Bedrijven misleiden met duurzaamheidsclaims: zo herken je ‘groene praatjes’

groene_praatjes.jpg

Consumenten worden misleid door onjuiste of onduidelijke claims van bedrijven over hoe duurzaam ze zijn, waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hoe herken je deze ‘groene praatjes’?

Onterechte duurzaamheidsclaims herkennen

De ACM deed onderzoek onder ruim 1.600 mensen. Daaruit blijkt dat consumenten door onjuiste of onduidelijke claims denken dat een product duurzamer is dan het daadwerkelijk is. “Dit maakt dat consumenten op basis van een onjuiste aanname denken een duurzamere keuze te maken”, aldus de ACM. 

Het gaat bijvoorbeeld om claims zoals "Duurzame bezorgkeuze: op de fiets bezorgd". Volgens de toezichthouder zijn mensen zich er niet genoeg van bewust dat maar een stukje van de bezorging op de fiets gebeurt.

Gelukkig zijn onterechte duurzaamheidsclaims vaak te herkennen. Daar heeft de ACM drie tips voor:

1. Let op bij algemene woorden

Allereerst moet je opletten bij algemene woorden. Denk bijvoorbeeld aan duurzaam, milieuvriendelijk, groen of CO2-neutraal. “Deze woorden zijn zó algemeen dat ze al snel misleidend zijn”, aldus de ACM. 

Neem bijvoorbeeld een vrachtwagen waar ‘groen onderweg’ op staat. “Wat bedoelt het bedrijf daar precies mee? Een duidelijkere boodschap is: "Deze vrachtwagen rijdt 100 procent elektrisch."

2. Gaat het over het hele product?

Verder is het belangrijk om te weten of de informatie over het hele product gaat, of slechts een deel. Als dit niet duidelijk is, dan kan er sprake zijn van misleiding. 

Neem bijvoorbeeld een jurk, die in een webshop ‘duurzaam’ wordt genoemd. Wat is dan precies duurzaam? Is de jurk bijvoorbeeld van biologisch katoen gemaakt, of voor een klein deel?

3. Nú of toekomstplannen?

Als laatst raadt de ACM aan om alert te zijn of het bedrijf nú iets doet of het heeft over plannen voor de toekomst.  “Op een poster van een automerk staat bijvoorbeeld ‘Samen op weg naar een groene toekomst’. Het bedrijf heeft nog geen plannen gemaakt of stappen gezet om dit doel te halen en het doel is waarschijnlijk ook niet haalbaar. Het bedrijf mag zo’n tekst dus niet gebruiken”, aldus de ACM. 

Is jou niet duidelijk wat een bedrijf met een duurzaamheidsclaim bedoelt? De ACM raadt aan contact op te nemen met het betreffemde bedrijf. Mocht het niet duidelijk worden, dan kun je melding doen bij de toezichthouder. 

De misleindende duurzaamheidsclaims zijn overigens geen nieuw fenomeen. Radar onderzocht in 2022 hoe duurzaam de 'duurzame' kledinglijnen van bekende modemerken waren. Toen bleek al dat bedrijven hun eigen interpretatie van het begrip duurzaamheid hanteren. Decathlon en H&M werden in dat jaar door de ACM op de vingers getikt wegens misleidende duurzaamheidsclaims.