden om advertenties op jou toe te spitsen.

Met de hoeveelheid advertenties op het internet en de zorgen omtrent dataprivacy lijkt het een aardige optie. Maar momenteel heb je met een gratis account niet de keus om geen gegevens te delen. Europese toezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), steken daar nu een stokje voor. 

Onpersoonlijke advertenties

Op dit moment moet je akkoord gaan met gerichte reclames en dus het verzamelen van gegevens als je de apps gratis wilt gebruiken. Volgens de toezichthouders moet er ook een gratis optie komen waar gebruikers slechts beperkt gevolgd worden. 

Je zou dan nog wel advertenties krijgen te zien, alleen worden je gegevens niet gebruikt om ze te personaliseren. De advertenties worden dan enkel toegespitst op wat je op Facebook en Instagram bekijkt. “Bijvoorbeeld een advertentie voor een auto bij een post over auto’s,” legt het AP uit.

“Privacy is een grondrecht, niet alleen voor rijke mensen.”
Aleid Wolfsen, voorzitter AP

Onredelijk hoge prijs

Zet het bedrijf met de maandelijkse prijs je te veel onder druk om voor de gratis variant te kiezen? Het kost immers 120 tot 156 euro per jaar, terwijl je het ook gratis kunt blijven gebruiken.

“Als een platform dreigt je online account op zwart te zetten zodra je niet akkoord gaat je online te laten volgen, is dat geen vrije keuze. Techbedrijven mogen je niet dwingen akkoord te gaan met het volgen van jouw gedrag op het internet. Om jouw data bijvoorbeeld te verkopen aan advertentiebedrijven,” vertelt AP-voorzitter Aleid Wolfsen tegen RTL Nieuws.

Volgens hem haalt het de keuze op privacy weg bij mensen met een kleine portemonnee. Zij gebruiken social media voor hun werk of in contact te blijven met hun familie. 

“Het platform vaarwel zeggen is dan geen optie, maar de abonnementskosten ophoesten ook niet.” De enige keuze voor privacy is betalen. “Dat is geen keuze, dat is dwang,” aldus Aleid Wolfsen.

De Europese Commissie neemt het standpunt van de Europese privacytoezichthouders mee. Een uitspraak in dit onderzoek komt waarschijnlijk aan het begin van 2025.